<b>ELEGANT DESIGN:</b> Opel Insignia må fortsatt sies å ha et elegant designspråk. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM
ELEGANT DESIGN: Opel Insignia må fortsatt sies å ha et elegant designspråk. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEMVis mer

TEST: En Opel Insignia i siget

Opel Insignia var død på det norske markedet. Men i år har salget økt med 135 prosent!

Bermuda-triangelet. Store sirkler i kornåkrer. Den magiske kulen som gikk inn og ut av Kennedy da han ble skutt. Opel Insignias salgstall på det norske markedet.
Alle eksempler på uforklarlige mysterier.

Av hensyn til plassen vil jeg fokusere på Opel Insignia og salget i Norge.

Årets bil - og så?

Den ble lansert med brask og bram, og ble Årets Bil i Europa i 2009. Dette var bilen som skulle redde Opel, det var alle enige om. Forhandlere som sist hadde smilt bak rattet i en Manta, fikk gløden tilbake. Journalister flest lovpriste den nye bilen, selv om Din Side Motor var noe avmålt i sin første test.

Men hva gjorde folket? Jo, de kjøpte seg en Passat eller Avensis. Til tross for at alle som hadde kjørt Insignia, likte bilen, var det ingen som kjøpte den. Hvorfor? Det hele ga ingen logisk mening, og selv Mulder og Scully ville ha slitt med å finne ut hvorfor ikke flere nordmenn kjøpte bilen.

INGEN LITEN BIL: Insignia Sports Tourer er med sine 491 cm i lengde, og 274 cm i akselavstand ingen liten bil. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM Vis mer


Tre utstyrsnivåer

I fjor var bunnen nådd for Insignia i Norge, og Opel måtte omorganisere og rydde opp her hjemme.

Derfor leveres nå Opel Insignia i tre godt utstyrte nivåer; Edition, Cosmo og Premium. Der Edition tidligere var en ribbet modell har den nå utstyr som fartsholder, parkeringssensorer foran og bak, oppvarmede sidespeil, tilleggsvarmer og DAB radio med CD og AUX. Cosmo har AGR-seter med 6-veis justering på begge forseter, elektronisk klimaanlegg, nøkkelløs start, skinnratt med varme, IntelliLink og ryggekamera på 8-tommersskjerm, Bi-Xenon lys og mye mer.

Premium har som standard 18 toms alufelger, perforerte AGR-skinnseter med 8-veis eljustering, to-sone klimaanlegg, adaptiv cruise control, Navi 900 IntelliLink med 8-tommers berøringsskjerm og sat-nav, Touch Pad i midtkonsoll, Bose lydanlegg, Opel Eye frontkamera med kollisjonsvarsling FlexRide chassis adaptivt understell, tåkelys og utvendige kromlister.

OPPSTRAMMET: Med å forenkle interiøret har man skapt et strammere og mer premium-aktig inntrykk innvendig. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM Vis mer




Så har Opel i tillegg senket prisene, slik at du får vesentlig mer utstyr for pengene enn du gjorde i fjor. Min testbil er en Premium Sports Tourer med 2-liters ecoFLEX dieselmotor på 120 hk og med 6-trinns manuelt gir. Den koster 365.900 kroner, med alt utstyret du så ramset opp under Premium.

I tillegg har bilen Panorama glasstak til 8.500 kr, og 17-tommers reservehjul til 1.000 kr, slik at den samlede totalprisen blir 376.400 kroner. Hvis du sammenligner alt utstyret du får med en tilsvarende konkurrent med 2-liters diesel på 120 hk, vil du se at Insignia nå begynner å levere mye valuta for pengene.

Men Opel vet at man også må nå kunder som sannsynligvis har glemt at det finnes en bil kalt Insignia. Derfor har man kjørt på med TV-reklamer hvor suksesstreneren for Borussia Dortmund, Jürgen Klopp spiller mannen som har mistet Opel-nøkkelen sin på flyet. I Norge er ikke Klopp så kjent, men å la norske TV-tittere få se en bil de hadde glemt er ikke dumt.

RYDDIG OG KLART: Opel har ryddet opp i antall knapper og brytere, og sammen med en klar og fin skjerm er det lite å utsette på interiøret. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM Vis mer


Kraftig vekst

Legger man sammen den nye modell og prisstrategien, koblet sammen med TV-reklamen, ser man at Opel i Norge de siste månedene har hatt stor suksess. De har solgt 500 Insignia så langt i år, en økning på 135 prosent fra i fjor! Det betyr at Insignia puster Avensis i nakken, mens den har lagt Mondeo bak seg.

Endelig kan vi biljournalister klappe hverandre på ryggen, og si til hverandre: «Det var jo det vi sa hele tiden». For ingenting er forandret. Opel Insignia er fortsatt et veldig godt bilkjøp, for den som ser etter en fornuftig og hyggelig bil i Passat-klassen.

Små forandringer

Den ble lettere oppgradert til Frankfurt-utstillingen i fjor høst, kjennetegnet med svært så små og diskrete detaljer. Lyktene er strukket ut for å gi bilen et litt mer mektig uttrykk, det samme gjelder bak hvor lyktene også er blitt bredere. Den blanke listen i grillen har også fått en liten vipp på enden, men du skal være mer enn middels interessert i Opel for å ha lagt merke til det.

ELEGANT DESIGN: Opel Insignia må fortsatt sies å ha et elegant designspråk. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM Vis mer


Innvendig har det skjedd mer. Eller mindre. Fordi Opel innså at man hadde fylt på med litt for mange knapper og brytere. Det var da også en ting Insignia fikk kritikk for, det ble rotete og uoversiktlig. Touchpad-teknologien har kommet inn i bildet, og berøringsskjermen er nå på åtte tommer og svært så klar. Det er blitt enklere enn før, og det er jo hyggelig.

Ute på veien er det også ganske hyggelig. Komforten i Insignia er god, spesielt langturskomforten. Et fint oppsatt chassis, kombinert med gode seter, gjør at du trygt kan legge ut på langtur uten å bli for sliten. Utstyrsnivået har såkalt FlexRide som standard, det vil si et litt mer påkostet adaptivt understell hvor man kan velge hvor fast man vil ha det.

Stillegående

I forbindelse med faceliften i fjor høst, fikk Insignia også nye dempere, bærearmer og fjærer. Legg til at lite støy utenfra trenger gjennom inn til kupeen, og du får en ypperlig bil for de som virkelig kjører mye gjennom et år.

Dieselmotoren på 120 hk har såkalt ecoFLEX-teknologi, og stopp-start funksjon. Det har resultert i et utslipp på 104 gram CO2/km (99 gram i den vanlige Sedanen), og supergjerrige 0,39 liter/mil (0,37 l/mil i Sedan) i blandet forbruk. Det er imponerende tall, og jeg kan ærlig talt ikke huske sist jeg kjørte en bil hvor tanknåla gikk så sakte nedover. Her har Opel tatt store steg siden ecoFLEX-motoren Din Side Motor kjørte i 2009.

Da kan jeg godt leve med at de 120 hestene ikke er superspreke (0-100 går på 12,4 sekunder), for gjerrigheten oppveier dette. Dessuten er motoren ganske seig, med et dreiemoment på 300 Nm mellom 1.750-2.500 omdreininger. Den duger godt til å trekke de 1600 kiloene som bilen har som hengervekt. Girkassen er 6-trinns manuell, men legger du på 45.000 kroner får du 2-liters diesel med 130 hk og automat. Noe som selvsagt kler bilen bedre.

Men Insignia Sports Tourer er en stor bil, og kjører man virkelig aktivt merker man at bilen er 491 cm lang, og veier 1.658 kg. Selve plassutnyttelsen er ikke den beste, verken bakseter eller selve bagasjerommet er så stort som man kanskje skulle tro. Med baksetene oppe er det 540 liter, og slår du de ned har du 1.530 liter til rådighet.

ENKEL INNLASTING: Et bagsjerom på 540 liter er ikke klassens største, men innlastingen er enkel, og Golf-utstyret gikk lett inn uten å måtte slå ned baksetet. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM Vis mer


Velspesifisert

Alt i alt får du likevel en ganske så fullspekket familiebil til under 400.000 kroner, med et supermagert forbruk, god komfort og ypperlige langturskvaliteter.

Stasjonsvogna Sports Tourer leveres også med firehjulstrekk (med 2-liters diesel på 163 hk), til 454.900 kroner. Den testet Din Side Motor i 2011, da med høyere utslipp enn nå.

Toppen av kransekaken i Insignia-verdenen er Country Tourer med firehjulstrekk, automatgir og 2-liters dieselmotoren på 163 hk. Den fikk en sterk femmer av Din Side Motor da den ble testet ifjor.

I forbindelse med en liten facelift til Frankfurt-utstillingen i fjor høst, ble lykter både foran og bak litt strukket for å gi et bredere inntrykk. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM Vis mer


Så får man se om Insignia fortsetter med sin suksess ...


Tekniske data:

Opel Insignia Sports Tourer Premium 2,0D EcoFlex
  
Pris:376.400 kr
Motor:R4, 1956 ccm
Effekt:120 hk/4000
Moment:300 Nm/1750-2500
Toppfart:190 km/t
0-100:12,4 sek
Forbruk:0,39 l/mil
CO2:104 gram/km
Vekt:1.658 kg
L/B/H:495/185/151 cm
Bagasje:540 liter