TEST: Fiat Doblò 1.3 diesel varebil

Varebilutgaven av Fiat Doblò er en hyggelig liten tass. En robust, rommelig, funksjonell og komfortabel bil til en svært hyggelig pris. Men vi skvatt litt da det gikk opp for oss at slike biler fortsatt - i år 2006 - leveres uten ABS-bremser.

Vis mer
Vis mer


DinSide Motor tester kun sporadisk varebiler. Og Fiat Doblò med grønne skilter er først og fremst en bil for næringslivet. Den røde testbilen trenger knapt nok logo en gang for at vi skal tenke postmann.
Men for privatpersoner som likevel bare trenger to seter, er jo fra-prisen på knappe 135.000 kroner svært fristende for en helt ny, dieselmotorisert bil med digert ”bagasjerom”. Kan den fungere?

Billig med to seter

La oss først slå fast at Doblò også kommer som personbil. Vi testet den allerede i 2001, og lenken til den testen finner du nederst i konklusjonskapittelet. I korthet konkluderte vi med at det var en bra bil i sin klasse, men at den led under svak motor og høy pris i forhold til sine konkurrenter. I dag koster en 1,2-liters Doblò med 65 bensinhester fra 192.000 kroner, altså nærmere 50 prosent mer enn varebilutgaven vi har på test. Og varebilen har dessuten en mye hyggeligere motor.

Uten ABS?

Hva skuer våre lyseblå? Bremsespor? Fra en splitter ny 2006-modell? Vis mer
Fiat Doblò har god plass foran gitteret, og god plass bak. Vis mer
Julenissen-spesial, Ikea-killer, potteplanteekspressen? Samme hva, du får med deg mye av det i en Doblo varebil. Vis mer


Men fullt så enkelt er det likevel ikke. Fra-prisen på 135.000 inkludere kun en kollisjonspute og null ABS-bremser. Det betyr i praksisat du må opp på rundt 150.000 kroner før du får en bil man kan akseptere etter dagens standard. Og da synker prisforskjellen ned mot 40.000 kroner.
Merk for øvrig at Doblò er oppgradert både på motor og utvendig design i år. Forrige utgave kom ved årtusenskiftet, og har annen front. Varebilen har fram til i år også hatt litt svakere motor enn den vi har testet her. Oppgraderingene har for øvrig vært tilstrekkelig til at bilen er tildelt prisen ”Van of the Year 2006”, som tilsvarer ”Årets bil” på personbilfronten.

Postman Pat

Nå vil man vel som privatperson antagelig også unngå en like rød bil som den vi testet. Doblò blir ikke det minste mer sportslig selv i Ferrari-rødt, og det er begrenset hvor artig det er å bli tatt for postbud eller Peppessjåfør.
Vi har imidlertid kjørt denne testen som du ville gjort. Altså til privat bruk, med transport til og fra jobb, småkjøring i nabolaget og på lengre turer. Og ikke minst dyttet den full med sykler og annet ræl vi stadig har med oss.

Her kan du leser mer om motor og kjøreegenskaper