TEST: Ford S-Max 2.5 Turbo

Den er stor og praktisk, den har et lekkert interiør og har flotte kjøreegenskaper. Ford S-Max tar rett og slett fleksibil-klassen til nye høyder.

Vis mer
Vis mer


Fleksibilen er en relativt ny biltype, som kom til verden i sammenheng med lanseringen av Renault Scenic så sent som i 1996. Det skulle vise seg at svært mange europeiske barnefamilier satt pris på denne nye biltypen og Scenic ble raskt en suksess. Sammenlignet med den tradisjonelle familiebilen - stasjonsvognen - kunne nemlig Scenic skilte med en hel del positive egenskaper.

Høyde fremfor lengde

I stedet for å bygge i lengden, hadde Renault bestemt seg for å bygge i høyden. Takket være stor takhøyde kunne setene plasseres høyt i bilen, noe som ga behagelig inn- og utstigning og god oversikt over trafikkbildet. Og fordi fører og passasjerer satt høyt, med god avstand til gulvet, kunne de sitte med en mye skarpere knevinkel. Dette, kombinert med fremskutt frontrute og dashbord, innebar at setene kunne flyttes lengre frem i bilen. Resultatet var svært god plassutnyttelse, noe som i neste omgang åpnet for at bilen kuttes i bakkant.

Scenic var faktisk ikke mer enn 417 centimeter lang, omtrent som en Golf og rundt en halvmeter kortere enn mellomklasse-stasjonsvognene. Dermed ble Scenic lettere å parkere, greiere å manøvrere og generelt mer snerten i bytrafikken.

Opel Zafira

Vis mer


Scenic hadde, som stasjonsvognene, kun fem sitteplasser. Dermed fikk Opel æren av å være først ute med en syvseters fleksibil. Denne fikk navnet Zafira, ble introdusert i 1999 og tok markedet med storm. Med Zafira kunne man lovlig frakte syv barn og voksne i en bil som ikke kostet mer enn en vanlig stasjonsvogn. Trengte man ikke de bakre setene, så kunne de felles ned i gulvet. Og om ønskelig kunne andre seterad justeres i lengderetningen. Zafira var på mange måter en revolusjonerende bil.

Volkswagen Touran

Både Scenic og Zafira ble pengemaskiner, noe de andre bilprodusentene selvsagt la merke til. Det skulle imidlertid ta tid før konkurrentene fikk summet seg. For eksempel var ikke Volkswagen Touran på banen før i 2003, samme år som Renault lanserte andre generasjon Scenic. Touran kunne i likhet med Zafira skilte med syv sitteplasser og vant vår stortest høsten 2003.

Verso, 5 og C4 Picasso

Vis mer


Siden den gang har imidlertid mye skjedd. Blant annet har Toyota introdusert sin Verso (tidligere kalt Corolla Verso). Verso kan blant annet fremvise fem bakseter som alle kan legges flatt ned i gulvet. I fjor kom Mazda 5, som var først ute med skyvedører. Og nå på senhøsten kom Citroën C4 Picasso, som kjennetegnes ved et oppsiktsvekkende moderne interiør og en fantastisk frontrute.

Ford S-Max

Ford derimot, har ikke vært ordentlig på banen. Riktignok introduserte de fleksibilen Focus C-Max i 2003. Men C-Max har bare fem seter og har aldri solgt særlig godt her i landet.

Men nå - nå har Ford virkelig bestemt seg for å hente inn sin andel av det stadig voksende markedet for syvseters fleksibiler. Nykommeren S-Max er nemlig en bil som setter en ny standard i klassen, i hvert fall når det kommer til utvendig størrelse. S-Max er for eksempel 477 centimeter lang, noe som betyr at den er mellom 15 og 40 centimeter lengre enn sine konkurrenter. Ikke nok med det - S-Max har i tillegg en voldsom livvidde. Med drøye 188 breddecentimeter er S-Max rundt 10 centimeter bredere enn konkurrentenes alternativer.

350.000 kroner

Vis mer


Med tanke på hvor stor bilen er, lot vi oss overraske positivt da den norske Ford-importøren presenterte sine priser. Det viser seg nemlig at S-Max får en startpris på drøye 330.000 kroner som syvseter. Med 100-hesters dieselmotor og greit utstyrsnivå snakker vi om rundt 350.000 kroner, noe som betyr at S-Max prismessig havner omtrent på samme nivå som sine rivaler.

Parkering og trange steder

Størst mulig utvendig størrelse er selvsagt ikke noe mål i seg selv - tvert i mot. Store biler tar stor plass, noe som ikke er noen fordel i byen. De 477 lengde-centimetrene kan fort bli et problem når det skal parkeres på langs. Og de 188 bredde-centimetrene, kombinert med svært brede dører, kan bli irritasjonsmomenter når det skal parkeres på tvers. I trange parkeringshus er det heller ingen tvil om at S-Max-eieren som regel vil ha et høyere stressnivå enn naboen som i stedet valgte Corolla Verso (436x177 cm), Volkswagen Touran (439x179 cm) eller Mazda 5 (450x175 cm).

Vis mer


Spørsmålet blir derfor om S-Max rettferdiggjør sine voldsomme utvendige dimensjoner med ditto innvendig plass. Svaret på dette spørsmålet skal vi komme tilbake til i konklusjons-kapittelet.

Kjøreglede

Først skal vi imidlertid ta en titt på den heftige turbomotoren og de flotte kjøreegenskapene. For selv om S-Max er stor, kan bilen faktisk skilte med en større grad av kjøreglede enn storparten av sine konkurrenter. Les mer om de inspirerende kjøreegenskapene og den like inspirerende motoren her.