TEST: Gunstig sparemodell fra Mercedes

C-klasse kommer nå i en billigere og mer drivstoffgjerrig utgave. Vi har testet.

Den til nå billigste utgaven av Mercedes-Benz C-klasse er C 200 CDI. Denne har en 2,1-liters dieselfirer med 136 hestekrefter og 270 newtonmeter. Prisen på denne er 407.000 kroner. Nå har det imidlertid kommet en forbruksoptimert utgave av denne, med tilnavnet Blueefficiency.

383.000 kroner

Denne har nøyaktig samme ytelser, men takket være en rekke grep er CO2-utslippet senket fra 149 til 133 gram og forbruket fra 0,56 til 0,51 liter per mil. Det gir lavere avgift, og dermed lavere pris for kundene. 383.000 kroner er dermed den nye startprisen for C-klasse. Slik reduserer Blueefficiency innstegsprisen med 24.000 kroner. Det er betydelig. Men har det gått utover bilens kvaliteter på noen måte?

Knep

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer

TEST: Gunstig sparemodell fra Mercedes

  1. Fotoalbum: Mercedes' sparemodell
  2. Spesifikasjoner


Først skal vi ta en kjapp titt på hva man har gjort med denne bilen for å få den til å bruke mindre drivstoff. Det dreier seg om klassiske og ganske enkle knep, og ingen banebrytende og ny teknologi av betydning.

Lettere

For det første har man redusert bilens egenvekt fra 1485 til 1430 kilo. Dette har man gjort ved å lage ny og lettere frontrute, torpedoveggsisolasjon, samt nye aluminiumsfelger. I tillegg har man optimert aerodynamikken ved hjelp av en tettere front, et beskjedent senket chassis, tildekking av bilens underside og litt annerledes sidespeil.

Mindre friksjon

Man har også redusert friksjonen i drivlinjen og endret utvekslingen både i bakakselen og den seksstegede manuelle girkassen. Denne får du hjelp til å betjene med en girskiftindikator i instrumentpanelet. Til slutt er dekkene spesielt lettrullende og servostyringen jobber bare ved behov.

Forsvinner neste år

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Det er altså snakk om mange små og i seg selv ganske ubetydelige endringer som danner denne helheten. I bensinversjonen C 180 K Blueefficiency har man i tillegg redusert slagvolumet på motoren. I dieselversjonen har man ikke gjort noe med denne, men mot slutten av 2009 kommer det en helt ny firesylindret dieselmotor til C-klasse. Denne vil da erstatte dagens motor og grepene nevnt ovenfor vil bli integrert i standardmodellen av C 200 CDI slik at Blueefficiency-varianten blir overflødig og går ut.

Den nye dieselmotoren kommer også med høyere effektuttak under navnene 220 og 250 CDI. Disse skal være på plass i Norge om snaut et år.

  • Store bilder ser du her.
  • Små forskjeller i praksis

    Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


    Men nå skal vi se på hvordan dette fungerer i praksis. Merker man noen forskjell? Nei, i grunn ikke. Den lavere vekten spises opp av en høyere utveksling slik at ytelsene blir omtrent like. Og senkingen er så moderat at den ikke påvirker kjøreegenskapene. Men la oss begynne med motoren.

    Moderat dreiemoment

    2,1-literen yter altså 136 hester og 270 newtonmeter. Dreiemomentet er forholdsvis lavt i forhold til hva de fleste andre motorer med tilsvarende effekttall produserer. Med rundt 140 hester er det typiske dreiemomentet 320 newtonmeter. 0-100 går på 10,4 sekunder.

    Fin karakter

    Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


    Det relativt sett lave momentet fører til at motoren ikke har fullt så mye kraft på lave og middels høye turtall som vi er vant med i denne ytelsesklassen. På den andre siden fører det også til draget vedvarer høyere opp i turtallsregisteret enn i de fleste andre tilsvarende motorer. Mellom 3.000 og 4.000 omdreininger trives motoren godt og man trenger ikke legge inn neste gir før ved 4.500 omdreininger. Dermed har man en effektutvikling som er mer bensinlik enn dieselmotorer flest har. Og selve kraften er tilstrekkelig, men heller ikke veldig overdimensjonert. Når det gjelder støy og vibrasjoner er denne motoren grei, selv om det merkes at den begynner å dra litt på årene.

    Vanskelig å kvele

    Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


    Ganske smidig på lavere turtall er den likevel. Det skal for eksempel ganske mye til for å kvele den. I landeveisfart kan man kjøre ned på om lag 1.200 omdreininger dersom terrenget ikke er for krevende. Og det vil være et ganske vanlig scenario ettersom sjettegiret er svært høyt. I 100 kilometer i timen ligger turtallet på snaut 1.700 omdreininger. I svingete og bakkete 80-soner kan det dermed være en fordel å bruke femtegir i mange tilfeller.

