TEST: Golf GTI

Kjøper du en Golf GTI kommer du ikke til å holde fartsgrensen. Tvert imot, du kommer til å pugge grensene for hvor fort du kan kjøre uten å miste lappen. Og du kommer til å bryte også disse, og høyst sannsynlig minst en gang vinke pent adjø til sertifikatet ditt. Slik er det bare med den saken.

For å illustrere at denne bilen er lavtflyvende, ble bildet tatt på Gardermoen. Helt mislykket egentlig... Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Selv må jeg innrømme at å kjøre denne bilen ganske enkelt plasserte hjertet i halsen opptil flere ganger. For da jeg kjørte sørover fra Hamar, og blålysene fra en sivil politibil plutselig ble veldig tydelige i speilet, lurte jeg på om løpet var kjørt... Men neida, politibilen bare feiet forbi meg, og lot meg kjøre videre i min mer eller mindre halsbrekkende ferd mot Oslo. Bare så det er sagt, jeg brøt naturligvis ALDRI fartsgrensen i løpet av den perioden jeg testet denne bilen... Ikkeidetheletatt...

Men jeg tenkte litt på Knoll og Totts pappa, Kaptein Vom, som startet dagen med å gi guttene sine en omgang. Han visste jo at de kom til å gjøre noe f...skap i løpet av dagen, og mente dermed at det var like greit å bli ferdig med dagens juling først som sist. På samme måte burde bilforhandleren, når du hentet din GTI, inndratt lappen din. For du kommer til å kjøre for fort... (Kanskje det hadde vært et alternativ å få dekket et visst antall fartsbøter i måneden som en del av serviceavtalen??)

Nok om det.

27 år – og fortsatt like moro

Det er nesten ikke til å tro, men det er altså 27 år siden Golf GTI så dagens lys. Og 26 år siden bilen ble satt i produksjon. I løpet av denne tiden har Volkswagen konstruert både gode og dårlige GTI’er – og skapt en bil som egentlig er legendarisk blant oss gutta (ingen skal påstå at dette er jentebil...), og som de aller fleste har hatt lyst på en eller annen gang. Du kan lese mer om GTIens historie ved å klikke på linken oppe til høyre.

Selv trodde jeg egentlig at jeg hadde vokst fra denne bilen, både alders- og størrelsesmessig, for lenge siden. Men det stemmer altså ikke. Jeg drømte om Golf GTI (med sine enorme 110 hestekrefter) da jeg tok lappen i 1982 , jeg leide en GTI 16V (129 hk) i Tyskland på slutten av åttitallet og hadde akkurat like lyst på den bilen, og jeg sitter her med tungt hjerte etter å ha levert tilbake den temmelig spreke nyeste modellen -- med det fantasifulle og meget informative navnet Golf GTI 132 kW -- som Volkswagen selv kaller juvelen i kronen i den nyeste GTI-serien.

I dag er det knapt nok mulig å få tak i en mellomklassebil med svakere motor enn den første GTIen.

Seks gir skulle vel holde

Jeg innrømmer det, en golfballformet girknott i en Golf funker... Vis mer


Som utviklere av "morrobiler" er det tydelig at Volkswagen har lært en god del gjennom disse 27 årene. Den 1,8 liters turbomotoren er faktisk litt imponerende, den gjør at du bruker 7,9 sekunder fra 0 til 100, men samtidig føles det at den virkelig trekker i alle de seks girene. Om du sitter og duver i 6 gir, og får lyst til å gi litt på, trenger du ikke en gang å røre girspaken. Herlig. Girspaken er forøvrig den litt retro-aktige golfballen

Maksimalt med hestekrefter når bilen ved 5.500 o/min, og dreimomentet på 235 newtonmeter kommer ved 1.950 o/min. Den skal visstnok ha en topphastighet på 222 km/t, dette prøvde jeg aldri. ALDRI!!!

Sportssetene er en drøm, selv når man presser bilen på svingete veier sitter man komfortabelt – og da kan man godt leve med at justeringsmulighetene ikke er all verden.
Vi koste oss både på brede, gode østlandsveier, litt mindre gode svingete østlandsveier og i to tilfeller på svært lite gode østlandsveier med grus.

