TEST: Ford Galaxy 1,8 Tdci Ghia

Galaxy er et godt gammelt modellnavn, men er nå en helt ny bil. Den voksne syvseteren har samme plattform som nå svært populære tvillingbror S-Max, men fokuserer i større grad på plass og funksjonalitet. Les vår test av 1,8-literen med 125 dieselhester.

Vis mer
Vis mer


Vi tar tyren på hornene; den store Ford Galaxy og den litt mindre, men akutt populære S-max har altså svært mye til felles. De to bilene ble lansert samtidig, og de er mer eller mindre utviklet parallelt og bygget på samme plattform. Dette er rene Ford-modeller. Det siste nevner vi eksplisitt, ettersom mange vil minnes at forrige Galaxy var et dypt samarbeidsprosjekt med VW.

Renspikket Ford

Gamle Galaxy, VW-modellen Sharan, og senere Seat Alhambra, var nemlig i praksis samme bil, men med forskjellige klistremerker utenpå. Det hjalp dem ikke til å nå det helt store publikummet, i det minste ikke i Norge. Det akter imidlertid Ford å rette på med nye Galaxy. Og det faktum at den kommer i tospann med S-Max burde ikke redusere sjansene, heller tvert i mot. Inkluderer vi nyoppfriskede C-Max som ventes til våren 2007, har Ford nå et helt kobbel biler å velge mellom i denne kategorien. C-Max forblir riktignok som femseter, men for øvrig har den fleksibilenes kvaliteter.

Like foran, forskjellige bak

Vis mer


Også utvendig har Galaxy og S-Max ved første øyekast mye felles. Begge faller i kategorien høyreiste stasjonsvogner med plass til syv personer, eller på fagspråket fleksibiler og flerbruksbiler (i DinSide-sjargong er store Galaxy en flerbruksbil). Eller enda mer nerdete; MPVer - multi-purpose vehicles. Størst fare for å forveksle disse to toeggede tvillingene Galaxy og S-Max er sett forfra og på skrå forfra. Bakre deler av bilene er derimot langt mer individuelle. Og sett rett bakfra er det ingen som vil forveksle dem. Forskjellen kan mest tilskrives Galaxyens høyde på rundt 16 centimeter ekstra. Dette gir godt med hodeplass også til dem som sitter på de to bakerste setene. Men obs obs, det kan også være bidragsytende til Galaxyens mer bussaktige kjørefølelse.

Takhøyde er tingen

Vis mer


Fleksi/flerbruksbil-segmentet er generelt er på vei opp og frem, og bør på sikt kunne danke ut den særnorske hangen til både store stasjonsvogner og små SUVer som Familiebilen i Norge. I praksis er fleksi/flerbruksbilene lange og rommelige som stasjonsvogner - og samtidig enda mer brukervennlige og familieorienterte. De er lettere å sette seg inn i og gå ut av, de er lettere å laste, og man sitter høyere med mer oversikt i trafikken (store som små passasjerer). Den ekstra takhøyden gjør det ganske enkelt mye lettere å utnytte og leve med innvendig plass enn i en like lang bil som er lavere.

Kjøreglad som S-Max?

Vis mer


En tradisjonell ulempe har imidlertid stort sett alltid hengt ved; fleksi- og flerbruksbilene har ikke kunnet måle seg med lave personbiler i kjøreegenskaper. Men det er her vi hadde store forventninger til Galaxy. Ford har for det første spisset sitt ry for å levere kjøreglade biler de siste årene. For det andre har lillebror S-Max, med i prinsippet samme understellet, allerede vunnet hjerter for sine egenskaper på svingete vei.
Men om Galaxy følger opp trenden kan du imidlertid lese mer om i neste kapittel - for resultatet var ikke helt slik vi hadde ventet det!