TEST: Folke-GT med sjarm

Dette er noe så sjeldent som en folkelig sportskupé. Etter den nylig gjennomførte ansiktsløftningen er Hyundai-kupéen blitt mer attraktiv. Vi har testet toliters-utgaven.

Hyundai Coupé ble lansert i 1996. Forgjengeren, Scoupe, hadde ikke markert seg som noe sportsbil, noe den nye kupéen ville forandre på. Nykommeren skulle konkurrere mot "folke-kupéer som Toyota Celica og Opel Calibra.

I 1999 fikk Hyundai Coupé en ganske radikal og omdiskutert ansiktsløftning, og en helt ny generasjon ble lansert i 2002. DinSide var svært positive til nykommeren da vi testet den, så vi var selvsagt spente da det ble annonsert en ganske omfattende ansiktsløftning i fjor. Det dreier seg faktisk om oppgradering nummer to - den forrige fant sted i 2004.

Modnet

Vis mer
Vis mer


Det er altså et modnet produkt vi har hatt gleden av å teste. Etter denne siste facelift synes vi Hyundai Coupé er blitt riktig så vellykket fra et estetisk ståsted - selv om vi forblir noe reservert overfor antydningen til Colaflaske-profil - linjene sideveis kunne vært ørlite grann renere. Noen vil imidlertid hevde at nettopp dette særtrekket gir bilen sin personlighet, og det er til syvende og sist et spørsmål om smak og behag. Og som sagt er vi overveiende positive til den mer virile, balanserte og i større grad klassiske kupédesign som er blitt den nye generasjonen til del.

Ny front

Når det gjelder fronten er den helt nyselv om den bringer med seg enkelte designelementer fra forgjengeren. Den ser adskillig mer aggressiv ut, som det høver seg en sportskupé. Nedre del av fronten og lyktene gir mer "ekte" sportsbilfølelse - her er litt mer Jaguar - eller kanskje mer beskjedent et snev av Ford Cougar. Sett skrått forfra minner bilen i større grad enn tidligere om sportskupéer og GT-biler som Ferrari og Maserati...

Unik i sitt slag

Og det er det så å si ingen "almen"-produsenter som forsøker seg på lenger, med unntak av Peugeot - selv om deres 407 Coupé ligger en divisjon over Hyundai Coupé. Vi skal komme tilbake til det i konklusjonskapitelet, men faktisk er det ingen helt direkte konkurrenter igjen etter at Toyota og Nissan sluttet å lage rimelige og kompakte sportskupéer

Modernisert

Vis mer


Hekken har også vært gjenstand for en viss visuell oppgradering med stiligere lykter og støtfanger med integrerte ovale enderør samt et sentralt plassert tåkelys. Av andre oppgraderinger kan nevnes at forskjermene er utsmykket med ny-designede luftinntak, radioantennen har forsvunnet - eller rettere sagt er blitt integrert i vinduet - og nye alufelger i spenstig design avrunder den designmessige oppgraderingen utvendig.

Budsjett-GT

Interiøret var allerede blitt oppgradert og var ganske så overbevisende, men det har fått en forsiktig behandling likefullt. Kvalitetsfølelsen er påtagelig, oversikten god og instrumentene er blitt tydeligere. En artig detalj er de tre runde målerne på midtkonsollen som viser dreiemoment, momentanforbruk og spenning. Dette sportslige elementet bringer tankene til heftige V8-motoriseringer og hundrevis av hestekrefter. Men her kjører vi faktisk en sportsbil som kan kjøpes innenfor rammene av et vanlig familiebil-budsjett. Hyundai Coupé koster fra 260.000 kroner. Og da får man sportslighet, men må greie seg med fire sylindre.

Så over til selve testen. Testbilen var en noe dyrere og sprekere versjon enn innstegsutgaven, og vi starter her: Med motor og kjøreegenskaper.