TEST: Ford S-Max - gullmedalje i familieklassen

S-Max er produksjonsversjonen av SAV-Concept, en dynamisk utseende flerbruksbil som ble vist i Genève i fjor. Designen på S-Max forblir forfriskende, men hvor brukbar er den som transportmiddel for familier med aktiv livsstil og store plassbehov?

Vis mer
Vis mer
Vis mer


På bildene så den fremtidige S-Max ut som en spenstigere og mer moderne versjon av den eksisterende Focus C-Max, men dementiet kom med den fysiske presentasjonen av bilen: S-Max ligger et par størrelser over sin fleksi-slektning. Og for den som forbinder Fords MPV-tilbud med den utgående Galaxy fremstår S-Max designmessig som intet mindre enn en revolusjon. Men det stopper ikke der.

Første skritt inn i fremtiden

Vi fikk de første positive inntrykk av nykommeren da S-Max og nye Galaxy ble lansert internasjonalt i april i år. Det var da vi fikk vite at bilene innvier en helt ny Ford-plattform som flere biler i lavere og øvre mellomklasse skal baseres på fremover, deriblant den helt nye og nært forestående Ford Mondeo. Nye Volvo S80 bruker samme plattform, Land Rover Freelander likeså. Men plattformen er ikke S-Max' eneste innovative trekk. Også formspråket viser nye takter.

Energi i bevegelse eller attraktiv nytte

Ford har tradisjon for veksling mellom traust og ordinær design på den ene siden (siste Granada eller siste Focus) og original men til tider høyst kontroversiell design på den andre (Sierra første generasjon, siste Scorpio eller første Focus - til en viss grad). Tidene har forandret seg. Ford lanserer med S-Max et designspråk som ble prøvet ut med konseptbilen Iosis i Frankfurt i fjor: Kinetisk (Nei, ikke kinesisk!) design. Det dreier seg om et statisk uttrykk for energi i bevegelse. Her har man villet være original og dynamisk i designen uten å sjokkere for mange. Etter vår mening er det vellykket når det gjelder S-Max. Dette skal være bilen som kombinerer dynamiske verdier og nytteverdi med en minimal grad av kompromiss. Det lyder både spennende og vanskelig, og en av oppgavene for testen gikk ut på å verifisere om dette lar seg gjøre. Svaret kommer i konklusjonskapitelet.

Fra 327.000 kroner

Vis mer


Enda viktigere er det selvfølgelig å forsøke å bedømme om S-Max er et anbefalelsesverdig kjøp for potensielle kunder. Tilfredsstiller produktet de behov det forventes at det skal tilfredsstille og til en konkurransedyktig pris? Prisen kjenner vi; bilen koster fra 327.000 kroner og kommer da hverken i ribbet eller undermotorisert utgave. Vi har kjørt en noe mer velspekket S-Max et par uker: En 1,8 TDCi Trend med dieselmotor på 125 hester. Testen foregikk under de forhold det er bilen sannsynligvis oftest vil benyttes. Resultatet av våre erfaringer kommer som konklusjon på testen. Erfaringene, som vi hermed ønsker å dele, går selvfølgelig på hvordan bilen er å kjøre samt hvordan den er å leve med i det daglige og på langtur. For å begynne med motor og kjøreegenskaper: En stor og tung "familiebuss", kan det være noe særlig trivelig å kjøre, sprek design eller ikke? Mer om det her.