TEST: Helårsbilen Audi Allroad

Nye Audi A6 Allroad er blitt større, sterkere, flottere og mer sivilisert. Men nettopp det siste kan være en liten spiker til kisten for Allroad. Er den ganske enkelt blitt for lik en vanlig A6 med Quattro og luftfjæring? Les vår test av 3.0 diesel med 450 newtonmeter og automatgir.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Allroad har lenge vært en markant bil i trafikkbildet, og spesielt i Norge. Det er en stor stasjonsvogn, som vi liker så godt her til lands. Samtidig har den firehjulsdrift, den er jekket opp med en håndfull centimeter ekstra bakkeklaring, og er samtidig mildt polstret med plast rundt kantene. Det gjør den spesielt godt egnet til vinterkjøring og kronglete hytteveier. Nordmenn elsker som kjent hytter like høyt som stasjonsvogner. Og ikke minst står det Audi på logoen, som gjør bilen dyr, men også til noe av en drømmebil for mange.

233 hester, diesel og automat

Den nye Allroad-utgaven ble lansert i Tyrol i vår (du finner lenke til lanseringsartikkelen i bunn av konklusjonsavsnittet, med en grundig gjennomgang av nyheter ved bilen og motorpaletten). Selv hadde vi gleden av å kuske rundt på alpeveiene med en 3.0 TDI også den gang, men da med seks manuelle gir. Og selv om vi samtidig hadde tilgang til den brutale utgaven med 4.2-liters V8er, var vi ikke særlig i tvil at det var dieselmotoren vi selv ville valgt til bilen. Men med automatgir om vi hadde hatt råd, tenkte vi da. Og sannelig fikk vi automat (Tiptronic på Audi-språk) på testbilen nå i høstlige Norge.

Ikke SUV-høyde

Allroad ja, men ikke SUV. Det er riktignok mulig å parkere Allroad i høyeste posisjon på luftfjæringen, med nesten 19 centimeter bakkeklaring, men selv da er det en forholdsvis lav og tilbakelent bil. Med 493 centimeter lengde og kun 150 centimeter høyde (i høyeste stilling) ser Allroad fortsatt lav og sportslig ut. Strengt tatt er det vel kun de markante skliplatene i stål foran og bak, samt mørke plastskjermer - og begge deler er ganske diskrete - som skiller Allroad visuelt fra en vanlig A6. Og så grillen da, som er tettere vevet enn på A6.

Tett på A6 Avant

Så er egentlig Allroad noe mer enn en vanlig Audi A6 - som også kan leveres med 3,0 tdi, Quattro, Tiptronic, luftfjæring og alle de øvrige godsakene som Allroad har - og dessuten kan leveres med radarbasert avstandsholder i tillegg?

Tja. Men les aller først litt om motor og kjøreegenskaper.