TEST: Gjerrigere og sterkere 500

Vi har kjørt Fiats minste med liten og gjerrig dieselmotor.

Vår første test av lille Fiat 500 ble gjennomført med den minste bensinmotoren. Den måler kun 1,2 liter og yter 69 hestekrefter og 102 newtonmeter. Selv i en så liten og lett bil som 500 ble dette litt tynt, selv om rekkefireren for så vidt dekket de fleste praktiske behov.

Fra 178.000 kroner

Nå er det imidlertid dieselmodellen det skal dreie seg om. Den starter på like under 180.000 kroner. Også denne motoren har fire sylindere, men et beskjedent slagvolum på 1,3 liter. 75 hestekrefter og 145 newtonmeter er hva Fiat har valgt å ta ut av motoren i denne bilen. Det høres tilstrekkelig ut i en bil som kun veier 865 kilo.

Ikke veldig sterk

Vis mer

TEST: Gjerrigere og sterkere 500

  1. Store bilder
  2. Spesifikasjoner


Og det er det også, men vi hadde kanskje ventet oss enda litt mer trykk. Skoda Fabia med 80 hester fremstår for eksempel betydelig sprekere, til tross for bare fem ekstra hester og nesten 300 kilo mervekt. 0-100-tiden viser imidlertid at 500en er raskere i virkeligheten. Den gjør den klassiske øvelsen på 12,5 sekunder, over halvsekundet bedre enn Skodaen.

Årsaken til at Fiaten kanskje ikke oppleves like sprek som vi hadde forventet ligger i det relativt beskjedne dreiemomentet. 145 newtonmeter fra 1,3, eller egentlig nærmere 1,2, er relativt lite. 116 newtonmeter per liter er en del mindre enn hva de fleste andre tar ut av sine motorer.

Mer anvendelig

Vis mer


Dermed er ikke dieselmodellen voldsomt mye sprekere enn den bensindrevne 1,2-literen. Men man merker forskjell, og et lite trykk i seteryggen er den i stand til å generere, hvis du kjenner godt etter. Den største fordelen kontra 1,2-literen består imidlertid i den økte anvendeligheten. De ekstra kreftene befinner seg nemlig i de turtallsområdene man normalt kjører på.

Smidig

Til den historien hører det også med at den lille rekkefireren er meget smidig og fleksibel helt ned mot tomgang. Dette er ikke en typisk av-og-på-dieselmotor, snarere tvert i mot. Effektutviklingen er jevn og motoren lettkjørt.

Fine girskift

Vis mer


Til det bidrar dessuten en lettjobbet og presis girkasse som betjenes via en passe lang og ganske stilig girspak plassert oppe på dashbordet. Utvekslingene passer bra for norske forhold, men på rene motorveietapper blir turtallet naturligvis litt høyere enn i større biler med kraftigere motorer.

Kultivert

Det er imidlertid ikke noe stort problem rent komfortmessig ettersom motoren jobber stille på alle turtall. Dieselmotorer i så små biler er ofte en litt slitsom opplevelse, men ikke i denne. Det er egentlig kun på tomgang, og da spesielt med kald motor, at man tenker noe særlig over hva man skal ha på tanken.

Forbruk og CO2

Vis mer


Men den er ikke så stor, tanken. 35 liter er alt du får i, men ettersom man skal klare seg med 0,42 liter per mil holder det likevel til en del mil. 0,42 liter og 111 gram CO2 er bra tall isolert sett, men en langt større og sterkere Mini Cooper D klarer seg med 0,39 liter og 104 gram.

Greie kjøreegenskaper

For øvrig er 500 en grei bil å kjøre Den er ikke sportslig, men snarere ganske mykt oppsatt. Balansen er trygt understyrt og ESP er standard og tar seg av eventuelle lumske påfunn fra fører, bil eller andre involverte.

Ikke maks komfort

Til tross for en ganske myk fjæring, oppleves 500 litt stumpete i høyere hastigheter. Det skyldes ganske enkelt det faktum at dette er en liten bil på drøyt 3,5 meter med en akselavstand på 230 centimeter. Det lar seg ikke helt skjule. Dermed er ikke 500 noen optimal bil på langtur, og det er en ganske markert forskjell til større og mer ordinære småbiler som ikke ligger så langt unna rent prismessig.

Bra i byen

Vis mer
Vis mer
Vis mer


I byen er den imidlertid fin og lettkjørt. City-funksjonen som gjør servostyringen ekstremt lett er bra å ha når man farter rundt i bykjernen og under lukerparkering.

Diesel eller bensin?

Så er da Fiat 500 med dieselmotor en bil å satse på? Sammenlignet med de andre motoralternativene fremstår den som et greit kjøp. Den koster 20.000 mer en 1,2-literen og 10.000 mindre enn 1,4-literen. Sistnevnte er nok en god del sprekere, men bruker også en del mer drivstoff. I forhold til 1,2-literen gir den en bedre kjøreopplevelse, selv om besparelsen i drivstoffkostnader nesten forsvinner med dagens prisforhold mellom bensin og diesel.

Konkurrenter

Av de andre nærmeste konkurrentene er det ingen unntatt Kia Picanto som leveres med dieselmotor. Det betyr at vi må opp i småbilklassen for å finne de reelle konkurrentene, og dit er det overraskende kort vei rent prismessig. En skoda Fabia er eksempelvis bare 6.000 kroner dyrere med sammenlignbart ustyrsnivå og motor. Nei, den har kanskje ikke samme sjarm og karisma, men rent objektivt er den en vesentlig mer komplett bil.

Også biler som Toyota Yaris 1.4 D-4D og Volkswagen Polo er befinner seg innen en radius på 10.000 kroner. Dermed skal man la seg sjarmere ganske mye først og fremst av utseendet og stilen til 500 for at den skal fremstå som et naturlig og gunstig valg. Hvis man er av den typen, kan man forøvrig også se på Smart Fortwo CDI som man kan spare om lag 23.000 kroner på å velge, men da begrenses allroundegenskapene enda en god del ekstra.

Konklujson

Fiat 500 1,3 Multijet fremstår altså ikke som noe opplagt kjøp, men dersom du faller for særpreget og den artig retrodesignen, både innvendig og utvendig, er dieselmodellen et greit valg. Vi for vår del hadde hoppet opp i småbilklassen.

  • Store bilder ser du her.
  • Priser utstyr og tekniske data.
  • Her finner du mer Fiat-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder