<b>SINTERE ENN FØR:</b> Det gjelder både uttrykket i fronten og kraftpakken under panseret. 340i er farlig rask med sin oppgraderte 3-liters rekkesekser som nå yter 326 hestekrefter og gjør 0-100 på 5,1 sekunder. Foto: KNUT MOBERG
SINTERE ENN FØR: Det gjelder både uttrykket i fronten og kraftpakken under panseret. 340i er farlig rask med sin oppgraderte 3-liters rekkesekser som nå yter 326 hestekrefter og gjør 0-100 på 5,1 sekunder. Foto: KNUT MOBERGVis mer

TEST: Fornyet BMW 3-serie ved 340i

Med styrket konkurranse måtte BMW oppgradere sin 3-serie, og nå har vi prøvd den.

Dette er en av de glovarme sommerdagene og ferden går fra BMWs tekniske utviklingssenter i Garching nord for München nedover mot for-Alpene og Østerrike. Og det går fort på Autobahn denne dagen.

Diskret rask

Etter den relativt tette trafikken på motorveiringen rundt München, blir det mer glissent og skiltet som annonserer fri fart (under ansvar), gir oss omsider muligheten til å gi flatt jern og finne ut hva som bor i den videreutviklede maskinen.

Og det går seriøst fort. Men det skjer på en nesten for sivilisert måte - fartsøkningen er lineær og selv om motorlyden er inspirerende og sportslig, er den i våre ører litt for fjern.

Enda mer fart? Les vår test av BMW M3 og M4 her!

OGSÅ TOURING: Stasjonsvognen fornyes også, men vi fikk dessverre ikke kjørt den denne gangen Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Fartsblind før 100

Resultatet er at man blir ganske fartsblind og vi enes om at denne bilen kan være skummel å eie i Norge om man vil være trygg på å beholde lappen. 100 kilometer i timen bikkes nemlig etter litt over fem sekunder og i mellomregisteret er denne bilen raskere enn selveste M3 var for bare noen år tilbake.

Men det er en motorveikruser og ingen sportsbil vi snakker om. Så på steder med fartsgrense vil konstantfartsholderen (cruise control), være førerens venn på transportetappene.

Les også: Vi tester BMWs første 7-seters flerbruksbil, 2-serie Gran Tourer

KLAR FOR ACTION: Utseendemessig gir BMW 340i inntrykk av å være utålmodig etter å få fart på seg, noe den er god til... Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Fortsatt den viktigste?

3-serien BMWs viktigste og mestselgende modell, og feirer i år sitt 40-årsjubileum. Med hele 14 millioner eksemplarer levert til kunder verden over, bør det ikke overraske noen at de vil holde interessen oppe ved å lansere nye versjoner.

Dagens generasjon ble lansert i 2011, da vi prøvekjørte 328i for første gang. Året etter fikk vi testet bestselgerversjonen 320d Touring (stasjonsvognen).

3-serien fornyes som seg hør og bør midt i livssyklusen. Faceliften gjelder alle versjoner og til neste år kommer endelig også den ladbare hybriden vi tidligere har kjørt som prototype.

IKKE SÅ NY: Sett fra denne vinkelen vil de færreste kunne se at BMW 3-serie faktisk er fornyet på flere punkter. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Blir ladbar

Vi ble imidlertid skuffet over at vi ikke fikk kjørt den ferdige ladbare 3-eren i denne runden.

Plug-in versjonen skal hete 330e og vil - ifølge BMW - sette en ny standard i segmentet med et CO2 utslipp på kun 49 gram per kilometer og et forbruk på 0,21 liter per mil.

Vi lurer imidlertid på om ikke Mercedes-Benz har kommet dem i forkjøpet og allerede har satt standarden. Den nye fra BMW vil nemlig måtte bryne seg på en Mercedes C 350 e som allerede er på markedet og som i dag fremstår som et meget godt kjøp.

Total ytelse for BMW 330e er for øvrig 252 hestekrefter (Mercedes: 279) , den skal ifølge produsenten kunne kjøres inntil 35 kilometer elektrisk.

