<b>ÅPEN SJARMØR:</b> Italiensk roadster i Italia - det blir sjelden feil. Det gjør ingenting at Fiat 124 Spider er basert på en japansk bil - og italienerne har tilført den sin egen sjarm - og en god selvutviklet motor på 140 hester. Foto: KNUT MOBERG
ÅPEN SJARMØR: Italiensk roadster i Italia - det blir sjelden feil. Det gjør ingenting at Fiat 124 Spider er basert på en japansk bil - og italienerne har tilført den sin egen sjarm - og en god selvutviklet motor på 140 hester. Foto: KNUT MOBERGVis mer

TEST: Fiat 124 Spider

Onde tunger kaller denne bilen Mazda Fiata, men den har mer ved seg enn som så.

Mazda Miata - eller MX-5, som den heter hos oss, er tidenes største roadster-suksess med over en million solgte eksemplarer siden bilen først dukket opp i 1988. Og, fjerde generasjon MX-5, søstermodellen av dagens testbil, testet vi for et år siden.

Nylig kjørte vi generasjonen før i bruktbil-duell mot en annen (utgått), folke-sportsbil: Toyota MR-2, og generasjonen før der kjørte vi mot den siste britiske roadsteren her i landet utenom Morgan - MG F.

Italienske Fiat er en av bilprodusentene som har en langt eldre, og stolt tradisjon innen kategorien åpne toseters sportsbiler - roadstere - og det må ses på som den ultimate hyllest til Mazda at de valgte å inngå samarbeid med den japanske produsenten da det var besluttet at en ny roadster skulle bygges.

Den kommer 50 år etter at Fiat lanserte den opprinnelige 124 - en bil vi fikk se under lanseringen, men ikke kjøre.

Ble ikke Alfa likevel

Det var opprinnelig snakk om at det var Alfa Romeo som skulle lansere en slik bil i samarbeid med Mazda, men da merkets ledelse nedla veto mot noen japanskprodusert Alfa, ble nødløsningen at Fiat gjorde det i stedet.

Og vår test av bilen Alfa Romeo produserte selv, kan du lese her.

FARGERIK FORSAMLING: Her står noen av bilene utstilt før kjøringen - og viser noen av fargevalgene kundene får. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Resultatet er over all forventning. Her finner vi mye av det beste av italiensk design kombinert med effektiv japansk teknologi. Eksteriøret er blitt omtrent så forskjellig fra Mazda som det er mulig å få til på en felles plattform.

Større enn MX-5

Det betyr blant annet at Fiaten er en lengre bil - 12 centimeter mer enn MX-5, og det har gått til redesign av fronten samt en lengre stuss - som har som tilleggsbonus at bagasjerommet er synlig større enn i Mazdaen. Den er likevel fortsatt kompakt med sine 405 centimeter i lengden.

NOE STØRRE, MEN... Bagasjerommet rommer ti liter mer enn det i Mazda MX-5 på grunn av lengre overheng bak. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Det er derimot ikke bedre plass inne i bilen, og akselavstanden er den samme. Heldigvis er setene gode å sitte i og gir god støtte. Utseendemessig er førermiljøet nærmest identisk med det i Mazda MX-5, men det er gjort noen forbedringer i materialvalg som gjør kvalitetsopplevelsen litt mer høyverdig.

I tillegg er det tatt noen ekstra støyisolerende grep -blant annet laminering av frontruten og en ekstraisolert kalesje. Dette stofftaket forblir for øvrig like utrolig praktisk i bruk som på Mazda MX-5 - manøvren er gjort i en håndvending og går unna på 4-5 sekunder med litt trening, raskere enn de elektriske cabrio-takene på markedet.

TRANGT, MEN VELLAGET: Interiøret i Fiat 124 Spider ligner mer på det i Mazda MX-5, men Fiat har tilføyd litt mer raffinement når det gjelder materialvalg, i det minste i vår testbil i Lusso-utgave. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Om man foretrekker utseendet på den ene eller den andre, er selvsagt opp til individuelle smakspreferanser. For vår del synes vi det er blitt en riktig linjelekker bil med særpreget og egen design som fungerer godt som hyllest til den opprinnelige 124 Spider fra 60-tallet.

Effektive Fiat-krefter

RETTERE SNUTE: Mer i tråd med klassiske roadstere, er fronten mer lodrett med en markant grill. Italienerne har lykkes godt i å lage en annerledes bil enn MX-5. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


En annen viktig forskjell mellom Fiat 124 Spider og Mazda MX-5, er at Fiat har plassert sin egen motor under panseret i sin versjon av roadsteren. Det er en 1,4-liters Multiair turbomotor som yter 140 hestekrefter og 240 newtonmeter.

Det gjør at den befinner seg midt mellom de to Mazda-motorene på 120 og 160 hestekrefter når det gjelder ytelser. Det er ikke noe dumt valg, synes vi. Dreiemomentet på 240 newtonmeter kommer ved 2.250 omdreininger og etter en viss turboforsinkelse, kommer trekkraften til sin rett for fullt. Den er mer kraftfull enn selv MX-5 2.0 med 160 hestekrefter.

