<b>EKPLOSIV:</b> Den har et hissig inntrykk og det er ikke misvisende. Turbomotoren i Mini John Cooper Works gjør Minien til et fartsmonster som gir enda heftigere fartsopplevelse enn de 6,1 sekundene den bruker fra 0-100 skulle indikere. Foto: KNUT MOBERG
EKPLOSIV: Den har et hissig inntrykk og det er ikke misvisende. Turbomotoren i Mini John Cooper Works gjør Minien til et fartsmonster som gir enda heftigere fartsopplevelse enn de 6,1 sekundene den bruker fra 0-100 skulle indikere. Foto: KNUT MOBERGVis mer

TEST: Eksplosiv Mini John Cooper Works

Mini JCW er den råeste Minien i serieproduksjon hittil. Vi har opplevd den på godt og vondt.

Så er vi omsider kommet til topps i Mini-hierarkiet og selveste Mini John Cooper Works, som vi heretter vil forkorte til Mini JCW, venter oss i BMW Norges garasjeanlegg. Etter at BMW i 2001 overtok Mini og foretok en av tidenes mest vellykkede retro-lanseringer noensinne, er vi nå kommet til generasjon 3 og den JCW vi nå skal testkjøre er den hittil kraftigste Mini-versjon noensinne – dette i påvente av en sannsynlig GP-versjon på et senere tidspunkt.

Test av den første «BMW-mini» kan du lese her

Av konkurrenter i småbilklassen er det ikke flust, men vi må jo tenke på Audi S1. Den har tilfeldiogvis også en 2.0-turbomotor på 231 hestekrefter, men tilbyr et dreiemoment på 370 newtonmeter mot Miniens 320. Akselerasjonen fra null til 100 kilometer i timen skal ikke ta mer enn 5,8 sekunder - altså er den (på papiret i det minste), hakket hvassere enn Minien, som sprinter på 6,1.

BMW i bunnen

Motoren er i denne generasjonen jekket opp fra 1,6 til altså 2,0 liter. Her har man altså gått mot trenden som tilsier downsizing. Men Mini-ingeniørene har tatt i bruk den ferskeste BMW-teknologien med Twin Power Turbo-system og Minis versjon av Efficient Dynamics som gir en effektøkning på 10 prosent fra forrige generasjon, til heftige 231 hestekrefter.

Motoren er basert på den som sitter i Mini Cooper S, som vi testkjørte under lanseringen, men har i JCW en effektøkning på 23 prosent gjennom andre stempler, ny turbo og annen innstilling på den elektroniske motorstyringen.

Dreiemomentet er som nevnt 320 newtonmeter og denne trekkraften er tilgjengelig hele veien fra 1.250 til 5.000 omdreininger.

Dette lover godt!

Les også: Her er nye Mini Cooper med fem dører!

VOKSNERE MINI: Tredje generasjon er nesten 390 centimeter lang og kan knapt kalles Mini - første generasjon fra 1959 målte 305... Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Rally-stil

Vel ute i sollyset for å ta bilder slår det oss hvor tøff bilen ser ut i forhold til de «snillere» variantene. Men det kan nesten bli litt mye av det gode: Fronten forekommer oss nesten overlesset med sportslige detaljer og ikke mindre enn syv luftinntak – ekte eller ikke. Uansett er felger og fargekombinasjoner, diffusor og hekkspoiler, med på å gi inntrykk av kraft og fartspotensial.

POSØR: Med denne blir man lagt merke til i trafikken. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Inne i bilen blir de visuelle inntrykkene nesten overveldende. Dette er en orgie i rundinger og en sportsbilstemning i sort og rødt som er til å ta og føle på – bokstavelig talt – men alt sammen tilpasset den velkjente Mini-stilen. JCW-sportssetene er standard, men er i testbilen i en kombinasjon av såkalt Dinamica kunstskinn og skinn. De har sømmer i rødfargen som går igjen andre steder i interiøret. Setene er omsluttende og behagelige å sitte i, gir svært god støtte og er heldigvis ikke altfor faste.

RUNDT OMKRING: Rundinger er en del av Mini-stilen, så også i JCW-versjonen. Den sportslige stilen i sort og rødt er gjennomført. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Glem komfort

Når vi har startet bilen og er i gang oppdager vi nemlig fort at fasthet har bilen nok av fra før. Sportsunderstellet er svært stivt satt opp (det kan velges bort om man ønsker og vi lurer på om ikke vi ville ha gjort det), og JCW Cup-felgene på 18 tommer (ekstrautstyr), forsterker hardhetsfølelsen i chassiet. Det er ikke snakk om noe særlig komfort i denne bilen og når vi kommer opp i fart og drar på skikkelig, forsterkes det inntrykket av et lydnivå det er uvanlig å oppleve i en moderne bil: Det bråker rett og slett skikkelig.

Men heldigvis er lyden en del av den sportslige opplevelsen – dette er en rå og sportslig motorlyd som ingeniørene har tunet til å pirre sansene og understreke bilens råskap. Og enda hevder de som har kjørt forrige generasjon at dagens Mini JCW er en god del mer sivilisert enn forgjengeren!

Les også: Test av Mini Paceman på vinterføre

GRÅDIG GAP: Hele syv "griller" teller vi på JCW-fronten! Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Fartsressurser så det holder

Og fort går det - bilen har imponerende fartressurser og testbilen med den kjappe og effektive dobbelkløtsj-automaten med seks trinn klarer sprinten fra 0 til 100 på 6,1 sekunder (manuell versjon: 6,3). Motorlyden som ledsager farsøkningen er nærmest berusende og som sagt svært fremtredende. Knatringen fra de sentralt plasserte lydpottene når man løfter foten,forsterker det sporty lydbildet. Toppfarten på 246 kilometer i timen er selvsagt av akademisk interesse for oss her i Norge, men forteller om ikke annet at dette er den raskeste serieproduserte Minien hittil.

