Vis mer

TEST: Enkel og billig småbil

Hyundai i20 er et billig og kurant alternativ i småbilklassen. Vi har testet den nye småbilen med den minste motoren.

Hyundai i20 kom på markedet for ikke lenge siden og er noe så sjeldent som en konvensjonell småbil fra Hyundai. I20 havner midt i mellom minibilen i10 og kompaktbilen i30, som begge har fått gode omtaler her på Dinside.

160.000

160.000 kroner er startprisen på i20. Da får du en 1,2-liters bensinmotor med 78 hestekrefter og Classic utstyrsnivå, som faktisk på ingen måter er ribbet for utstyr. Du får det mest essensielle som ESP, manuelt klimaanlegg og elektriske vindusheisere foran, i tillegg til iPod-kabel, rattbetjening av radio/cd og hanskerom med kjøling.

Legger du 10.000 kroner til i potten får du en velutstyrt utgave som kalles Comfort. Det betyr automatisk klimaanlegg, vindusheisere på alle vinduer, kurvelys, aluminiumsfelger og kjørecomputer, for å nevne noe. Det er en slik bil vi har kjørt, altså en 1.2 Comfort.

Tre motorer

I20 finnes med en rekke motorer, men her i Norge er det i første omgang tre alternativer som er tilgjengelige. I tillegg til den testede 1,2-literen finnes det også to 1,4-litere som går på henholdsvis bensin og diesel med 100 og 75 hester. Ettersom det er pris som nok blir Hyundais fremste salgsargument, passer det bra å ta for seg den rimeligste utgaven som vi har gjort denne gangen.

Enkelt preg

VÅR VURDERING:
Hyundai i20 1.2 Comfort
Pris: 170.000
KARAKTER: 5 av 10
 
PLUSS:
Pris og utstyrsnivå
Tilstrekkelig innstegsmotor
Bra resultat i Euro NCAPs kollisjonstest
Gode kjøreegenskaper
Fem år garanti
 
MINUS:
Støynivå
Fjæringskomfort
Billig kvalitetsinntrykk
Høyt turtall på motorvei
Harde seter


Designmessig er i20 relativt klassisk og forsiktig, i tråd med overnevnte søsken i10 og i30. Når man åpner dørene og setter seg inn er inntrykket det samme. Her har Hyundai forsøkt å lage en konvensjonell småbil med et europeisk preg. Dessverre merker man også ganske fort at sparekniven har vært brukt. Materialvalgene er av den billige sorten de fleste steder. Spesielt setene i vår bil virket simple. Sitteputen er hard og forholdsvis platt, i et glatt stoff som riktignok sikkert er praktisk og slitesterkt.

Også i dashbord og midtkonsoll er materialene ganske harde og billige, men Hyundai skal ha for at interiøret ser pent ut og at alt virker godt sammenskrudd. Men den litt eksklusive følelsen man får i en del av konkurrentene, som nye Volkswagen Polo, Peugeot 207 og Skoda Fabia, får man ikke her. I stedet er ting gjort enkelt, men også forholdsvis funksjonelt.

Grei sittestilling

Til tross for de harde setene, vil de fleste finne en grei sittestilling. Det er godt med justeringsmuligheter og rattet kan endre stilling i både høyden og lengden. I tillegg holdes man greit på plass av setene i svingene.

Ikke imponerende komfort

Kjøremessig er i20 er ganske klassisk småbil, mest i negativ forstand. Fjæringsoppsettet er relativt hardt slik at rullekomforten i beste fall er middelmådig for klassen. I tillegg er det ganske mye støy inne i kupeen fra landeveishastigheter og oppover. Denne kommer spesielt fra hjulene, men også en del fra vinden og motoren.



Gode kjøreegenskaper

På den andre siden har i20 gode kjøreegenskaper som tåler sammenligning med mange av de bedre i klassen. På grunn av det stramme oppsettet, er det lite krengning i svingene og balansen er god for klassen, kun lett understyrt. I20 tåler høye kurvehastigheter før forhjulene slipper seg ut av den valgte linjen. Ved gassoppslipp i kurven, merker man hvordan snuten drar seg innover og bakhjulene jobber for å dreie bilen rundt svingen.

I slike situasjoner tillatter ESP-systemet ganske mye før det griper inn. Det betyr at systemet ikke reagerer på en lett bakhjulsskrens og at de færreste vil oppleve at elektronikken noen gang griper inn på tørr asfalt. Men dersom man virkelig provoserer, stabiliseres bilen effektivt.

