TEST: Honda Accord Tourer

Plass er viktig for svært mange – nordmenn er for nomader å regne med alle våre hytter. Stasjonsvogn er løsningen, og Honda har laget en romslig sådan.


Til tross for at mange erkjenner behovet for en stasjonsvogn, opplever de fleste at utseendet er et kompromiss. Accord Tourer vil mange oppleve som et kjempekompromiss. Vi synes imidlertid den har fått et spesielt og sprekt utrykk med de sterkt kileformede sidevinduene, og at den til tross for lange overheng har et helhetlig design.

Selvsikker

Dører uten antydning til å formes av hjulbuene gir et selvsikkert signal om at her er det snakk om en stor bil. Akselavstanden er økt med 10 centimeter i forhold til sedanutgaven av Accord. Mye er gjort for at stasjonsvognen skal få et sportslig ytre. I enden av taket er det en kraftig spoiler, og linjene som starter på toppen av forhjulene stiger kraftig.

Fronten som er felles for sedan og stasjonsvogn gir inntrykk av motorer med stort luftbehov, og fronten er trukket godt ned mot bakken. Det ytre gir klart sportslige assosiasjoner.

Streber

Honda streber mot å bli sammenliknet med biler som Audi og BMW. Ved å legge stor vekt på sportslige kjøreegenskaper og å tilby spreke motorer, samt å unngå konkurransen blant de billigste mellomklassebilene, håper de å få en posisjon der kundene aksepterer en høyere pris. I Norge er det imidlertid mest avgifter som sørger for at billigste Accord Tourer koster over 300.000 kroner.


Det er enkelt å kjøpe en Honda Accord – det er kun to motoralternativer å velge mellom, og begge er bensinmotorer. Toppmodellen er en 2,4-liter med mye utstyr, den koster over 450.000 kroner. Vår testbil koster 316.500 kroner med en 2-liters motor.

Motor og kjøreegenskaper finner du her.