TEST: Fiat Sedici 1.6 16V 4x4

Selv de små folke-SUVene begynner å bli kostbare, og det baner vei for mindre og mer prisgunstige varianter.

Hvis du er på jakt etter etter en liten bil med firehjulsdrift er det ikke mye å velge iblant. Suzuki har herjet disse klassene med diverse modeller, men både Daihatsu, med Terios og Sirion, og Fiat nå med Sedici og Panda er med på banen.

Til nå er det bare Suzuki som har oppnådd et skikkelig volum. Annonseringen er massiv og bilene triller ut én etter én. Suzuki har pushet 728 SX4 (som er tvillingen til Sedici) hittil i år og regner med at totalen vil ende på rundt 1.000 SX4 solgt.

Se store bilder

Like

Fiat Sedici er helt lik Suzuki SX4. De har de samme motorene og det samme utstyret bortsett fra et par ting. Begge har også elektronsisk stabilitetsprogram (ESP) og vinterhjul montert på 16-tommers aluminiumsfelger som standardutstyr. Fiat mangler nøkkelløs inngang som koster 2.900 kroner og Suzuki mangler Radio og CD-spiller som koster 3.900 kroner.

Motor

Vis mer

TEST: Fiat Sedici 1.6 16V 4x4

  1. Store bilder
  2. Spesifikasjoner
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Motoren som sitter i Sedici er den samme som sitter i Suzuki. Den yter 107 hestekrefter ved 5.600 omdreininger. Dreiemomentet er 145 newtonmeter ved 4.000 omdreininger. Draget på lave turtall er ikke voldsomt, men nærmere dreiemomentstoppen er det mer futt. 107 hestekrefter er tross alt ikke galt i en såpass liten bil. 0 til 100 går unna på 10,8 sekunder og toppfarten er 170 kilometer i timen.

På veien holder det bra til det meste og du mangler stort sett ikke effekt. Du ønsker deg litt mer futt når du skal kjøre forbi lastebiler, og vi kunne tenke oss et gir til for å senke støynivået på motorvei.

I tillegg leveres Sedici med en 1,9-liters dieselmotor med 120 hestekrefter og hele 280 newtonmeter. Vi har kjørt denne motoren i en Suzuki SX4 og fant ut det er grei bil med godt drag, men at en pris på over 300.000 kroner for en såpass liten bil er drøyt.

Firehjulsdrift

I midtkonsollen mellom setene finner man en knapp som gir føreren muligheten til å velge mellom 2WD, Auto og Lock. Velger man Auto-funksjonen vil bakhjulene kobles inn når systemet registrerer hastighetsforskjell mellom for- og bakhjul. Innkoblingen av bakhjulene skjer via en elektrisk aktivert viskositetskobling. Velger man Lock har bilen kontinuerlig firehjulsdrift (50:50), men denne funksjonen skal kun brukes i lave hastigheter på friksjonssvakt underlag som snø og gjørme. Lock blir automatisk konvertert til Auto når farten overstiger 60 kilometer i timen.

Vi kan ikke utale oss bastant om hvordan dette fungerer i virkeligheten siden testbilen var en modell uten ESP og antispinn, som nå er standardutstyr. Det vi derimot kan si er at vi ikke ville hatt denne bilen uten det utstyret.

På veien

Det samme gjelder også kjøring på vanlig vei. Det høye tyngdepunktet og kort akselavstand gjør sitt til at bilen må ha ESP. Vi får ta dette en gang til når testbiler med riktig ustyr er på plass.

Både Suzuki SX4 og Fiat Sedici ble lånt ut til oss uten ESP, selv om dette skulle komme som standardutstyr kort tid etterpå. Både med Suzukien, og nå med Fiat, sitter vi igjen med et dårligere intrykk enn det vi antagleig ville gjort av bilen med ESP på plass. Det gjelder både selve kjøringen og ikke minst vrikningen på firehjulsdriftsystemet.

Praktisk

Sedici har flere lure løsninger som gjør bilen praktisk i det daglige. Høy bakkeklaring sørger for lett inn- og utstigning og store vinduer med lave karmer slipper inn mye lys og gir god sikt ut. Innvendig er den romslig bilens størrelse tatt i betraktning og til og med baksetet fungerer som på en større bil. I motsetning til Suzuki har ikke Fiat nøkkelfri adgang, men fjernbetjent sentrallås er ikke så galt det heller. Fiat har Radio og CD-spiller som standardutstyr. Det har ikke Suzuki. Hvis vi skulle velge en av disse to tingene hadde det helt klart blitt Radio og CD.

Utstyrsmessig er det heller ikke mye å utsette på. Blant standardutstyret finner man seks kollisjonsputer, ESP, nødbremsassistanse, 3-punkts isofix barnesetefester på begge plasser bak, oppvarmede forseter, delt 60/40 baksete, 16-tommers aluminiumsfeger, automatisk klimaanlegg, fjernbetjent sentrallås, radio/CD med rattbetjening (6 høyttalere), høydejusterbart ratt, ekstra tåkelys foran, kjørecomputer, skinnratt, lakkerte speil, doble elektriske speil med defroster og elektriske drevne vinduer foran og bak.

Konklusjon

Er denne bilen noe å ha? Ja vi mener denne klassen har noe for seg. En firehjulstrekker til 260.000 kroner med høy bakkeklaring og ESP er et spennende kjøp. Som nevnt tidligere selger Suzuki i bøtter og spann av sin bil. Fiat har ikke kommet helt i gang enda, men det blir spennende å se hva de får til. Om du kjøper Suzuki eller Fiat blir omtrent det samme. Det som kan skille bilene er at Suzukien mest sannsynlig vil ha en høyere annenhåndsverdi, men det er basert på spekulasjoner.

Vi ville også sett på Daihatsu Terios som vi har skrytt mye av her. Den har mer SUV-fasong og minner mer om en tradisjonell folke-SUV, bare mindre. Den koster også 259.900 kroner og har også ESP.

Tekniske data.

Store bilder finner du her.

Test av Daihatsu Terios finner du her.