TEST: Ford Maverick 2.3

Har Ford Maverick noen sjanse mot tunge og populære aktører som Toyota RAV4, Honda CR-V og Nissan X-Trail? Vi ga den ansiktsløftede Maverick en ny mulighet.


Sist gang vi testet Maverick hadde vi en 3,0-liters V6-motor under panseret. Vi lite å utsette på motor og kjøreegenskaper og ga bilen plusspoeng for den gode plassen. Men et tildels håpløst interiør, i kombinasjon med en prislapp på 530.000 kroner, resulterte i en knusende dom.

Ny front

Men nå har det altså skjedd ting med Maverick. For det første har bilen fått en ansiktsløfting. Faceliften omfatter blant annet nye frontlykter med klare lykteglass, nye og runde tåkelys, ny grill og ny fremre støtfanger. Dermed har bilen fått en noe mer moderne fremtoning.

Også innvendig er endringene av moderat karakter og begrenser seg stort sett til at alle baksetepassasjerer nå har hodestøtte og trepunktsbelte. En ny midtkonsoll er også på plass.

Ny motor og firehjulsdrift


Under skallet har det imidlertid skjedd mer. For det første er den gamle 124-hesters 2,0-literen erstattet av en mer muskuløs 2,3-liter. For det andre er den silikonkløtsj-baserte firehjulsdrift-teknikken erstattet av en raskere, mer moderne og helautomatisk elektromagnetisk kobling. I tillegg er har bremseskiver overtatt for trommelbremser på bakhjulene.

Ikke ribbet

Elektronisk stabilitetsprogram (ESP), elektronisk klimaanlegg, kjørecomputer, dybdejusterbart ratt og lyktespylere må man fortsatt se langt etter hvis man velger Maverick.

Det betyr imidlertid ikke at bilen er ribbet. Maverick 2.3 kan nemlig skilte med både skinnseter, delvis elektrisk justering av sitteputen, rattbetjent fartsholder, stereoanlegg og fabrikkmontert alarm.

Avlegger av Ford Escape


Fra et europeisk synspunkt virker det merkelig at man prioriterer skinnseter og elektriske seteregulering fremfor ESP og elektronisk styring av klimaanlegget. Men denne uvanlige utstyrsmiksen reflekterer Maverics opphav. Maverick er nemlig en avlegger av amerikaneren Ford Escape, som forøvrig også er samme bil som Mazda Tribute.

374.000 kroner

Med 3,0-liters V6-motor er altså Maverick en latterlig dyr bil. Heller ikke 2,3-litersvarianten er spesielt billig. Maverick 2.3 koster 374.000 kroner og er dermed 30.000 til 50.000 kroner dyrere enn de fleste av sine konkurrenter. Til gjengjeld kan den altså skilte med en 2,3-liters motor. Les mer om motoren og kjøreegenskapene her.