Motoren oppleves altså både som sprek og rimelig kultivert. Den har dessuten et annerledes lydbilde som slett ikke er ubehagelig, og som er mindre anonymt enn det MX-5 kan by på. Generelt opplevde vi Spider som noe mer stillegående enn det vi husker fra Mazda MX-5-kjøringen.

Selv om bilen veier drøyt 50 kilo mer enn sin japanske slektning, oppleves den som sprek og akselerasjonen er god. 0-100 går unna på 7,5 sekunder og om det skulle være noe tema for noen, skal den kunne klare 215 kilometer i timen.

EN SOMMERDRØM: Fiat 124 Spider gir en deilig kjøreopplevelse på landsens veier i sommervarmen. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Reell kjøreglede

Men en slik bil nytes best i en god del lavere tempo enn som så. Fiat har gjort noen tilpasninger av chassiset, og kjøreopplevelsen er en anelse mer raffinert enn i MX-5, syntes vi.

Samtidig er den bakhjulsdrevne bilen med multilenke-bakhjulsoppheng en fryd å kjøre på de svingete veiene som slanger seg gjennom det vakre landskapet i området rundt Gardasjøen. Balansen oppleves under vår prøvekjøring som like god som i MX-5. Det er heller ikke noe å si på styrepresisjon, svingvillighet og veigrep.

For dem som synes det blir litt tamt med de 140 hestene, finnes også en sprekere Abarth-versjon som vi fikk en kort kjøretur med.

Fiat 124 Spider Abarth har kjappere akselerasjon og en røffere, sportslige lyd. 170 hestekrefter og 6,8 sekunder fra 0 til 100 er en, om ikke voldsom, så merkbar skjerping av ytelsene.

RÅERE SOM ABARTH: 124 Spider Abarth, her med "krigsmaling", som en tysk kollega uttrykte det, har mer effekt, raskere akselerasjon og mer sportslig motorlyd. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


I skrivende stund er det ikke kjent hva Fiat 124 Spider skal koste i Norge, da prisforhandlingene i skrivende stund ikke er avsluttet mellom importøren og produsenten i Italia. Bilen er jo blitt en del videreutviklet fra «donorbilen» fra Mazda, og blir dermed dyrere i de markedene der den er priset, men hvor stort påslaget blir i Norge, vet vi altså ikke.

Priser og norsk utstyrsliste må vi altså komme tilbake til. Mye av det som er tilgjengelig, kan du i mellomtiden lese om i vår Mazda MX-5-test.

TRANGT, MEN VELLAGET: Interiøret i Fiat 124 Spider ligner mer på det i Mazda MX-5, men Fiat har tilføyd litt mer raffinement når det gjelder materialvalg, i det minste i vår testbil i Lusso-utgave. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Flere bilder:

LUKKET: Slik tar bilen seg ut med taket oppe. Det er svært enkelt å manøvrere opp og ned. Foto: KNUT MOBERG
HINTER TILBAKE: Baklyktene med en tydelig omsluttende lyssignatur er i likhet med andre designelementer et oppdatert element fra den opprinnelige 124 Sport Spider. Foto: KNUT MOBERG
DEN ORIGINALE: Fiat hadde tatt med seg en 124 Sport Spider til lanseringen av den nye. Foto: KNUT MOBERG
RETTERE SNUTE: Mer i tråd med klassiske roadstere, er fronten mer lodrett med en markant grill. Italienerne har lykkes godt i å lage en annerledes bil enn MX-5. Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG


Mer raffinert

For å konkludere: Fiat har etter vår mening greid å lage et produkt som er en anelse forbedret i forhold til originalen, med noe bedre komfort og et litt mer behagelig lydnivå - selv om ingen av dem kan kalles stille.

Når det er sagt, er det forståelig om en del vil foretrekke Mazdaens frontdesign og mer tettbygde fasong. Smak og behag vil for en stor grad avgjøre valget - og selvsagt prisen, når den blir kjent for Fiat 124 Spider.

Etter testkjøring av MX-5 sa vi at den hadde finslipt de fleste av forgjengerens gode egenskaper og ga den terningkast seks som beste sportsbil i sin klasse. 124 Spider står ikke noe tilbake for den - tvert i mot! - og må dermed få samme karakter.

Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her.

Les også:
TEST: Fiats Mini-SUV 500X
Duell: Alfa Romeo 4C mot Porsche Cayman
Alfa Romeo 159 erstattes av helt ny Giulia - med bakhjulsdrift!

Testresultat

Fiat 124 Spider

Velbalansert, og velutstyrt, passe motorisert roadster til hyggelig pris, mye kjøreglede for pengene, god motor og girkasse, generelt brukervennlig.

Øvre kant av frontruta litt lavt plassert for folk over 185 centimeter. Ikke autobremsfunksjon.


Spesifikasjoner Fiat 124 Spider
GirkasseMan 6
BensinmotorR4, 1,4 l turbo
Slagvolum1.368 cc
Effekt140 hk / 5.000 o/min
Dreiemoment240 Nm / 2.250 o/min.
0-100 km/t7,5 sek
Toppfart162 km/t
Forbruk - blandet0,64 l/mil
CO2-utslipp148 g/km
L/B/H:405,4 / 174 / 123,3 cm
Akselavstand231 cm
Egenvekt1.050 kg
Bagasjerom140 liter (VDA)