TEST: Grand Vitara med diesel - sterkt fra Suzuki

Vi ble ganske overbevist av nye Grand Vitara da vi testet den med toliters 140 hesters bensinmotor i fjor høst. Nå er turen kommet til dieselutgaven. Vil den vise seg å være like attraktiv og konkurransedyktig?

Vis mer
Vis mer


Bilprodusenten Suzuki seiler i medvind for tiden. Merket solgte i fjor for første gang over to millioner biler på verdensbasis, og i år regner de med å øke salget med 10 prosent. Det er særlig de nye modellene Swift og Grand Vitara som trekker salget. Disse tendensene gjør seg gjeldende i forsterket grad i Norge, hvor Suzuki har en uvanlig høy markedsandel takket være stor - og økende - etterspørsel etter biler med firehjulsdrift, aggressiv prising og dynamisk markedsføring. Dagens testbil er et ypperlig eksempel på Suzukis veltilpassede produktpolitikk; det dreier seg om en SUV i mellomklassen med sterk dieselmotor og mye utstyr til en pris på 380.000 kroner.

Følger med i timen

Dette er hovedsaklig en utfyllende test i forhold til den grundige testen av nye Grand Vitara som ble foretatt i september i fjor (Se lenke under kapitelet "konklusjon og konkurrenter"). Det er nå blitt mulig å sette produktet litt mer i markedsperspektiv og særlig å vurdere Suzukis diesel-løsning opp mot konkurrentenes. Det er også en viktig forskjell at denne gangen ble testen gjennomført nesten utelukkende på skikkelig vinterføre.

Vitara-serien startet sin karrière i 1988 hvilket gjør Suzuki til en av pionerene når det gjelder kompakte "jeep"er, som det ble kalt den gang. Så hadde ikke merket helt greid å følge med i tiden inntil den nye generasjonen Grand Vitara ble født i fjor. Den nye modellserien (fortsatt som 3-og 5-dørs, i motsetning til de fleste konkurrentene), er en tidsmessig bil på mange måter og plasserer seg uten komplekser i det stadig mer populære "folke-SUV"-markedet hvor asiatene så langt er bortimot enerådende; eneste unntak er den aldrende Land Rover Freelander).

Vis mer


Moderne og aktuell

Således er nye Grand Vitara adskillig større enn forgjengeren, den har en barsk og moderne design - behørig kommentert i vår forrige test - og strukturen er helt ny. Grand Vitara har i dag selvbærende karosseri med integrert stigeramme, hvilket har gjort det mulig å spare vekt, øke plassutnyttelsen og sannsynligvis å øke kollisjonssikkerheten. I tillegg har den stive bakakselen blitt erstattet av et moderne uavhengig hjuloppheng som favoriserer både kjøreegenskaper og komfort.

Allikevel har ikke Grand Vitara blitt en delikat promenade-SUV. Designens løfter bekreftes av tilstedeværelse av et skikkelig permanent firehjulsdriftssystem med lavgirserie og låsbart midtdifferensial. I dagens test betjenes dette av en 1,9-liters dieselmotor. Vi skal titte nærmere på denne og på bilens oppførsel på veien her: Motor og kjøreegenskaper.