TEST: Elektrosjokk - Lexus GS450h

Lexus er Toyotas prestisjemerke, med hightech som kjennemerke. Hybriden GS450h koster en million, og gjør det aller beste ut av bensin- og elektrisk motor. Null til hundre går på 5,9 sekunder med et stille vooosj. Ulempen er at bilen er så innvendig pakket at det knapt er plass igjen til passasjerer.

Vis mer
Spennende front? Nei. Men energimonitoren (under) er fin underholdning. Vis mer
Vis mer


Fløyel.

Når vi nå i etterkant av testen, bak PCen, famler etter ord som kan oppsummere inntrykket av Lexus GS450h, så ender vi på fløyel. Superrask, tettsittende fløyel.

Med et snev av pc-spill i ettersmaken. Ikke minst fordi Lexus har erstattet den tradisjonelle turtelleren med et kilowattmeter.

Millionbilen

Rett før sommeren kom vår utsendte reporter Knut Moberg hjem fra lanseringen av GS450h i Spania, med håret i vilden sky og usedvanlig mange pene superlativer. Lenken til lanseringsartikkelen finner du i bunn av konklusjonsavsnittet, så vi skal ikke plage leserne med enda flere måter å si ”Wow!!!” på. Hadde vi tenkt.

Burde kostet mer?

For i denne testen har vi nemlig tatt bilen i bruk i Norge, med vinterdekk, i køen til og fra jobb, i øsende regn og på vinterfjelloverganger. Men når sola skinner over Valdresflya i november, Leif Ove Andsnes spiller Griegs A-mollkonsert i entertainmentsystemet, og man ratter en bil som kjennes som real virtual reality - da kan vi ikke dy oss: Dobbelt-wow. Det er ikke ofte man går ut av en bil og tenker - denne burde da stengt tatt kostet mer?

Seriekoblet

Når du starter din GS450h for å kjøre til butikken, kan den gå på elektrisitet alene. Helt uten lyd. Først når du trenger power, våkner den bensindrevne samarbeidspartneren. ”Hybrid Synergy Drive” heter systemet. Vi kjenner allerede systemet fra bensinsnikeren Toyota Prius, men det kommer altså i ny og forfinet Lexus-utgave i GSen, tilpasset bakhjulsdrift. Kort sagt er en illsint 3,5-liters V6er med 296 hester - unnskyld 218 kW - seriekoblet med en 147 kW elektrisk motor. I samspill klarer de å yte totalt 254 kW, noe som tilsvarer ca. 345 hester. Det samlede dreiemomentet skal visstnok ikke være mulig å måle/oppgi på fornuftig vis, men ligger nok reelt sett i området mellom 400 og 500 newtonmeter. Bensinmotoren alene yter 368 newtonmeter ved 4.800 omdreininger.

Lang, men liten

Med vidvinkel ser det romslig ut, men tro oss, det er ganske intimt i GS450h fra Lexus. Vis mer
Vis mer
Vis mer


Ulempen med GSen er at selv om den er lang som en BMW 550 I (en for øvrig relevant bil å sammenlikne med), er den størrelsesmessig knapt på høyde med 3-serien innvendig. Dermed har Lexus utelukket storvokste statsoverhoder og andre som har verdighet nok til å sitte i baksetet. Og bak rattet? Vel, for denne journalisten, snaue 170 centimeter lang i utstrakt form, er den intime førerplassen som skreddersydd. Men er du betydelig høyere, bør du nok i det minste vurdere å kjøpe bilen uten soltak for å spare den takhøyden soltaket stjeler.

Diskret luksus

Og så har vi dette med design og utstråling, da. Diskret er det samme som bra i mange velbeslåtte kretser, men vi er sannelig ikke sikre på om Lexus faktisk har ment å gjøre bilen så diskret. Selv i perlemorhvitt (!) er det kun innvidde som snur seg etter bilen på gaten. Første tanke som popper opp når bilen nærmer seg er riktignok av noe som minner om en påkostet BMW 3-serie. Men interessen dabber fort, og totalutstrålingen er mer… Toyota Camry?

Før vi konkluderer med noe som helst, skal vi imidlertid gjennom et par andre kapitler. Her kan du lese mer om motor og kjøreegenskaper.