TEST: Ford Focus ST 170

Ford Focus ble lansert i 1998 og er blant bilene som tåler alderen svært godt.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Da Ford Focus ble lansert i 1998 var den et langt skritt fremover i både design og kjøreegenskaper. Selv ikke i dag, hvor flere av konkurrentene har kommet med nye modeller i kompaktklassen, har Focus havnet i bakleksa. Snarere tvert i mot.

En ny GTI-klasse

I det siste har det vokst frem en ny GTI-klasse. Kompaktklassen har igjen fått kjøreglede og effekt som lever opp til dagens forventninger. Bilene i klassen koster fra 300.000 kroner og opp til nesten 400.000 kroner. Det er mye for en kompaktbil, men det gjør det samtidig mulig for bilinteresserte med normale lønninger å kjøpe ekte kjøreglede. VW Golf GTI, Seat Leon og Audi A3 kommer med den samme 180-hesteren, Honda Civic Type R har 200 hk og Toyota T-Sport har 192. Slik sett stiller Focus litt lavt med 173 hester, men du skal ikke la deg lure av det. Focus er en svært kompetent bil som har veldig mye å gi, og i tillegg er den en god del billigere enn flere av konkurrentene.

Gøy

Vi hadde mye moro med Focus ST 170, og har kjørt langt. På denne lenken finner du mer om motor og kjøreegenskaper.