Vis mer

TEST: Gjerrig og rimelig stasjonsvogn

Focus Econetic stasjonsvogn er den gunstigste utgaven av Fords kompaktklassebil og fortsatt en relevant bil i klassen.

Ford Focus begynner å bli en av de eldre bilene i klassen. Dagens utgave, som er generasjon nummer to, kom sent i 2004 og ble oppdatert for snaut halvannet år siden. Blant konkurrentene er biler som Volkswagen Golf, Peugeot 308, Mazda 3 og Renault Megane relativt nylig fornyet, men ikke alle har blitt introdusert som stasjonsvogner, slik det nå skal dreie seg om.

Stasjonsvognutgaven av Focus har naturligvis bedre plassforhold innvendig enn kombien. Ikke minst er takhøyden i baksetet og lastekapasiteten forbedret, kjærkomment nok. Pristillegget for stasjonsvognen er snaut 9.000 kroner.

Velg Econetic

Vår testbil starter på 249.000 og har da en 1,6-liters dieselmotor med 109 hestekrefter. Econetic-versjonen koster en drøy tusenlapp mer enn en standardutgaven (Trend) og slipper ut fire gram mindre CO2. Ikke store forskjellene altså, men nok til at man kan lure på hvorfor man ikke skal kjøpe Econetic-versjonen. Den svært beskjedne senkningen av Econetic-versjonene opplevde vi ikke som noe hinder under vår test.

Vis mer


Denne motoren kan for øvrig også leveres med 90 hestekrefter til en pris av 217.000 kroner.

Passende motor

Den sterkere versjonen med 109 hester opplevde vi som bortimot perfekt til denne bilen. Fartsressursene er mer enn gode nok og gir et klart inntrykk av kraftoverskudd. 0-100 tar 10,9 sekunder, noe som ikke høres all verdens ut, men de fleste vil oppleve dette som en sprek bil.

Gjerrig

Forbruket ligger på 0,43 liter per mil, med 115 gram CO2. Det er fortsatt et godt tall for denne klassen og vi opplevde bilen som gjerrig også i praksis. Det er vanskelig å uttale seg om kjørecomputeres presisjon, men det er i alle fall fint mulig å se tall på under 0,4 liter per mil på lett blandet langkjøring.

Girkassen har bare fem trinn, men disse er til gjengjeld godt tilpasset norske fartsgrenser. Dersom du drar til utlandet, vil du nok savne et sjette gir mer. For øvrig er den manuelle girkassen presis og lettbrukt.



Meget gode kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene er de samme som vi kjenner fra andre utgaver av Focus, og det er et meget godt skussmål. Også denne varianten kjører på en imponerende måte med nøytral balanse mellom over- og understyring, og en kjapp og meget følsom styring. Dette er nok fortsatt klassens mest kjøreglade bil, tett fulgt av nye Golf som på sin side er noe bedre på komfort. Likevel er Focus Econetic på ingen måte hardt satt opp i fjæring og demping. Tvert i mot er den ganske harmonisk, selv om de beste i klassen nå er litt forbi på dette punktet.

Aldrende inntrykk innvendig

Det er nok likevel i størst grad på interiørsiden at alderen nå begynner å merkes i Focus. Kvalitetsfølelsen er ikke lenger all verdens og det hele virker litt utdatert. Det fungerer likevel greit fra et praktisk ståsted.

Riktig versjon

Alt i alt er dette likevel fortsatt en god totalpakke og det er denne versjonen som fremstår som den gunstigste i Focus-familien. Stasjonsvognutgaven er mest praktisk og dette er den beste motoren i Focus. Econetic-tilnavnet gir også litt lavere forbruk og utslipp, uten å føre med seg noen ulemper verdt å nevne.

Golf best som kombi

Vis mer


Tar vi en titt på konkurrentene, finner vi at Focus møter konkurranse fra ganske mange hold. Kompaktklassens beste bil, Volkswagen Golf, er ikke like aktuell som stasjonsvogn. Grunnen er ganske enkelt at stasjonsvognen fortsatt er basert på forrige generasjon Golf og dermed ikke er like bra som kombien. Blant annet er motoren som er aktuell i denne sammenligningen den gamle 1,9-literen med 105 hester. Den kan ikke måle seg mot Focus’ 1,6-liter verken på forbruk eller andre egenskaper.

Dyr Peugeot 308

Peugeot 308 er vår favoritt etter Golf og kommer som romslig stasjonsvogn, men med samme motor som vår testbil starter den på 286.000 kroner og koster dermed 37.000 kroner mer enn Focus Econetic, riktignok med hakket mer utstyr. 308 SW er i våre øyne totalt sett en bedre bil, med fleksible seteløsninger og mulighet for opptil syv seter. I tillegg er den hakket romsligere, mer komfortabel og gir en høyere kvalitetsopplevelse innvendig. Dette gjør at merprisen kan forsvares, men det er ikke mulig å gi noe fasitsvar på hvordan disse egenskapene skal vektes mot hverandre.

Skoda Octavia snart aktuell

Vis mer


Kanskje er det Skoda Octavia som er Focus’ sterkeste konkurrent. Den koster fra 240.000 kroner, med 1.9 TDI på 105 hester. Med denne motoren taper den for Focus, men en langt bedre dieselmotor kommer om få måneder. Da blir Octavia stasjonsvogn en svært interessant bil i dette segmentet.

Koreanerne

Dersom pris er viktig for deg, bør du også vurdere Kia cee’d og Hyundai i30. Begge finnes som stasjonsvogner jevntstore med Focus. Kia cee’d er bare tilgjengelig med automatgir når vi snakker motorer med rundt 110 hestekrefter og blir dermed en del dyrere. En 1,6-liter med 90 hester finnes også. Hyundai i30 er på sin side tilgjengelig med en 115-hesters versjon av nevnte motor også med manuelt gir og koster da omtrent det samme som Focus, altså like rundt 250.000 kroner.

Begge disse bilene har sterke sider, men ettersom det er lite å spare i forhold til denne utgaven av Focus, er de ikke like interessante. Focus er en litt bedre bil og når vi snakker om stasjonsvognutgavene foretrekker vi denne selv om koreanerne gir litt mer utstyr for pengene.

Renault Mégane

Vis mer


Renault Mégane kommer også som stasjonsvogn, men denne har vi ikke fått muligheten til å prøve ennå. Basert på den erfaringen vi har med den vanlige kombiutgaven av denne bilen, ser vi ikke bort fra at den kan være interessant i denne klassen.

Konklusjon

Ford Focus spiller altså fortsatt en rolle i klassen for kompakte stasjonsvogner, til tross for at bilen etter hvert oppleves noe tilårskommen i forhold til de nyeste konkurrentene. De gode kjøreegenskapene, den sterke og gjerrige motoren samt en god pris er fortsatt sterke kort.