TEST: Fiat Grande Punto - Europa-erobreren

Vi har omsider fått testet selve symbolet på Fiats gjenopplivelse: Grande Punto. Merket viser nå lovende takter - forsterket av lanseringen forleden av Golf-konkurrenten Bravo. Men nå er det altså den lovende lillebroren det dreier seg om. Blir det bravo her også?

Fiat gjennomgår en fornyelse når det gjelder sitt modellutvalg. I 2005 og 2006 har de nye modellene Croma og Grande Punto vist en ny designretning - men også en annen innstilling til elementer som opplevd soliditet og kvalitet. Croma importeres ikke til Norge, men det gjør dagens testbil, som tok Europa med storm i fjor.

Har reddet Fiat

Vis mer

Det ble gjort klart allerede under lanseringen høsten 2005 at denne modellen er livsviktig for Fiat-konsernet. I 2005 kjempet da også den italienske industrikjempen mot store vanskeligheter - sviktende salg og et aldrende modellspekter.

Riktignok ble den nye Croma, en stor og høy stasjonsvogn, godt mottatt i markedet, men den noe spesielle krysningen mellom en fleksibil og en stasjonsvogn henvender seg til en begrenset kundeskare, og - som nevnt - tas ikke inn i Norge.

Grande Punto er noe helt annet. Her dreide det seg for Fiat om å introdusere en helt ny modell i kategorien små, men anvendelige biler (det såkalte B-segmentet), som er det største i Europa. Fiat hadde som ambisiøst mål å selge hele 360.000 eksemplarer i Europa i fjor. De greide det med god margin.

Merke i siget

Vis mer


Det kan tyde på at Fiat igjen er å regne med og at de på nytt har greid å være i forkant av markedets forventninger. Det blir desto mer spennende å se om de med helt nye og lovende Bravo - en snerten ny Golf-konkurrent som vi nylig var med på lanseringen av - kan konsolidere og forsterke denne nye posisjonen. I tillegg kommer minibilen Fiat 500, arvtakeren etter kultmodellen fra 60-tallet. 2007 er året da Fiat igjen vil fremstå med en moderne og aktuell modellpalett med hovedfokus på det de kan best: Små og kompakte biler.

Fra 160.000 kroner


Grande Punto kommer i tallrike varianter og med mange motoriseringer. Til Norge kommer den imidlertid i et forenklet program med to bensinmotorer og en dieselmotor. De kan fås med tre eller fem dører og i to hovedutførelser, Active og Dynamic. Billigste versjon er 3-dørs 1,2 Active med 65 hestekrefter. Fra start er utstyr som 6 kollisjonsputer, lyktespylere, el-vinduer foran og elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil på plass. Vi testkjørte to forskjellige versjoner med 1,4-liters motor hvorav den ene hadde det meste av utstyr - deriblant glasstak og et velfungerende Blue&Me trådløs-system for radio og telefon. Den mer "normale" versjonen var en Dynamic+ med klimaanlegg som standard og en prislapp på 179.000 kroner. Felles for alle versjonene som tilbys i Norge i dag er dessverre at ESP (antiskrens) overhodet ikke er tilgjengelig.

Nå over til selve testen; vi starter som sedvanlig med å se på motor og kjøreegenskaper