BMW forklarer oss at de anser det som tilstrekkelig i forhold til flertallet av kundenes bruksmønster, noe vi for vår del stiller oss skeptisk til (les mer om dette her). Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen er oppgitt til raske 6,3 sekunder. Hvis det stemmer vil det bekrefte vårt meget gode inntrykk av bilens ytelser da vi kjørte den som prototyp for noen måneder siden.

BMW 330e vil lanseres i Norge tidlig i 2016.

LETT PYNTET: Ingen BMW-kjenner vil føle seg i ukjent territorium her.Bare detaljendringer er foretatt. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Tøffere konkurranse

At 3-serien trengte et løft nå er det ingen tvil om: Markedsandelen i Norge er halvert i første tertial i år i forhold til samme periode i fjor og konkurrenten Mercedes C-klasse, som kom ny i fjor, har fått en riktig god mottakelse. Ikke nok med det, nå er også en sprell ny Audi A4 rett rundt hjørnet!

Diskret pyntet

FALKEBLIKK: 3-serie har fått nye frontlykter som er dratt enda lenger ut til siden. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Det som er nytt med designen er i hovedsak nye frontlykter som er flyttet lengre ut til siden for å gi mer inntrykk av bredde, noen andre detalj-endringer som nye kjørelys og ny front- og bakfanger. LED-baklykter er nå standard gir å gi en tydeligere såkalt lyssignatur bakfra. Det er også kommet nye felgdesign og eksteriørfarger.

I interiøret er det blitt flere valgmuligheter, det er kommet til flere kromdetaljer og valgmulighetene i interiøret har generelt blitt flere, men våre beskrivelser fra tidligere tester er fortsatt i hovedsak gyldige...

LETT RETUSJERT: Vi klarte ikke selv umiddelbart selv å se fornyelsen i BMW-interiøret, men kromlisten i full bredde var ikke der før. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Oppgraderte 3-serie kan dessuten nå leveres med nyheter som de selektive fjernlysene vi tidligere har omtalt, BMW Selective Beam. Det dreier seg om et kamerabasert system som automatisk blender fjernlys avhengig av motgående trafikk og andre medtrafikanter, noe som både øker kjøreglede og trafikksikkerhet.

Det er allikevel under panseret de mest gjennomgripende endringene har kommet.

3-seriens 3,- 4- og 6-sylindrede bensinmotorer, samt de 4-sylindrede dieselmotorene i BMW 316d, BMW 318d og BMW 320d, er hentet fra den nyutviklede BMW EfficientDynamics-motorfamilien som er basert på moduler bestående av sylindre med en halv liter volum hver.

Les mer om BMWs nye «byggekloss-metode» her!

DYNAMISK PROFIL: 3-er BMW har klart sportslige linjer og har bevart profilen intakt på 3-serie facelift. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Nyutviklede turboladere gir de nye 4-sylindrede dieselmotorene mer dreiemoment (trekkraft), og lavere forbruk, mens de 3-sylindrede bensinmotorene er en nyhet både i 3-serien og i klassen for øvrig. 320d EfficientDynamics har (som sedan) et utslipp oppgitt til kun 99 gram CO2 per kilometer med 8-trinns automat.

Kultivert og «skummelt» rask

Hvordan de øvrige motorene oppleves i praksis får vi finne vi ut av på et senere tidspunkt. Men etter denne relativt korte prøvekjøringen konstaterte vi at motoren i 340i er en veritabel juvel av en motor – for den som fremfor alt søker hyper-effektiv kraftutvikling og gangkultur.

GREIT NOK: Ikke klasseledende, men 480 liter er akseptabelt selv om koffertrommet er vel grunt. Men BMW selger ikke hovedsaklig på bagasjeplass. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Og altså: Det er nesten det motsatte av et råskinn - men heller tysk ingeniørkunst på sitt mest effektive og raffinerte derimot. 0–100 på 5,1 sekunder i 2015 er jo ikke spesielt imponerende i seg selv når man sammenligner med det heftigste på veien, men i en slik sivilisert bil og i bortimot fartsblind tilstand er det nesten for raskt. I Norge blir det som allerede nevnt fort gjort å miste lappen hvis man glemmer seg bort.

Styrekrøll

Bilen vi kjørte var et eksemplar som ifølge BMW-staben var en del av en såkalt før-produksjonsserie. Dette skulle ifølge dem forklare den overraskende lite tilfredsstillende styrefølelsen vi opplevde under kjøreturen.

