TEST: Gedigen feriebil

Flerbruksbilene har livets rett. For de aller fleste barnefamilier er dette et mye nyttigere kjøp enn en SUV...

«Ford Galaxy er etter vår mening en av de aller mest attraktive flerbruksbilene i markedet i dag.»

NB: Artikkelen er oppdatert med aktuell pris- og modellinformasjon pr. 21/06/2008.

Når man skal på lang bilferie med unger og oppakning er det ingen bilklasse som passer bedre enn flerbruksbilene. Bilklassen, som for alvor oppsto tidlig på 1980-tallet med Renault Espace og Dodge Caravan/Chrysler Voyager var ment som et mer personbilaktig alternativ til minibuss-kategorien med masse plass men med mer varebil-aktige egenskaper.

Dyre, men...

Vis mer
Vis mer

Denne bilklassen viste seg å være såpass kostbar at salget forble relativt begrenset, og dermed oppsto en mer kompakt kategori som alternativ til stasjonsvognene i mellomklassen; de såkalte fleksibilene, ledet an av Renault Scénic og Opel Zafira - til alternativer som VW Touran, Toyota Verso og Citroën C4 Picasso dukket opp.
Vi konstaterer imidlertid i dag at det er blitt vanlig i Norge å kjøpe folke-SUVer (Mitsubishi Outlander, Honda CR-V og de mer kompakte VW Tiguan og Toyota RAV4), til en kostnad i praksis godt over 400.000 kroner, om ikke mer. Vi mistenker at for svært mange av kjøperne av disse bilene ville en praktisk og romslig bil i Galaxy-klassen totalt sett vært et mer fornuftig valg.

Nye Chrysler Grand Voyager og Dodge Journey

Blant de store flerbruksbilene går generasjonsskiftene relativt langsomt. Vi ser ingen erstatter til VW Sharan, Peugeot 807, Citroën C8 eller Renault Espace/Grand Espace på horisonten. De nyeste friske pustene er de nylig lanserte Chrysler Grand Voyager av siste generasjon (som vi om kort tid vil publisere en test av), Dodge Journey og dagens testbil Galaxy og dens "lillebror" S-Max (selv om disse alt har rukket å bli to år gamle).

Fra 414.000 kroner

Ford Galaxy kommer med et begrenset utvalg motorer, men har flere utstyrsnivåer som gjør det mulig for de fleste å finne det som passer best. Som nevnt tilhører flerbruksbiler den øverste klassen eller markedssegmentet, og prisene blir deretter. (Mondeo er stor - Galaxy er enda større). Innstegsmodellen har en 2,0-liters dieselmotor som yter 115 hestekrefter og 300 newtonmeter (320 med overboost). Den koster 414.000 kroner og er da greit utstyrt (Utstyrsnivå Trend). Ford har dermed avskaffet de rimeligere, men også tregere og mindre utstyrte versjonene med 1,8-liters motorer (100 og 125 hestekrefter), samt det ribbede utstyrsnivået Ambiente. (På den forrige prislisten startet Galaxy på lave 372.000 kroner, men da i en svakt motorisert og utstyrt versjon.

Greit motorisert grunnversjon

Vi anbefalte tidligere de som ønsker å holde følge med trafikken med fullastet bil å velge den sterkere versjonen av 1,8-literen eller, om mulig, 2,0-literen. Nå er det den ovennevnte toliteren på 115 hk som er grunnmodell, og allerede den greier seg fint på veien med en akseptabel 0-100-tid på 12,6 sekunder. For øvrig er ikke akkurat den versjonen vi testet, med 130 hestekrefter, lenger tilgjengelig men kommer med 140 hester både med manuell og automatisk girkasse.

Automatgir betyr 2-liter

Vis mer


Og siden vi snakker om automatgir, er det heretter 140-hesters diesel som gjelder- eventuelt bensinmotoren på 2,3 liter, men den ser vi bort fra her. Toliters-dieselmotoren er mer kraftfull og kultivert enn den utgåtte 1,8-literen. Med manuell girkasse koster Galaxy Trend fra 429.000 kroner med denne motoren mens Ghia kommer på 453.000. Begge er tilgjengelige med sekstrinns automatgirkasse mot et tillegg i prisen på 32.000 kroner - delvis på grunn av økt utslipp og dermed høyere avgifter.

Ut på tur

Mange nordmenn legger ut på langtur i ferien og en god del tilbakelegger flere hundre mil. Vi utsatte i løpet av en uke Galaxy for en test som tilsvarer en slik langtur, for å finne ut om den nærmer seg den ideelle feriebilen ikke bare i teorien men også i praksis. Testbilen var en ganske velutstyrt Ghia-versjon utstyrt med en tidsriktig to-liters dieselmotor og automatgir. Hvordan vi opplevde denne kombinasjonen, og hvordan vi bedømmer Galaxys kjøreegenskaper, kan du lese om her.

Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder