TEST: En rød fartsdjevel

Mitsubishi og turbo er ingen ny kombinasjon. Men den nye Colt turbo, eller CZT som den heter, er ganske fjern fra sine forfedre. Blant annet produseres den i Nederland - som de andre Coltene - og er et resultat av det avsluttede samarbeidet mellom DaimlerChrysler og Mitsubishi. Vi ville finne ut hva den er god for i junior-GTI-klassen.


Vi har tatt for oss siste generasjon Mitsubishi Colt nok en gang. Denne småbilen fortjener oppmerksomhet fordi den våger noe nytt i kategorien, både designmessig og når det gjelder det mekaniske og det praktiske.

Mitsubishi-dynamikk

Vi konstaterer at Mitsubishi satser mer på å fremstå som en dynamisk og sprek bilprodusent med høyere prioritet til image-byggere samt et markant designspråk. (Inntil nylig var det Lancer Evolution-serien som håndterte den oppgaven, men det ble litt fjernt fra "folk flest" og noe begrenset). I SUV-kategorien er Outlander Turbo et eksempel på dette. Den siste Colt-generasjonen uttrykker også disse tendensene allerede med de "vanlige" versjonene, særlig de med tre dører - CZ3. Utvalget blir stadig mer spennende: Den spenstige turbo-Colten vi har tatt for oss her vil få selskap av en kupé-kabriolet etterhvert.

Turbo-Colt

Vi synes Colts femdørsversjoner er noe av det beste man kan kjøpe i småbilklassen i dag. Denne gangen har vi tatt for oss tredørsversjonen, og ingen hvilkensomhelst: Dette er den turbomatede "GTI"-varianten CZT som ønsker å yppe seg med sprekinger som Fiesta ST og Peugeot 206 GTI. Det er en liten og lett bil (under 1.100 kilo) med såpass som 150 hestekrefter til rådighet, og vi var spente på å finne ut hva den kombinasjonen ville gi. Motor og kjøreegenskaper kan du lese om her.