<b>KAMP OM KUNDENE:</b> I mellomklassen er det tøff kamp om kundene. Hvilken er best av Ford Mondeo og Toyota Avensis? Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
KAMP OM KUNDENE: I mellomklassen er det tøff kamp om kundene. Hvilken er best av Ford Mondeo og Toyota Avensis? Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

Test: Ford Mondeo vs. Toyota Avensis

Vi har kjørt to svært populære familiebiler mot hverandre, og blir overrasket over forskjellen.

Mellomklassen er tradisjonelt sett en av de mest populære bilklassene når nordmenn skal kjøpe seg bil. Den er godt anført av bestselgere som VW Passat og Skoda Octavia, men også klassikere som Mazda6 og Opel Insignia er attraktive.

Her har vi imidlertid samlet to andre gjengangere til duell.

Dagens generasjon Ford Mondeo kom på markedet rundt inngangen til 2014. Modellen var da allerede nesten to år forsinket grunnet interne stridigheter som endte med at produksjonen ble flyttet fra Belgia til Spania.

Toyota Avensis har for lengst passert middagshøyden hva livstid for biler angår ettersom den har vært med oss siden 2009. Den fikk sin andre facelift i fjor for å sørge for at den holder tritt med arge konkurrenter.

Design

Fords designspråk er tydelig og markant. Mondeo representerer kanskje noe av det beste fra merket i så måte. Fronten har elementer som minner om Aston Martin, og det er liten tvil om at tyskerne her har vært heldige med utformingen av det som er en bil med et visst særpreg.

ASTON-LOOK: Frontpartiet på Mondeo har særpreg og minner om Aston Martin. Hekken ligner mye på forgjengeren. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Toyotas facelift av Avensis har gitt den et frontparti med større familielikhet til blant annet Auris. Bilen ser mer moderne og harmonisk ut uten at den overgår konkurrenten på noen måte. Designet er ryddig uten å vekke mye følelser.

FORFINET: Fronten på Avensis ligner nå de andre Toytoa-modellene. En svak forfriskning. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer



Interiør

De to bilene er ganske forskjellige av den åpenbare grunn at den ene er en stasjonsvogn, mens den andre er en combi-sedan. Det skyldes at Ford ikke hadde stasjonsvogn tilgjengelig med det aktuelle motoralternativet, så vi velger derfor å se bort fra forskjellene det medfører.

Det er likevel ingen tvil om at stasjonsvogn er det kundene etterspør i dette segmentet.

Ford Mondeo er en stor bil på utsiden og på innsiden er plassen enorm. Bagasjerommet på denne varianten rommer fra 541 til 1.437 liter (stasjonsvognen tar 500/1.630 liter). Fordi bilen er over 185 cm bred er bakseteplassen god. I forsetene får vi inntrykk av at dette er en moderne bil, men det bærer preg av rot.

Særlig rundt midtkonsollen er det godt pepret med knapper og betjeningen av infotainmentsystemet er ikke særlig enkel i bruk. Materialbruken holder et nivå som bidrar til å gi en god følelse når du tar på det. Ellers skulle vi gjerne ha kunnet justere førersetet lengre ned for å få en god sittestilling.

Toyota Avensis er hele 9 cm kortere enn konkurrenten.

Det har naturligvis innvirkning på plassen innvendig. Bagasjerommet tar fra 543- til 1.609 liter og bakseteplassen er overkommelig for de fleste. Ved faceliften endret japanerne også en del på interiøret for å få det til å bli mer moderne. Materialbruken er høynet, noe som hever finishnivået. Likevel er det svakheter de ikke har klart å få bukt med. Infotainment-løsningen er touchscreen-basert. Men systemet er innfløkt og lite intuitivt. Andre funksjoner som det å justere klokka i bilen er så komplisert at vi kjapt må ty til bruksanvisningen.

Betjeningsknappene er også for mye spredd utover. Er du ikke vant med Toyota kan det for eksempel ta tid før du finner knappen til det elektronisk håndbrekket under startknappen ved rattet. Det er bra med oppbevaringsplass mellom forsetene, men det er ikke lett å finne en god sittestilling for fører. Det er noe med forholdet mellom ratt, sete og pedaler som ikke harmonerer helt.

Motor og kjøreegenskaper

Ford har vært berømt for fremragende kjøreegenskaper. Det har lenge vært et satsingsområde. Men Ford har nå en ny strategi, der de utvikler bilmodeller som skal være felles for hele verden. Mondeo ble for eksempel lansert i USA to år før den kom til Europa under navnet Fusion.

På veien er Mondeo først og fremst komfortabel. De kvasse kjøreegenskapene er filtrert bort. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Med det er de presise og direkte kjøreegenskapene også blitt noe redusert.

Mondeo er komfortabel og god å kjøre, men den skarpe og direkte kjørefølelsen fra forgjengeren er nærmest filtrert bort.

Støynivået er på sin side behagelig lavt.

På motorsiden har Ford utstyrt bilen med en 1,5-liters turbobensinmotor på 160 hestekrefter. Den har et brukbart dreiemoment på 240 Nm som slår inn allerede ved lave 1.500 omdreininger. Du må bruke girspaken litt for å få utnytte kreftene skikkelig og 0-100 km/t er oppgitt til 9,1 sekunder mens toppfarten skal være 214 km/t med dobbeltclutch Powershift-kasse. Motoren gjør bilen passe kvikk og passer bra til bilen. Powershift-kassen kunne med fordel hatt kvikkere respons.