Ingenting dramatisk, men en «død» følelse rundt midtpunktet med dertil hørende mangel på presisjon og mangel på tilbakemeldinger som vi ikke forbinder med BMW til vanlig.

Enkelte kolleger tilskrev dette den videreutviklede adaptive styringen bilen var utstyrt med, men uansett er dette noe vi ble lovet at BMW-ingeniørene skulle ta tak i umiddelbart. Vi kommer til å teste dette igjen så snart vi får tak i et produksjonseksemplar fra den norske importøren.

LIGGER GODT PÅ VEIEN: Kjøreegenskapene på fornyet 3-serie er finjustert, og fortsatt utmerkede. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


3-serien er jo ellers kjent for å ha dynamiske kjøreegenskaper og disse er blitt ytterligere forbedret gjennom videreutvikling av støtdemperne og fjæring, samt – ifølge BMW selv - en enda mer presis styring. Sistnevnte merket ikke vi da altså ikke noe til, snarere tvert imot.

Men vi er tilbøyelige til å godta forklaringen til BMW-folkene, for dagen etter tok vi rattet i nye BMW X1, som du kan lese testen av her, og der var det ingenting å si på styringen.

LETT RETUSJERT: Vi klarte ikke selv umiddelbart selv å se fornyelsen i BMW-interiøret, men kromlisten i full bredde var ikke der før. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Ny navigasjon og 4G

Selvsagt har 3-serien nå et utall muligheter for til enhver tid å være tilkoblet nettet – såfremt man har dekning. Det var ikke alltid tilfellet under vår prøvekjøring i Sør-Tyskland og nord-hellingen av de østerrikske Alpene.

Når det virker har imidlertid BMW ConnectedDrive et bredt spekter av produkter og tjenester som er utviklet i den hensikt å forbedre komfort og sikkerhet. Eksempel: De var først ute med full-farge head up-display (HUD) som gir den vesentligste informasjonen i førerens synsfelt.

Navigasjonssystemet Professional rakk vi ikke virkelig å undersøke i detalj, men det skal ha forbedrede ytelser i bykjerner, raskere oppstart enn før, betydelig raskere ruteberegning og enda mer realistisk 3D-grafikk enn tidligere. Navigasjonskartet er gratis, blir automatisk oppdatert i tre år og støtter 4G.

IKKE KONGEPLASSEN: eller ikke nyeste 3-serie gir spesielt bra bakseteplass - dette klarer faktisk VW Golf bedre. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Med parkeringsassistent lukeparkerer bilen automatisk, og med Auto PDC aktiveres frontparkeringssensorer automatisk ved manøvrering.

Kommer nå

Lanseringen i Norge er umiddelbart forestående og prislisten starter på 347.200 kroner for en 318i med manuell girkasse. Listen toppes av M3 med 7-trinns DKG dobbelclutch-kasse til den nette sum av 1.174.300 kroner.

En typisk Norge-versjon som 320d stasjonsvogn med xDrive firehjulsdrift og 8-trinns automat ligger på en startpris på 486.400 kroner med den nedtunede 163-hestersmotoren.

Vi gir ingen karakter denne gang selv om terningkast fem er det mest nærliggende basert på førsteinntrykkene. Men 3-serien består av så mye mer og konkurransen tetner til. Vi venter derfor til vi har fått prøve en versjon som er relevant for flere, under norske forhold.

SER DU DET? Joda, støtfangeren bak er ny. Ny LED-signatur bak synes ikke på bildet tatt i dagslys... Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Tekniske data - BMW 340i
Pris BMW 3-serie fra347 200 kr
Pris testbil fra778.500 kr
MotorR6 3-liter bensin, biturbo
GirkasseAut. 8
Effekt326 hk/4 400 o/min
Dreiemoment:450 Nm/1 500 - 3 000 o/min
0-100 km/t5,1 sek.
Toppfart250 km/t
Forbruk blandet:0,65 l/mil
CO2-utslipp:152 g/km
Lengde463 cm
Bredde181 cm
Høyde143 cm
DrivhjulBak eller 4x4
Akselavstand281 cm
Bagasjerom:480 liter
Egenvekt1.530 kg
Tilhengervekt1.800 kg


Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her