TEST: Fornyet Ford Focus i sparedrakt

Ford Focus er blitt noen år, men er fortsatt en trivelig bil. Spareversjonen Econetic er dessuten imponerende nøysom med dieselen.

«Til og med på en ganske variert testrute (...) viste den elektroniske måleren smått utrolig 0,38 liter per mil»


Ford Focus generasjon to kom sent i 2004. Midtlivsoppdateringen kom på plass mot slutten av fjoråret, ganske nøyaktig tre år etter introduksjonen. Bilene har nå vært tilgjengelige hos norske forhandlere en liten stund og dermed har vi slått kloa i en stasjonsvogn, som forbruksoptimert Econetic-versjon.

  • Se store bilder
  • Her er spesifikasjonene
  • Tøffere front

    Vis mer

    TEST: Fornyet Ford Focus i sparedrakt

    1. Spesifikasjoner
    2. Store bilder


    Det første man legger merke til er den omarbeide fronten. På lykter, støtfanger, grill og luftinntak er det lett å se at mye er nytt og vesentlig mer likt storebror Mondeo. Frontlyktene har for eksempel blitt dratt langt opp på fremskjermene og luftinntaket i fronten stikker dypere og gir Focus et betydelig mer distinkt uttrykk.

    På sidene har beskyttelseslistene forsvunnet og i hekken er både selve bakruten og baklyktene forandrede. Hvite LED-lykter er standard på stasjonsvognen, mens kombien har røde sådanne.

    Sjekk hva bilen din er verdt

    Bedre, men...

    Innvendig har man hevet kvalitetsfølelsen et lite hakk gjennom en del nye materialer blant annet i dørpanelene og den redesignede midtkonsollen. Også instrumentene er nye. Alt i alt bidrar dette positivt, men fortsatt er det et stykke opp til biler som Peugeot 308 og faktisk Volkswagen Golf, til tross for at sistnevnte nærmer seg pensjonsalder. Kvalitetsfølelsen innvendig representerer fortsatt en av Focus’ største svakheter i kampen om klassetronen.

    Vis mer


    En morsom detalj er at en vanlig 220-volts stikkontakt kan bestilles dersom du eksempelvis ofte bruker bærbar pc i bilen.

    Litt mer moderne

    Alt i alt er disse endringene nok til å fremstille Focus et hakk ferskere, selv om den fortsatt ikke er alt for fremtidsrettet i sin klasse. Plassmessig er intet nytt og Focus stasjonsvogn er nå frakjørt av flere konkurrenter både når det gjelder baksete- og bagasjeplass, uten at vi snakker om de voldsomt store utslagene.

    Test deg selv: Klarer du førerprøven?

    Ny girkasse

    Vis mer


    Når det gjelder det tekniske har det også skjedd visse endringer, først og fremst knyttet til drivlinjen. En dobbelkløtsjgirkasse lik Volkswagens DSG er nå tilgjengelig til den 2,0 liter store dieselmotoren som yter enten 136 eller 110 hester. Sistnevnte effektvariant finnes bare i kombinasjon med den nye girkassen som heter Powershift på ford-språk. Dersom du bestiller vanlig manuell femtrinnskasse, får du den velkjente 1,6-literen som yter enten 90 eller 109 hester.

    Gjerrigere

    Vis mer


    Utslippet på denne motoren er for øvrig redusert til henholdsvis 118 og 119 gram CO2 per kilometer, noe som er bra sammenlignet med konkurrentene. I tillegg finnes det en Econetic-versjon som har fått forbruket ytterligere redusert, til 0,43 liter per mil og 115 eller 114 gram CO2, avhengig av effektvariant, men uansett karosseriversjon.

    Econetic

    Det er altså denne Econetic-versjonen vi nå har kjørt, som stasjonsvogn og med 109 hestekrefter. Utvendig er de eneste forskjellene en plate som dekker igjen deler av det store luftinntaket foran, litt endringer rundt kanalskjørtene langs siden og en beskjeden senkning. Det handler om aerodynamikk naturligvis, men også rullemotstanden skal være redusert med lettrullende sommerdekk. Vi kjørte imidlertid bilen på vanlige vinterdekk og fikk dermed trolig ikke hentet ut det fulle og hele sparepotensialet.

    Sparegrep

    Vis mer


    Også oljen i girkassen er skiftet ut i en som skal gi lavere friksjon og den elektriske servostyringen er effektivisert. Til sist er også motorstyringen oppgradert, slik at forbruket altså synker med 0,02 liter per mil og CO2-utslippet med 4-5 gram.

