TEST: Familiekunstneren

Komfortabel, romslig og praktisk - det er beskrivende for mange moderne familiebiler. C4 Picasso er også nyskapende - og svært tiltrekkende.

Vi har tidligere testet den spennende syvseteren Grand C4 Picasso og hadde mye bra å si om den. I sommer fikk den en "lillebror", som for så vidt ikke er liten, men en kortere, fem-setersversjon med sin egen stil. Den nye fleksibilen fra Citroën har verken spenstige kjøreegenskaper eller spennende motorer. Derimot er den romslig, praktisk og fleksibel, støysvak og komfortabel. Kort og godt: Den sjarmerte oss i senk.

Men først: Hva slags bil er egentlig dette?

Familiens ideal?

Vis mer
Vis mer

Jo, det dreier seg om en femseters fleksibil, og den posisjonerer seg således som et alternativ til femseters VW Touran, Toyota Verso, Mazda 5 og Renault Scénic.
Ser man mot Ford, er C4 Picasso større og romsligere enn C-Max og en god del kortere enn S-Max, selv om romslighetsfølelsen på første og annen rad er nesten like god. Men Citroën har som nevnt også en større fleksibil som byr på en tredje seterad eller mer plass bak - Grand C4 Picasso. I forhold til denne fremstår testbilen som en egen modell.

Fleksibilen

Hvis det man først og fremst er ute etter er familievennlighet er dette idealklassen for "kjernefamilien" - passe kompakte utvendige mål kombinert med god fleksibilitet og god plass til fem og bagasje; et seriøst alternativ til den klassiske stasjonsvognen som i større grad er beregnet på bilføreren som ofte bruker bilen mye i jobb - men som også må kunne transportere familien.

Diesel og automatikk

Testbilen denne gangen var en 1.6 HDi i den velutstyrte Exclusive-versjonen med både skinnseter, navigasjon, to-soners klimaanlegg med separat betjening bak og en god del mer som vi skal komme tilbake til. Vi fikk nok en gang kjøre bilen med den interessante halvautomatiske girkassen EMG, en sekstrinns kasse med automatkløtsj som kan gires som automat eller med hendler bak rattet.

Fra 293.000

C4 Picasso koster fra 293.300 kroner; vårt velutstyrte eksemplar med gir-automatikk hadde en prislapp på 344.800 kroner. Hvordan den ligger an i forhold til konkurrentene finner du mer om i kapitelet "Konklusjon og konkurrenter". Her er det viktig å holde tungen rett i munnen, for dette er en bil som gjør det enda vanskeligere enn tidligere å definere konkurrentene på en presis måte.

Virvar i markedet

Vis mer


Personbilmarkedet blir stadig mer oppdelt i segmenter og undersegmenter. Mens vi i "gamle dager" nøyde oss med å dele opp tilbudet i markedet i noen få enkle kategorier som småbiler, kompakte, mellomstore og store biler samt sportsbiler og terrengbiler, er det nå et virvar av bilklasser eller -segmenter som man må forholde seg til. Citroën C4 Picasso er nok en bil som er med på å forsterke dette fenomenet.

Fem eller syv kontra stor eller liten

I fleksibilklassen er det flere modeller som tilbyr fem- eller syvsetersvarianter, men det har ikke vært vanlig å differensiere karosserier og utvendige mål; Renault har vært et unntak med sin Scénic/Grand Scénic. I motsetning til Renault, som først lanserte en "kort" fem-seters utgave og dernest en forlenget "Grand"-versjon, har Citroën valgt å gå motsatt vei. Dette kan henge sammen med at merket allerede hadde en femseters fleksibil med sin Xsara Picasso. Uansett: De lanserte først en ganske voluminøs syvseter først og femseteren et halvt år senere.

Egen modell

Vis mer


Også i motsetning til hva Renault har gjort, har Citroën valgt å gi femseteren et eget utseende, med en mer dynamisk utseende front og et kortere, avrundet bakparti, som gir bilen en egen personlighet. Også den bølgende hoftelinjen hjelper til å unngå et for massivt helhetsinntrykk. Under testperioden oppdaget vi at dette er en bil folk snur seg etter, og flere roste designen. Bilen er i hvert fall et bevis på at romslig og praktisk ikke nødvendigvis betyr uelegant og klumpete.

Større enn Touran

Både C4 Picasso og Grand C4 Picasso bygges ved samme fabrikk i Vigo i Spania og er basert på en forlenget C4-plattform, som for øvrig Peugeot 307 og snart 308, bygger på. Akselavstanden er på Picassoene strukket til 273 centimeter. Bilen er 447 centimeter lang - som Opel Zafira, men 8 centimeter lengre enn VW Touran.

Fra 109 til 140 hk

Vis mer


Når det gjelder motorisering er det ikke mye spennende å sette tennene i, men bilen kan leveres med tre forskjellige girkasser: Manuell, automat og halvautomat. Bensinmotorene, som er minst aktuelle, kommer i en 1,8-litersversjon på 125 hestekrefter og en 2,0-liter på 140 hester. Også på dieselsiden kan man velge mellom to motorer, en 2.0 HDi på 136 hester og en 1.6 HDi. Testbilen var utstyrt med sistnevnte motor i kombinasjon med halvautomatisk girkasse, og vi var litt spente på om denne kombinasjonen ville være brukbar i en såpass stor og tung familiebil. Les videre her om motoren og om bilens kjøreegenskaper...