TEST: Golf GT - et røverkjøp

Vi ga Golf GTI svært gode skussmål da vi testet bilen for et drøyt år siden. Nå har vi testet nykommeren Golf GT, som fremstår som et enda bedre kjøp for deg som er prisbevisst og på jakt etter effekt og kjøreegenskaper.

Vis mer
Vis mer


Betegnelsen Golf GT er egentlig litt forvirrende. Bak GT-betegnelsen skjuler det seg nemlig to motoralternativer. Det ene alternativet er en 2,0-liters dieselmotor som yter 170 hestekrefter og hele 350 newtonmeter. Denne motoren, som vi foreløpig ikke har testet, bærer egentlig navnet GT TDI. Med denne kraftkilden koster Golf GT 349.000 kroner

294.000 kroner

Dagens test-kandidat har også GT-emblemer i grill og på bakluke, men har i stedet en bensinmotor under panseret. Energikilden har et slagvolum på bare 1,4 liter, men takket være oppsiktsvekkende teknologi er det hentet ut hele 170 hestekrefter og 240 newtonmeter. Denne GT-versjonens hele og fulle navn er GT TSI og koster 294.000 kroner. Dette er en oppsiktsvekkende lav pris, noe vi skal komme tilbake til i konklusjon-kapittelet.

Ligner på GTI

På litt avstand skal man være ekspert for å se forskjell på Golf GT og storebror GTI. I likhet med GTI prydes nemlig også GT av doble eksosrør, en forstørret grill og et kraftig dimensjonert, tredelt luftinntak.

Vis mer


Hvis man ser nærmere etter vil man imidlertid oppdage enkelte ulikheter. Mens GTI prydes av rødlakkerte bremsekalipere, har GT måttet nøye seg med ordinære, sølvfarvede utgaver. Og mens GTIens grill og luftinntak har nettingmønster, har GT i stedet fått mer ordinære spiler.

Hvis man studerer GTI-bakluken vil man også oppdage at den tradisjonelle Golf-betegnelsen på venstre side er fjernet og erstattet med GTI-logoen. På Golf GT er Golf-emblemet beholdt og GT-logoen plassert på høyre side.

Fremragende kjøreegenskaper

Men det som er langt mer interessant enn design, er den fantastiske GT-motoren og bilens fremragende kjøreegenskaper. Les mer om våre erfaringer med Golf GT her.