TEST: Honda Civic - nytt, annerledes og vellykket

Årets siste vintertest ble gjennomført med Hondas nye stjerne: Civic av åttende generasjon. Den krysser grenser og etablerer seg som en av dagens aller beste kompaktbiler.

Vis mer
Vis mer
Vis mer


En av gladnyhetene i bilåret 2005 var at Honda er tilbake på rett spor når det gjelder dynamisk design. Den åttende generasjonen av kompaktmodellen fra den japanske produsenten fikk blaserte motorjournalister til bokstavlig talt å sperre øynene opp - for deretter å gni seg i hendene.

Form/funksjon

Men så kom det naturlige spørsmålet snikende, tross Hondas gode navn og rykte: Er dette et skrikende eksempel på form på bekostning av funksjon? Maskerer det glitrende og ekstravagant sofistikerte ytre et heller middelmådig produkt?

I anledning den internasjonale lanseringen som fant sted i desember ble vi langt på vei beroliget, og nylig fikk vi anledning til å inngå et mer grundig bekjentskap med nye Civic, og det under norske vinterforhold på overtid. (få uker etter testen var det plutselig blitt sommer!)

Oppsiktsvekkende

Når det gjelder stil er altså nye Civic et velkomment friskt pust i kompaktklassen hvor trauste og "fornuftige" biler som Corolla og Golf dominerer. Den er ikke først ute med stilistisk nyvinning - Citroën C4 og Toyota Prius har gått opp sporet - men den er så langt klart mest gjennomført. Kileformen med ekko i detaljer som eksosrør, tåkelykter, dørhåndtak og sideblinkers samt tredimensjonalt oppbygd førermiljø og heltrukket klart deksel i front og hekk - det som gjør det vellykket er at detaljene integrerer seg i en helhet som faktisk, som vi skal se, ofrer svært lite funksjonalitet på designgudens alter. Vi henviser forøvrig til lanseringsartikkelen hvor vi behørig kommenterte design og stil (lenke i konklusjonskapitelet).

1,3, 1,8 og ingenting

Vi har testet nye Civic i begge motorvariantene som tilbys i Norge: en 1,3-liter (som Honda kaller 1,4), og en 1,8-litersvariant. Det finnes også en dieselversjon utstyrt med den briljante 2,2-literen vi nylig testet i den anskiktsløftede Accord, men den blir dessverre ikke tatt inn i landet, nok et offer for avgiftssystemet her til lands.

Her kan du lese om motorer og kjøreegenskaper.