<b>GØY I SVINGENE:</b> Dieselen byr på masse ork og 400 Nm kan være utfordrende for forstillingen i sving. En deilig følelse av hjemmetrimming og for mye power. Foto: RUNE M. NESHEIM
GØY I SVINGENE: Dieselen byr på masse ork og 400 Nm kan være utfordrende for forstillingen i sving. En deilig følelse av hjemmetrimming og for mye power. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Test: Ford Focus ST Diesel

For første gang er ST tilgjengelig i dieselversjon. Funker det?

Ford Focus ST går rett i strupen på Volkswagen Golf GTD, med omtrent like ytelsesdata og samme størrelse. Det som avgjør valget er ikke tall på papir, men hvilke følelser de spiller på.

Sport med stor S

Vi har tidligere testet Ford Focus ST stasjonsvogn i bensinversjon mot Skoda Octavia RS, og var overveldet over hvor mye ST-kombinasjonen faktisk betyr i Focusen. Ofte får vi bare inntrykk av at det er en utstyrsversjon uten videre sporslige ambisjoner.

Blir Focus for dyr, byr Fiesta ST på klassens beste kjøreglede.

HELSVART: Interiør og tak er helsort. Setene fra Recaro er kule og klyper hardt rundt kroppen. Foto: RUNE M. NESHEIM
HØYTTRYKK: Oljetemp, oljetrykk og turbotrykk kan overvåkes øverst på dashbordet. Tunerne kan glede seg over å ha litt å gå på på turbotrykket. Foto: RUNE M. NESHEIM
IKKE AUTOMAT: Automat, gjerne i form av dobbeltclutch, er blitt mer og mer vanlig. Ford tør å si at manuell er eneste alternativ. Den har presise, men litt lange vekslinger. Godt gammeldags håndbrekk er også et pluss i sporstlige forhjulstrekkere. Foto: RUNE M. NESHEIM
HJULSPINN: Good Year Eagle F1-dekkene legger alltid igjen sorte striper ved fullgasspådrag fra stillestående, men ønsker du full power gjennom skarpe hårdnåler må du skru av ESPen, ellers begrenses motoreffekten. Foto: RUNE M. NESHEIM
LITT ROTETE: Kjørecomputeren viser ALT på en gang. Føles litt mye. Turtelleren trives aller best mellom 2-3.500 omdreininger Foto: RUNE M. NESHEIM
BERØRING: Systemet er delt inn i fire temaer delt i inn i farger. Radio i rødt. Betjenes fra rattet eller medfingeren på skjermen. Foto: RUNE M. NESHEIM
PYNT: Akkurat passelig med ekstra pynt for å skille den fra ordinær Focus. Foto: RUNE M. NESHEIM
RIKTIG RETNING: Det hjalp betraktelig å fjerne den knappefylte blanksorte Sony-spilleren på dashbordet. Foto: RUNE M. NESHEIM


Ford legger ingenting i mellom. Velger du ST, ser du det på lang avstand utvendig og du glemmer det aldri når du setter deg inn.

Storebror Focus RS får endelig firehjulsdrift og blir en konkurrent til VW Golf R.

Et lite trykk på startknappen kvitteres med et kult tunet lydbilde på tomgang, som faktisk kan minne litt om en passe fet bensinmotor. Man merker lite til dette når man er i gang.

Ford har altså tatt den litt lenger enn de fleste konkurrentene.

Egne målere for turbotrykk, oljetrykk og oljetemperatur er nok mer artig enn nyttig, men det er koselig å starte bilen til en ST-logo på infoskjermen, og å ha et eget Formel 1-inspirert ratt.

Det er likevel stolene som utgjør den store forskjellen inni.

LES OGSÅ: Honda Type R får 310 hester og drift på forhjulene.

De elektrisk justerbare stolene har rikelig med tilt på sitteputa og strammer i hardeste laget for de som har spist litt for mye burger. De er altså veldig sportslige, men personlig savner jeg likevel justeringsmulighet for korsryggstøtte.

Stramt understell

Mer gledelig er likevel det overraskende stramme understellet.

Mange vil nok oppleve det som en tanke for stramt, for bilen overfører litt mye av ujevnhetene i veien. Det gir likevel mening når du girer ned for å bruke bilen.