Toyotas familiebiler har aldri hatt noe rykte på seg for utpregete kjøreegenskaper. De er i stedet kanskje best kjent for god kvalitet og lite feil. Avensis har nå en del år på baken.

INTETSIGENDE: Kjøreopplevelsen i Avensis er uinspirerende. Støynivået er også høyere enn i Mondeo. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Faceliften bidro til å fintune understellet, men det er fint lite en kan spore av endringer ute på veien. Støynivået er fortsatt for høyt sammenlignet med de fleste konkurrentene i klassen og selve kjørefølelsen er rett og slett uinspirerende. Dette er en bil du styrer og den innbyr ikke til aktiv kjøring.

Under panseret har Toyota plassert en godt kjent 1,8-liters bensinmotor som yter 147 hestekrefter.

Siden bilen mangler turbo trenger den 4.000 omdreininger før maks dreiemoment på 180 Nm er tilstede. I kombinasjon med masete trinnløs CVT-girkasse (Multidrive) rekker bilen 100 km/t på 10,7 sekunder og toppfarten er oppgitt til 200 km/t. Motoren jager veldig på turtall straks gasspedalen røres. Det er heller ikke til å komme fra at kreftene i denne motoren er svakere med fravær av turbo.

Økonomi

Ford Mondeo har en startpris på 319.000 kroner som stasjonsvogn. Da får du med en oppsiktsvekkende liten 1-liters turbobensinmotor. Vår bil koster fra 411.000 kroner (422.000 kr for stasjonsvogn). Det er med Titanium-utstyrsnivå og Powershift-kasse. Testbilen har i tillegg utstyr som Citypakke Premium (15.500 kr), Tatanium X-pakke med skinn (26.000 kr) mm. Totalt er det utstyr for 71.600 kroner. Summen blir derfor 482.600 kroner.

Toyota Avensis får du fra 310.000 kroner. Da er bilen utstyrt med en 1,6-liters bensinmotor. Avensis fås bare med fire motoralternativer mot Mondeoens ni. Testbilen med 1,8-liter koster fra 367.800 kroner. Utstyrsnivået er da Active Style, som er det nest høyeste nivået hos Toyota. Ekstrautstyrslista er superkort og begrenser seg til panoramatak og soltak. Total koster det 11.700 kroner. Totalprisen på bilen er derfor gunstige 379.500 kroner.

Konklusjon

Totalt sett er det ingen tvil om at Ford Mondeo er den beste bilen av disse to. Den er mer moderne, kan by på sikkerhet- og komfortutstyr Toyota Avensis ikke kan levere, og den er større, romsligere og mer komfortabel, kjøreglad og støysvak.

Utviklingen Toyota har å vise til siden lanseringen av Avensis for sju år siden er ikke all verden. I mellomtiden har konkurrentene utviklet modeller som kjører ifra, noe Mondeo her beviser.

Forden er langt fra perfekt, men den er en mer moderne og komplett bil.

Toyotas største argument er det gode kvalitetsryktet og pris. Den er selvsagt rimeligere enn Forden, men for de pengene får du da også en bedre bil i Ford. Vi kan bare håpe at Toyota kommer med en ny Avensis. Det bør ikke bli lenge til ...

Les også: Hvilken er best av Honda HR-V og Mazda CX-3?
Les også: Vi har kjørt nye Audi A4.
Les også: Slik er nye Skoda Superb stasjonsvogn!
Les også: Volkswagens familiebil-vinner er blitt enda bedre!

Testresultat

Ford Mondeo

Romslig, komfortabel, omgjengelig og moderne.

Lite brukervennlig infotainment, respons i girkasse og svekket kjørefølelse.

Testresultat

Toyota Avensis

Prisgunstig, godt kvalitetsrykte og forutsigbar.

Kjedelig opplevelse på flere måter, mangler moderne sikkerhet- og komfortutstyr, høyt støynivå.

   
Merke - Modell:Ford Mondeo 1,5 Ecoboost Titatium aut.Toyota Avensis Touring Sports 1,8 Active Style Multidrive
Pris fra/testbilpris:411.000 kr/482.600 kr367.800 kr/379.500 kr
Motor:R4, bensin, turbo, 1,5-literR4, bensin, 1,8-liter
Girkasse:Dobbeltclutch 6-trinnTrinnløs CVT
Effekt:160 hk/6.000 o/min147 hk/6.400 o/min
Dreiemoment:240 Nm/1.500 o/min180 Nm/4.000 o/min
0-100 km/t:9,1 sekunder10,7 sekunder
Toppfart:214 km/t200 km/t
Forbruk blandet:0,63 l/mil0,64 l/mil
CO2-utslipp:146 g/km148 g/km
Lengde/bredde/høyde:478/185/148 cm478/181/148 cm
Drivhjul:ForanForan
Akselavstand:285 cm270 cm
Egenvekt:1.430 kg1.430 kg
Bagasjerom:541/1.437 liter543/1.609 liter