TEST: Fiat Panda 4X4 - liten og kul

Panda vil i Norge være ensbetydende med firehjulsdrift, det er denne versjonen den norske importøren har tro på.


Og det er litt rart fordi Panda er en fin småbil som ville hevdet seg mot konkurrentene. Prislappen for versjonene med firehjulsdrift blir dessverre så høy at Panda ikke lenger konkurrerer mot andre småbiler.

Liten gjeng

Det er kun Suzuki Ignis og Daihatsu Sirion blant småbilene på det norske markedet som leveres med firehjulsdrift til under 200.000 kroner. De koster omtrent det samme som Panda 4X4, men er litt større og med sprekere motorer.

Forrige generasjon Panda satte definitive spor etter seg i småbilklassen, og versjonen med firehjulsdrift er fortsatt et ganske vanlig syn i Alpene. De moderate ytre målene sørger for at Panda ikke trenger å kunne kjøre over hindringer i terrenget, den kjører elegant rundt.

Definitivt småbil

På drøye 3,5 meter skal det pakkes det samme som i en vanlig bil, og det er bagasjerommet det går utover. I motsetning til flere av de nye småbilene på markedet prøver ikke Panda å dekke over at det er en liten bil, og det er ikke spesielt mange spennende løsninger om bord i den lille bilen.


Likevel trives vi godt fordi Fiat er flinke til å lage upretensiøse og praktiske småbiler som er laget for røff bruk. Setetrekkene virker for eksempel som de tåler både iskrem og barn.

Det eneste motoralternativet er foreløpig en liten bensinmotor som yter 60 hestekrefter. Den er langt i fra sprek, men ganske harmonisk. Mer om motoren og Pandas kjøreegenskaper finner du her.