0 kILO: ST står oppført med null kilo i tilhengervekt. Den vellydende sportseksosen, som klarer å få en viss sportslig tone i dieselen, har skylda for at du ikke får tilhengerfeste. Foto: RUNE M. NESHEIM
BRA KOMBO: 235 mm brede Good Year Eagle F1 på 8,5 tommer brede felger har mye av skylda for at ST er morosom. Kalipperne er ikke penest i klassen men sørger for hard og presis skrubb. Foto: RUNE M. NESHEIM
GAP: Et gedigent bikubemønster og gul lakk er som fluepapir for oppmerksomhet. Foto: RUNE M. NESHEIM
IKKE FOR ALLE: Focusen er ikke en utstyrsvariant. Her er det brukt tid på å få den sportslig. Prisen er komfort. Foto: RUNE M. NESHEIM


Da skjønner man fort at oppsettet er pinlig nøyaktig satt opp for å lime bilen til veien.

Bilen leveres standard med brede 235/40 sportshjul på 8,5 brede 18-tommere.

Det gir en del dekkstøy men også massevis av grep i kombinasjon med bra demping. Den er stram, men allikevel håndterer den juling i stor fart over fartsdumper og hullete vei uten å bunne eller dunke i karosseriet ved fulle returutslag.

I tillegg ligger den utrolig flatt og fint på veien, og veksler ikke mye mellom over og understyring ved pådrag og oppslipp.

Svært sportslig styring

Styringen er trolig for involverende for mange. Veldig kort utveksling burde imidlertid flere biler ha tilbudt.

Svingdiameteren er derimot litt større enn vi forventer, og vi tipper det har med hjulbredden å gjøre. ST trenger 12 meter mens vanlig Focus klarer seg med 11.

Rykker og drar

Derimot setter vi mindre pris på at motoren har mest lyst å dra rattet ut av hendene på deg. Det er ting vi er vant med fra eldre forhjulstrekkere, men noe vi trodde de hadde vokst av seg nå.

Riktignok byr toliteren på et dreiemoment på 400 Nm, men med tanke på at Ford oppfant Revo Knucle-forstillingen til forrige generasjon RS (en ny design for fjærbein og innfesting av navet) nettopp for å takle høyt moment, er det en skuffelse at de ikke har tatt med seg dette til ST.

Spinnvill

Når man først har vendt seg til at man kjenner kreftene i rattet, blir det en del av selve opplevelsen. ST har ikke mekanisk differensialsperre, men bremsene hjelper så utrolig det kanskje høres til å få den til komme fort av gårde.

Den bremser spinnende hjul og fører kraften over dit det er grep på en effektiv måte.

Riktignok må du venne deg til hjulspinn fra stillestående og ut av kryss og rundkjøringer ved fullgass, men det er vel derfor du vil kjøpe den også går jeg ut fra.

Systemet gjør uansett sitt til at bilen blir retningsstabil og så å si aldri føles understyrt.

Bremsene er forøvrig bra oppgradert og klemmer til på en svært overbevisende måte.

Imponerer delvis

Du må ikke finne på å prøve bensinversjonen først dersom du har planer om dieselen. Bensinversjonen gir nemlig en helt annen følelse.

Der får du mer og mer effekt jo høyere du lar turtelleren peke, mens dieselen er nesten motsatt.

TWINPIPE OG VINGE: Man trenger ikke emblem for å skille den fra røkla. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Man får en litt «trimmet» følelse av det hele, og det er litt kult, men også litt skuffende.

Turboen er litt sein med å snurre i gang, så du føler du må vente litt lenger enn hos de beste i klassen. Men når det skjer, får du belønningen i form av bra ork og slitte forhjul.

Derimot har den lite å by på oppe i turtall, i hvert fall i forhold til for eksempel BMW.

Flere ganger har jeg girt ned ett gir for mye og opplevd total tørke på trøkk under forbikjøringer: Dette er derfor en bil du nyter best på fra tomgang og ut i mellomregisteret. Der er den til gjengjeld ganske festlig.

Godt kjøp

Dersom du er ute etter sportslige kjøreegenskaper og oljebrenner i samme åndedrag, er Focus det rette valget. Den koster 25.000 mindre enn hovedkonkurrenten og er både sterkere og sportsligere.

Er du derimot komfort-orientert, er ikke dette det rette valget. Da kan du kanskje heller vurdere denne.

Testresultat

Ford Focus ST Diesel

Understell, look og pris

Vel involverende styring, effektleveranse.


Ford Focus ST
  
Motor:2.0 TDCI
Drivstoff:Diesel
Effekt:185 hk
Ved o/min:3.500
Moment:400 Nm
Ved o/min:2.000
0-100 km/t:8,1 sek
Toppfart:217 km/t
Forbruk l/mil:0,42
Co2 g/km:110 g/km
Lengde:436 cm
Bredde:182 cm
Høyde:147 cm
Vekt:1.464 kilo
Tilhengervekt:0 kilo
Bagasjerom:363 liter
Pris fra:369.000 kroner
Pris denne bilen:410.000 kroner