Designmessig er bilen helt i tråd med hva vi GTI-fans forventer, den har lav frontspoiler og sideskjørt, og leveres kun i tre farger, sort, rød eller sølv...

Drivstofforbruket er det ingenting å si på, vi var under 0,9 liter i snitt på all vår kjøring -- som dessverre må innrømmes å ha vært litt aggresiv til tider.

Trenger du denne bilen?

En fin og grei bil, men eksosrøret er i det minste litt avslørende Vis mer


Det korte svaret er, nei. Dette er en bil ingen trenger, men som likevel nok kommer til å bli solgt i ganske så akseptable mengder -- i hvert fall i land som ikke har de norske bilavgiftene.

Det er først og fremst ingen familiebil, mine to små poder syntes faktisk ikke at det var særlig moro å bli satt ut og inn av dette tredørs lille monsteret. Men gudbevaremegvel så godt de likte at jeg tråkket litt på gasspedalen. At jeg skal være et forbilde for stakkarne, får vi komme tilbake til når de blir litt eldre (de kommer aldri til å få bil med mer enn 55 hestekrefter, bare så det er sagt). Men altså ingen familiebil.

Min frue syntes at bilen var helt strålende, i og med at hun gjør meg bilsyk selv i en Fiat Uno, takker jeg gudene for at jeg slapp å sitte på med henne særlig mye. Snakk om aggressiv kjøring!!!

For min egen del? Joda, nok en gang er jeg dødelig sjarmert av en GTI, for hundrede gang.
Bilen gir ganske enkelt en følelse av å være konstuert for morro, og da gjør det jo ingenting at komforten ikke er på høyde med andre biler på rundt 340.000 kroner. I høyere grad enn noen tidligere Golf, får man følelsen av at bilen er bygget for at du skal sitte og more deg, selv endte det med at jeg kjørte rundt i alle Oslos lyskryss, utallige ganger, bare for å burne ut foran mer beskjedne mennesker som forhåpentligvis ikke kjente meg igjen...

Jeg fikk ikke en eneste fartsbot, hvilket på en strålende måte beviser hvor behersket jeg kan være. Til gjengjeld fikk jeg en parkeringsbot...

Forsikring kun for de rikeste

Så var det forsikringen da. Jeg har alltid ment at premien på disse små, kjappe guttebilene var litt i dyreste laget. Men jeg må dessverre innrømme at gjennomsnittsfarten i denne bilen blir en god del høyere enn i det aller meste jeg har kjørt, først og fremst fordi man (eller mange av oss, ihvertfall, folk som ellers kunne kalles sindige og muligens oppegående mennesker) ikke klarer å la være med å aksellerere ut av kryss etter kryss. (Som sagt, min kone var nok verre enn meg. Helt sikkert, når jeg tenker meg om.)

Forsikringsselskapene tar bare et par hensyn, som gjør at prisen er blitt så høy: 1, hvor stor sjanse er det for at bilen blir skadet. 2, hvor stor er sjansen for at den blir stjålet og 3, hvor mye er det overhodet mulig å suge ut av de stakkarne som er i stand til å kjøpe en slik bil. Derfor koster den altså mer å forsikre i enn ti Golfer med mindre motor (jeg har ærlig talt tatt en litt spansk en, og ikke sjekket hvor mye bilen egentlig koster å forsikre, men jeg vet altså at det er mye. Tror jeg...).

Jaja, Golf GTI 132 kW (det eneste dustete med bilen er etter min ydmyke mening navnet) bør prøves. Mener du at du har råd til både bilen og forsikringen, er det bare å dra avgårde til nærmeste bilforhandler og si at du må, du bare må, ja du bare må prøve monsteret. Slik er det bare med den saken. Høres jeg overstadig ukritisk og entusiastisk ut? Det er nok fordi jeg er slik som type...

Her finner du mer Golf-historie.
Store bilder finner du her.
Tekniske data.