    Bedre girskift

    Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


    Apropos girkasse er det gledelig å notere at denne nå faktisk er helt grei i bruk. Mercedes er ikke kjent for å lage spesielt sjaltevennlige manuelle kasser, og da vi testet C 180 K tidligere i år, lot vi oss ikke imponerer nevneverdig. Men i denne bilen føles den betydelig mer presis og stram i sjaltingen. Riktignok er den fortsatt hakket tråere enn de aller beste eksemplarene fra andre produsenter, men vi vil ikke trekke frem dette som noen svakhet ved denne bilen.

    Gir opp!

    Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


    De oppgitte forbrukstallene på 0,51 liter per mil føles ikke helt uoppnåelige, i alle fall ikke hvis vi skal forholde oss til tallene som dukker opp i kjørecomputeren. Denne bilen kan med andre ord kjøres rimelig billig, og girskiftindikatoren minner deg stadig om å gire opp. De fleste vil nok oppleve at man blir bedt om å kjøre på høyere gir enn man føler naturlig, men dette er altså til fordelaktig i et forbruksperspektiv.

    Kjøreegenskaper

    Når det gjelder kjøreegenskaper, er denne som den vanlige basismodellen av C-klasse. Vår testbil hadde det laveste utstyrsnivået Classic. Det betyr at dekkdimensjonen er i trauste 195/60-16. Det er en høy profil og gir mye avfjæring i dekkene. Dermed nedtones de sportslige egenskapene ved denne bilen til fordel for komforten. Vi har tidligere kjørt denne bilen med blant annet dimensjonen 225/45-17, som er standard på Avantgarde-pakken, og det gir en ganske annerledes opplevelse. Med så høy dekkprofil som vår testbil denne gangen hadde, blir kjøreegenskapene mykere og merkbart mindre sportslige.

    Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


    De underliggende egenskapene kjenner man imidlertid igjen og C-klasse er fortsatt smidig på veien med en god balanse som byr på lett understyring helt på grensen og typisk bakhjulsdreven oppførsel litt før denne.

    Styringen er lett i lave hastigheter og litt tyngre når det går fortere. Følelsen med forhjulene er grei, men blir bedre med sportsligere dekkutrustning.

    Annerledes dekk

    De lettrullende dekkene gjør ikke mye vesen av seg. Uten mulighet til å sammenligne direkte, er det vanskelig å avdekke noen forskjeller kontra mer ordinære dekk i samme dimensjon. Vi mistenker imidlertid at de gir fra seg litt mer støy, for dette var litt mer fremtredende i denne bilen enn vi hadde forventet. For øvrig er C-klasse en støysvak bil som trives meget godt på motorvei.

    Komfortkonge

    Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


    Fjæringskomforten er meget god og bedre enn med de lavere dekkene vi har prøvekjørt tidligere. Totalkomforten er og blir altså denne bilens kanskje sterkeste side, også i denne utgaven, óg sammenlignet med konkurrentene.

    Konkurrenter

    Tar vi en kjapp titt på disse, ser vi at ingen kommer i spesielle miljøversjoner, men erkekonkurrenten BMW 318d har lavere utslipp og forbruk allerede i standardutgaven. Prisen er også lavere, 333.000, men mye av denne prisfordelen forsvinner når vi korrigerer for utstyret ettersom C-klasse Blueefficiency er meget velutstyrt med blant annet tosoners klimaanlegg, 16-tommers aluminiumsfelger, stor kjørecomputer, multifunksjonsratt, regnsensor og elektrisk regulering av seterygg og sittehøyde som standard.

    Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


    BMW 318d er imidlertid sprekere, gjerrigere, morsommere og hakket romsligere innvendig. Vår testbil blir derfor forbeholdt de som vektlegger komfort i størst grad.

    Audi A4 2.0 TDI til 353.000 er en god allrounder. Noen voldsom prisfordel på dagens testbil har den ikke, ettersom noe av prisforskjellen på 30.000 kroner kan forklares med utstyrsforskjeller. A4 er imidlertid en solid helhetspakke som absolutt bør vurderes. Den ligger litt over de to andre på forbruk, men har ganske gode ytelser og et gjennomarbeidet interiør. I tillegg er den romsligere og har vel så inspirerende kjøreegenskaper, til tross for forhjulsdrift.

    Konklusjon

    Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


    For de som er mest opptatt av komfort og forbruk, er imidlertid C 200 CDI Blueefficiency det beste valget. Glem vanlige 200 CDI. Blueefficiency er mer prisgunstig og har kun én betydelig ulempe knyttet til seg: Den kan ikke utstyres med hengerfeste. Dersom du ikke trenger det, gjør denne varianten at C-klasse blir mer konkurransedyktig og igjen et godt alternativ i mellomklassen.

  • Store bilder ser du her.
  • Priser, utstyr og tekniske data.