TEST: Enda større plassmester

Vi har tidligere utropt Skoda Fabia til plassmesteren i klassen. Nå har vi testet stasjonsvognutgaven, og den er enda mer interessant for deg som er ute etter å frakte mest mulig for en billig penge.

«Sammenlignet med kombiutgaven, er stasjonsvognen omlag 24 centimeter lengre...»


Skoda Fabia er en av markedets aller beste småbiler. Noe av det som har imponert oss mest er de gunstige plassforholdene, både i kupeen og bagasjerommet, kombinert med en konkurransedyktig pris og rimelig god komfort.

Få konkurrenter

Som stasjonsvogn er naturligvis plassargumentet ytterligere forsterket, og antallet konkurrenter er dessuten dramatisk redusert. Per i dag har Fabia stasjonsvogn faktisk kun en direkte rival, nemlig Peugeot 207 SW. Stasjonsvogner basert på småbiler er altså fortsatt relativt sjeldent, selv om Renault Clio også er på vei med litt ekstra plass bak bakhjulene.

Større

Vis mer
Vis mer


Men konseptet er langt fra fremmed for Skoda som er inne i sin andre generasjon med Fabia stasjonsvogn. Sammenlignet med forgjengeren har dagens testbil kun vokst med en snau centimeter i lengden, men nærmere fem centimeter i høyden, noe også proporsjonene preges av. Nye Fabia stasjonsvogn har definitivt et visst fleksibilpreg over seg, uten at storebror Roomster trenger å føle seg alt for truet.

Sammenlignet med kombiutgaven, er stasjonsvognen omlag 24 centimeter lengre og svelger 180 liter ekstra bagasje, noe vi skal omtale grundigere litt senere i testen.

Utstyr

Nye Skoda Fabia stasjonsvogn kommer i tre utstyrsnivåer som begynner med Ambiente. Så følger Sport og deretter topputgaven Elegance. En rekke motorer med mellom 70 og 105 hester er tilgjengelige. Vår testbil var en 1.9 TDI Elegance med 105 hestekrefter som koster fra 240.000 kroner.

Her kan du lese mer om hvordan den kraftige motoren fungerte i den lille stasjonsvognen ute på veien: Motor og kjøreegenskaper