    0,38

    Og det virker. Vår testbil kunne i alle fall fremvise imponerende forbrukstall. Ved jevn fart på landeveien kommer man ganske greit ned i de offisielle tallene for slik kjøring, 0,37 liter per mil, ifølge kjørecomputeren. Ja, til og med på en ganske variert testrute ut av Oslo sentrum, opp Sollihøgda bak en svært saktekjørende lastebil, inn til og rundt i Hønefoss med retur til Drammen, viste den elektroniske måleren smått utrolig 0,38 liter per mil. Disse tallene er vanskelige å kontrollere, og trolig vel optimistiske, men imponerende er det likevel. Og det merkes faktisk ved drivstoffpumpa. Forholder vi oss til de offisielle tallene, er faktisk Econetic gjerrigst i klassen.

    Gå for Econetic

    Vis mer


    Er det noen ulemper med Econetic-versjonen? Vel, i grunn ikke. Den koster kun 2.000 mer enn en vanlig Trendutgave som den er basert på og senkingen er såpass beskjeden, 10 og 8 millimeter henholdsvis foran og bak, at det neppe vil volde særlige problemer. Så hvorfor ikke, selv om forbruksreduksjonen riktignok er rimelig marginal.

    Fin motor

    Motoren er for øvrig passende til Focus. Draget er med 109 hester og 240 newtonmeter (260 med overboost) trivelig, om enn ikke akkurat berusende. 0-100 går på 11,1 sekunder og gangkulturen og fleksibiliteten er god. Riktignok er ikke motoren like stillegående som den er i nye Peugeot 308, men det er heller ikke så veldig langt unna.

    Fem gir

    Vis mer


    Den manuelle femtrinnskassen har god følelse og presisjon i giroverføringene. Utvekslingen passer norske landeveier godt, men på rene motorveietapper hadde det vært greit med et sjette gir i tillegg. Det kunne trolig redusert forbruket ytterligere i høyere hastigheter.

    Fine kjøreegenskaper

    Når det gjelder kjøreegenskaper har ikke Ford foretatt seg mye. Kanskje ikke så dumt for Focus byr fortsatt på meget gode kjøreegenskaper, kombinert med bra fjæringskomfort. Styringen er presis og formidler meget godt kontakten med veien, ikke minst når den settes i sportsmodus. I normal- og komfortinnstillingen blir servoassistansen litt kraftigere, men fortsatt er det fint mulig å kjenne hva forhjulene driver med.

    Lettbeint

    Vis mer


    Styreresponsen er kvikk og gjør at Focus føles lettbeint. Presser du den litt i svingene merker du også hvor fin balansen er. Verken over- eller understyring av noen særlig grad er et tema i denne bilen før du har presset den svært langt, alt for langt på vanlige veier.

    Fin kjørestilling

    Når disse sportslige egenskapene er på plass uten at bilen på noen som helst måte blir stiv og stumpete, blir Focus en trivelig bil å ratte både på rolige langturer og korte småturer. Positivt bidrar også den fine kjørestillingen og rattet som kan trekkes skikkelig tilbake.

    Konklusjon og konkurrenter

    De verste konkurrentene til Focus Econetic stasjonsvogn heter Volkswagen Golf, Opel Astra, Renault Megane, Kia cee'd og Hyundai i30. Alle disse kan fåes som stasjonsvogner med tilsvarende dieselmotorer. Av disse vurderer vi Focus som det beste kjøpet, med et mulig unntak for Hyundai i30 stasjonsvogn som vi ikke har fått mulighet til å kjøre gjennom vårt testprogram. Startprisen for denne med 115 hester er omtrent den samme som for Focus. Kia cee'd Sporty Wagon er også en utmerket stasjonsvogn men har ingen versjon som konkurrerer direkte med dagens testbil - cee'd med 90-hesters dieselmotor koster fra 230.000 kroner, men ligger en kategori under Focusen når det kommer til ytelser (0-100 på 14,1 sekunder). Vår aktuelle Focus for sin del starter på 251.000 kroner.

    Vis mer


    Golf stasjonsvogn koster også omtrent det samme som Focus, men har en slitsomt bråkete motor og begynner dessuten å dra på årene, selv om den kommer til å leve en god stund til som stasjonsvogn.

    Full oversikt: Alle biltestene til DinSide

    Da er Opel Astra kanskje vel så aktuell, men den er egentlig ikke bedre enn Focus på så veldig mye. Focus kjører bedre, bruker mindre og har en litt mer moderne motor. Megane er tross sin alder ikke helt frakjørt, men vi anbefaler å vente til en ny generasjon kommer til høsten, hvis det er Renault du vil ha. Enn så lenge er Focus et bedre kjøp. Den er på ingen måte overlegen, og vekker neppe det store ha-begjæret hos så veldig mange, men sammenlignet med stasjonsvognkonkurrentene fremstår den som en trivelig og godt gjennomført bil med få store svakheter. Og som Econetic-variant er den imponerende gjerrig.

  • Store bilder ser du her.
  • Spesifikasjoner ser du her.
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder