TEST: Ford Mondeo ST220

Det meste stemmer ombord i ST 220. Krefter i massevis, kjøreegenskaper som holder bilen på veien og seter som holder deg i bilen.


Mondeo har fått ord på seg for å ha mellomklassens beste kjøreegenskaper. I ST220-utgaven er best blitt enda bedre.

Fortjener 226 hestekrefter

Med vanlig understell og standarddekk er Ford Mondeo en glede å ratte, og selv med motorer på opptil 170 hestekrefter har ikke Mondeoen fått vist frem sitt sportslige potensiale.

Det gir den nye treliters V6-motoren på 226 hestekrefter Mondeo muligheten til. Familiebilen fra mellomklassen blir nesten en sportsbil, og eneste følte begrensning er de som av naturlovene følger størrelsen.

Godlåt

De fleste forbinder V6-motorer med kultivert gange og bløt motorlyd. Snerret fra de to eksosmunningene på ST220 er ikke bløtt, og guttungene i gata så seg fortvilet rundt fordi de ikke skjønte hvor racerbillyden kom fra.

På turtall til hverdagsbruk er imidlertid lyden fra V6-motoren ST220 deler med Jaguar svært behagelig. Merkelig nok føles den stivere ST 220 mer komfortabel enn vanlige Mondeoer men det kan ha sammenheng med at vi kjørte på myke vinterdekk.

Mer skummel

ST 220 ser litt mer skummel ut enn sine mer moderat motoriserte søsken. Det er særlig juksegitteret mellom eksosrørene og nedenfor støtfangeren foran som gir ST 220 et tøffere utseende. Spoileren på bagasjelokket er liksom ikke stor nok til å skremme noen.

Innvendig består endringene i kun én vesentlig ting, Ford har handlet inn deilige Recaroseter til alle fem plassene.

Mer om motor og kjøreegenskaper kan du lese her.