Interessen for el-biler er stor. I bygget i bakgrunnen venter de bare på produktene.
Interessen for el-biler er stor. I bygget i bakgrunnen venter de bare på produktene.Vis mer

TEST: Endelig en el-bil som virker

Mitsubishi er snart på plass med en imponerende el-bil. i-MiEV kommer snart.

Elektriske biler har i grunn eksistert lenge, men har vært forbundet med mange ulemper som kundene ikke har vært så begeistret for. De har vært små, kun to seter, dårlig komfort og sikkerhet, dårlig fart, dårlig rekkevidde og lang ladetid.

Dagens testbil har eliminert, eller i hvert fall begrenset, mange av disse problemene. Mitsubishi i-MiEV er så langt opp mot en normal bil man kommer med kun elektrisk fremdrift. Den er til og med utstyrt med lithium-ion batterier. Dette brukes også av Tesla og i hybridbilen Mercedes S400 Bluehybrid.

Månefasong

Mitsubishi i-MiEV ser ut som en småbil. Den har litt "månefasong", men baserer seg på modellen Mitsubishi i med bensinmotor som selges i Japan. Denne er rett og slett konvertert til el-drift med batterier i gulvet og motor bak. Bensinbilen har også motoren bak. Motorplasseringen gjør at bagasjeromsgulvet blir litt høyt, men ikke spesielt lite.

Testbilen skiller seg litt fra den som kommer til Norge, men følgende kommer på på den norske bilen: Fire dører, fire seter, automatisk klimaanlegg, stereo og navigasjon hvis man ønsker det, antiskrens (ESP), kollisjonsputer, skivebremser på alle hjul, elektriske vindusheisere på alle vinduer, elektrisk justerbare speil, fjernstyrt sentrallås, xenonlys og punkteringskit.

Interessen for el-biler er stor. I bygget i bakgrunnen venter de bare på produktene.
Girkasse med D, ECO og B.
Kontakt for hurtiglader.
Kontakt for lading hjemme. Vanlig kontakt med 16 ampere.
Typisk bilde av rushtrafikk sett fra bussfila.
Typisk bilde av rushtrafikk sett fra bussfila.
Interessen for el-biler er stor. I bygget i bakgrunnen venter de bare på produktene.
Girkasse med D, ECO og B.
Kontakt for hurtiglader.
Kontakt for lading hjemme. Vanlig kontakt med 16 ampere.
Typisk bilde av rushtrafikk sett fra bussfila.
Typisk bilde av rushtrafikk sett fra bussfila.


Motor

Det er ikke noe i veien med å kjøre med el-motor. Problemet er å få nok strøm. Denne har lithium-ion-batterier med 330 volt spenning. Batteriet til i-MiEV produseres av selskapet Lithium Energy Japan, som er et samarbeid mellom Mitsubishi og GS Yuasa som i dag er en stor produsent av lithium-ion batterier. Batteriet er ment å ha en levetid på ti år med inntil 80 prosent kapasitet. Motoren yter 64 hestekrefter og 180 newtonmeter og gir bilen hyggelige ytelser. Vi kjørte opp en "tank" og er imponert over hvor bra det går. Bilen har en oppgitt toppfart på 130 kilometer i timen og vi holdt greit over 100 i motbakker. Den aksellererer mer enn godt nok i normal trafikk og har fartsegenskaper som er gode nok i hverdagen. Maksimalt uttak av kraft reduserer derimot rekkevidden og vi merket et tydelig innhogg i strømforsyningen med flatt jern.

Rekkevidden er oppgitt til 14 mil på en lading etter europeisk kjøresyklus. Etter japansk kjøresyklus er rekkevidden 16 mil. Alle spesifikasjonene er ikke helt klare siden den ikke kommer til Europa før til neste år, men det er dette som er oppgitt per i dag.

Utslippet er null. Det kommer ikke ut noenting skadelig. Nå ligger utfordringen i å lage ren strøm for lading.

Lading

Batteriet kan lades på to måter. Enten via en vanlig kontakt i veggen eller via hurtiglader. Vanlig veggkontakt lader batteriet på syv timer. Litt opp og frem kommer det også et hurtigladersystem som benytter en annen kontakt på den andre siden av bilen. Den lader opp batteriet til 80 prosent på en halvtime. En full "tank" koster cirka 16 kroner med dagens strømpris. Lader man på kommunale parkeringsplasser og på jobb eller lignende blir det "gratis".

Girkasse

El-biler har egentlig ikke girkasse i normal forstand, men den har en girvelger hvor du bestemmer om du vil kjøre forover eller bakover og hvilken kjøremodus du foretrekker. Du har posisjon D som er fulleffektsprogrammet, men som også bruker mest strøm. Eco er en glimrende hjelpefunksjon for dem som ikke klarer å kontrollere høyrefoten. Her begrenser bilen kraftuttaket og det hjelper på strømforbruket, i hvert fall i følge instrumentene. Forbruket synker betraktelig. Den lader også kraftigere i denne modusen. Valget B er en utforbakkefunksjon som lader batteriet maksimalt i nedoverbakker. Det må være bratt for det bremser også skikkelig.

Bak rattet er det greit med plass med tanke på bilens størrelse. Du har det utstyret du trenger, og det eneste uvante med testbilen er høyreratt. Den som kommer for salg i Norge har selvsagt rattet på riktig side.


Fordeler

Det har lenge vært store fordeler ved å kjøre el-bil. Du kan parkere gratis på offentlige parkeringsplasser, gratis i bomringen, tilgang til kollektivfelt, fritak for engangsavgift, moms og årsavgift. I tillegg er lading ekstremt billig.

Vi har forslag til flere insentiver: Hva med fritak for fartsgrenser, tillatelse til å parkere ulovlig, alltid forkjørsrett, fritak for førerkort med mer...(spøk)

Mitsubishi i-MiEV er den første bilen som gjør el-bil interessant for andre enn entusiaster. Denne kan brukes som en vanlig liten bil, og erstatter svært mange biler med tilsvarende størrelse. Foreløpig har den ikke konkurrenter heller. Mitsubishi vil bli først med en slik bil så sant det ikke skjer noe drastisk i markedet.

Det er litt tilslørt når den kommer til Norge, men Mitsubishi antyder noe om før 2011. Det betyr vel egentlig i løpet av 2010. Vi forsøkte noen kreative vrier for å få en prisantydning på bilen, men dette ligger for langt frem i tid i følge importøren.

Hvis vi skulle ha en gjettekonkurranse med oss selv, vil vi tippe rundt 200.000 kroner. Vi tenker at en bensinbil med på samme størrelse koster cirka 120.000 kroner, trekker i fra moms og avgifter og legger til batterier, da havner vi omtrent der - kanskje.