TEST: Freelander 2 - definitivt en klasse opp

Tidligere var BMWs X3 en dyr outsider i folke-SUV-klassen. Med nye Freelander har den fått selskap, og selv om det ikke er tvil om at disse to er bedre biler er prisen deres største problem.

Folke-SUV-klassen med storselgere som Toyota RAV4 og Honda CR-V er blitt en klasse med hard konkurranse etter at bestselgerne kom med nye modeller i fjor. At nesten alle store bilprodusenter også enten er inne eller på vei inn med nye modeller gjør også at klassen er blitt mer kompetitiv. Selv etter at nye konkurrenter kommer på banen er det fortsatt RAV4 og CR-V som leder an, men biler som nye Mitsubishi Outlander er så bra at bestselgertronen trues.

Nye Freelander kommer ikke til å bli en bestselger, den er en bedre bil en de tre ovennevnte men også såpass mye dyrere at det vil begrense salget. Derimot setter den en ny standard å strekke seg etter, og i praksis er det kun BMW X3 og Freelander som kan sies å være i nærheten av posisjonen BMW, Audi og Mercedes-Benz har med vanlige personbiler. Det innebærer at de er teknologiledende, sterke motormessig og på sikkerhet. Og de gir kundene noe udefinert ekstra som de er villig til å betale mer for.

Begge deler

Vis mer
Vis mer


Det som skiller nye Freelander mest fra konkurrentene er at Land Rover har fått til en kombinasjon av komfort og kjøreegenskaper som ingen i klassen har klart tidligere. I den lille SUV-klassen har det vært litt sånn at du har måttet velge mellom komfort eller inspirerende kjøreegenskaper, og de sportslige har vært stumpete og ukomfortable og de komfortable har vært deigete å kjøre og blottet for kjørefølelse.

Ressurssterk familie

Både internt i Land Rover og i Ford-systemet er det gode ressurser å trekke på, og for eksempel sikkerhetsnivået på nye Freelander er klart preget av at Volvo også skal bygge en liten SUV på samme plattform. Et annet eksempel er motorutvalget, mens forrige Freelander slet med motorer som mer var tilgjengelige enn passende, har nye Freelander fått sterke motoralternativer tilpasset bilen i mye større grad.

Freelander er mest interessant med en fin 2,2-liters dieselmotor som yter 160 hestekrefter. Denne vil om kort tid også kunne leveres med automat. Det spreke bensinalternativet er en 3,2-liters rekkesekser, den samme som i Volvo XC90, som yter 233 hestekrefter. Denne starter på over 750.000 kroner og leveres kun med automat. Startprisen på dieselbilen er mer spiselig med 467.000 kroner.

Gjennomført

Forrige generasjon Freelander virker langt unna den nye, og det er kun design, størrelse og felles navn som knytter disse bilene sammen. Ellers er alt forandret, sikkerhetsnivået er hevet mange hakk, det samme er motorteknologi og firehjulsdriftssystem, og kanskje aller mest interiøret som er gjennomført premium mens det i forrige generasjon i beste fall kunne karakteriseres som sjarmerende.

Og siden SUVer i større grad enn mellomklassebiler er biler som gir signaler, hjelper det godt å ha det merket på panseret som kanskje flest forbinder med eventyr og frihet til å kjøre hvor en vil.

Og hvilken grad nye Freelander tar vare på Land Rover-arven skal vi begynne å se nærmere på under ”Motor og kjøreegenskaper”.