TEST: Honda Civic 1,6 ES

Det er noe T-Ford-aktig over prislistene til Honda, ett utstyrsnivå og fire fargealternativer gjør valget enkelt for de som har bestemt seg for en Civic med 1,6-liter og manuelt gir.


Misforstå ikke, det er ingenting som minner om veteranbil om bord i Civic som nå har fått en ansiktsløftning. Det finnes tre andre varianter av Civic, en 1,4-liter S med 90 hestekrefter, en 1,6 LS med automatgir og Civic Type R med 200 hester under panseret.

Tøffere

Umiddelbart virker Civic tøffere etter ansiktsløftningen, men det kan være litt vanskelig å se hva som er endret. ES-utgaven som vi kjørte har fått blinklys i sidespeilene, i tillegg er støtfangeren foran og bak endret slik at Civicen ser bredere og stødigere ut. Nye sideskjørt forsterker inntrykket.

Kromdetaljer og ribbegrill er også med på å løfte utseende mange hakk, det samme gjelder nye lykter med klart beskyttelsesglass. En litt mer elegant utgave av spoileren på Civic R er også på plass. For å være en forsiktig ansiktsløftning er denne klart vellykket.

Bedre innvendig

Første gang vi satt i denne generasjonen Civic var det fraværet av transmisjonstunnel som gjorde størst inntrykk. Helt flatt gulv fra dashbordet og helt tilbake til baksetene ga inntrykk av svært god plass. Plassen er der fortsatt, men den er rammet inn av ett interiør som gir et mer moderne inntrykk. En integrert cd/radio i aluminiumsfinish ser bra ut, og også sidene på oppbevaringsrommet mellom forsetene har fått samme materiale.

Instrumentene er nye, også de med pynteringer i aluminium. Også instrumentbelysningen er blitt mer elegant. En trafikksikkerhetsdetalj er at radioen nå kan fjernbetjenes fra rattet.

Les mer om en tøffere Civic her.