Sterk nok motor

Hyundai i20 1.2 Comfort
  
Pris (eks. frakt og levering)170.000 kroner
Pris innstegsmodell (1.2 Classic)160.000 kroner
Lengde3.940 mm
Bredde1.710 mm
Høyde1.490 mm
Slagvolum1.248 ccm
Effekt78 hk/6.000 o/min
Dreiemoment118 Nm/4.000 o/min
Girkasse/trinnMan/5
Aks 0-100 km/t12,9 sek
Forbruk (blandet)0,52 l/mil
CO2-utslipp (blandet)124 g/km
Antiskrens (ESP)Ja
Nybilgaranti5 år


Motoren på 1,2-liter er naturligvis ingen kraftbombe, men holder overraskende bra i denne bilen. Det skyldes den lave egenvekten på denne varianten. Bare 970 kilo veier i20 med den minste motoren. Dermed rekker 78 hester og 118 newtonmeter til en 0-100-tid på 12,9 sekunder. I praksis er dette nok for norske forhold, og uten for mye last i bilen vil du sjelden savne mer krefter under normal, pen kjøring. Det store overskuddet har du ikke, og dersom du ønsker å akselerere opp en bakke eller kjøre forbi en bil, må du bruke girspaken. For deg som kjører mye med last og flere passasjerer på langtur, vil det være en idé å vurdere andre motorer.

Det mest negative med motoren er i grunn av den gir en del lyd fra seg ved motorveikjøring, men det er hovedsakelig den lave utvekslingen i den femstegede girkassens feil. 2.900 omdreininger i 100 er litt mye dersom du skal kjøre i 100-soner over lengre tidsperioder. Girkassen er for øvrig presis, men litt vel lang i sjaltebevegelsene.

124 gram CO2

Forbruket er oppgitt til 0,52 liter per mil på blandet kjøring. Det gir 124 gram CO2, hvilket er godkjent, men heller ikke voldsomt imponerende for en ny bil i dag. I praksis kan man på landeveiskjøring ganske greit holde seg under 0,5 liter, i følge kjørecomputeren vel å merke.



Grei plass

De innvendige plassforholdene i20 er greie. Foran får de fleste plass uten problemer. Baksetet er ganske gjennomsnittelig for klassen og bagasjerommet litt større. Bakseteryggene kan legges ned, men gulvet blir ikke flatt. Ingen spesielt fleksible løsninger, med andre ord.

Billig og med fem års garanti

Sammenligner vi med konkurrentene, ser vi straks at i20 er en billig bil, spesielt korrigert for utstyrsnivå. Ikke minst ligger dens styrke i at den fungerer såpass bra allerede med innstegsmotoren, til forskjell fra en del av konkurrentene. For 160.000 kroner får du altså en enkel og ukomplisert, men fullverdig småbil. For 10.000 kroner til får du en velustyrt småbil. Det er sjelden vare. Uvanlig er også fem års garanti, som Hyundai nå tilbyr.

ALTERNATIVENE
Småbil
Klasseleder: For tiden ingen opplagt kandidat
 
Deltakere (per juni 2009):
Citroën C3
Fiat Grande Punto
Ford Fiesta
Honda Jazz
Mazda 3
Mercedes A-klasse
Mitsubishi Colt
Nissan Micra
Opel Corsa
Peugeot 207
Renault Clio
Skoda Fabia
Suzuki Swift
Toyota Yaris
Volkswagen Polo (ny kommer nå, men ikke testet på norske veier)


Med sitt enkle og litt billige preg gir i20 på mange måter assosiasjoner til småbiler for noen år tilbake. Den er et ganske godt stykke unna å kunne matche nye biler som Volkswagen Polo, Ford Fiesta og Skoda Fabia på egenskaper, men den er også betydelig billigere. Skoda Fabia er nok kanskje den farligste konkurrenten ettersom den sammen med Mazda 3 er blant de som ligger nærmest på pris. For 184.000 kroner får du eksempelvis en greit utstyrt Fabia med en gjerrig, men støyende dieselmotor.

Eksistensberettiget

I20 er altså i seg selv ikke en spesielt imponerende bil, men med så lave priser kombinert med stort sett kurante egenskaper, i tillegg til et bra sikkerhetsnivå, gjør at den likevel tilfører klassen noe. For de som er ute etter en billig, enkel og ukomplisert småbil, er i20 absolutt verdt en titt.