Les også: Mini Countryman eller Volvo V40 CC?

SPORTY: Mini-raceren er her utstyrt med tilvalg som rødt tak og ytterspeil, hvitt sølv-metallic lakk og 18-toms John Cooper Works Cup-felger. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Sitter som støpt

Veigrepet er kanskje det mest imponerende med bilen og gjør at man kan tilgi det ultra-stive oppsettet ganske snart. Mini JCW kan hives gjennom krappe svinger med bare en anelse understyring på grensen og momentreaksjoner, såkalt «torque steer», i rattet ved fullt pådrag er det overraskende lite av. Mini har valgt å utstyre bilen med en elektronisk variant av differensialbrems som fordeler momentet svært effektivt og bidrar til å gi bilen fantastisk gode veiegenskaper.

Servotronic-styringen hadde tjent på å gi en anelse bedre tilbakemeldinger fra veien og kan oppleves som litt nervøs før man venner seg til den, men er ellers slett ikke verst og bilen er i det hele retningssikker.

DESIGN OVER FUNKSJON: Det ser tøft ut, men kan fort bli litt uoversiktlig. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Koster ikke riktig skjorta...

Mini JCW koster i utgangspunktet fra 439.000 kroner hvilket ikke er noen ublu pris i forhold til ytelsene. Med sportsautomaten til bare 4.400 kroner ekstra har vi ikke noe problem med å anbefale den - den både forbedrer ytelsene og reduserer forbruket.

...men...

Utstyrsmessig vil de fleste finne noe å huke av på på ekstrautstyrslisten - mye av det vi finner naturlig å ha på en slik bil, som DAB+ radio, for eksempel, er tilvalg - det er klart at hvis det er hovedsaklig sportsbilopplevelsen man er ute etter og vil være belemret med så lite krimskrams og «kjekt-å-ha» som mulig for å få en enklere og lettere bil, kan man avstå fra mye av det.

SPESIELT: Det sentralt plasserte displayet ligner ingenting annet. Både navi og aludekor koster ekstra. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Testbilen hadde i alle fall «en del» ekstrautstyr som for eksempel:

  • White Silver metallic - 5.620 kroner
  • «Wired-pakke» til 21.960 kroner (Navigasjonssystem Professional, Mobiltelefonforberedelse med Bluetooth og USB-grensesnitt)
  • «Chili-pakke» til 37.150 kroner (Dinamica-/Skinn-interiør, 18-tommers John Cooper Works Cup alufelger, gulvmatter i velour, oppbevaringspakke, regnsensor, automatisk klimaanlegg, kjørecomputer og lyspakke)
  • Dynamisk demperkontroll - 5.620 kr
  • Alarm - 3.610 kr
  • Takreling - 2.370 kr
  • JCW-fartsstiriper - 1.240 kr
  • Solbeskyttende vinduer - 3.260 kr
  • Automatiskavblendbare og elektrisk innfellbare utvendige speil - 5.060 kr
  • Aluminiumsdekor i interiøret, Mini Yours - 3.150 kr
  • Parkeringssensorer - 8.900 kr
  • Aktiv cruise control - 4.500 kr
  • Kjøreassistent - 6.640kr
  • DAB+ radio 3.260
  • HiFi Høyttalersystem harman/kardon - 8.900 kr
  • HUD (Head-Up Display) - 6.760 kr

6 + 2 = 5

For å konkludere: Til denne prisen er det vrient å finne noe mer sportslig og mer kjøreglad bil. Og når karakteren skal gis, ser vi nesten bort fra 2-eren på terningen komfortnivået ville gitt i en bil primært beregnet til daglig transport eller til familiebruk. Sekseren for kjøremoro blir likevel litt for mye for hele bilen sett under ett, så vi ender opp med en femmer denne gangen.

Testresultat

Mini John Cooper Works aut.

Forrykende moroklump med effektiv motor, imponerende ytelser og gode kjøreegenskaper

Bråkete, temmelig ukomfortabel og en ikke helt tilfredsstillende styring


Se alle bildene:

LOGO SOM LOVER MYE: Og heldigvis leverer Mini JCW som forventet og vel så det. Foto: KNUT MOBERG
DESIGN OVER FUNKSJON: Det ser tøft ut, men kan fort bli litt uoversiktlig. Foto: KNUT MOBERG
GREIT NOK: Bagasjerommet er større enn på forrige generasjon, men rommer fortsatt ikke mer enn 211 liter. Foto: KNUT MOBERG
GRÅDIG GAP: Hele syv "griller" teller vi på JCW-fronten! Foto: KNUT MOBERG
LENGRE SNUTE: Fronten er dimensjonert for bedre kollisjonssikkerhet og fotgjengerbeskyttelse, og er ikke fullt så stutt som tidligere. Foto: KNUT MOBERG
SPORTY HEKK: Takspoileren, sentralt plasserte eksospotter (bilen kan ikke trekke henger...) og grill dekor i støtfangeren, skal gjøre det klart at dette er en seriøs GTI-killer. Foto: KNUT MOBERG
VOKSNERE MINI: Tredje generasjon er nesten 390 centimeter lang og kan knapt kalles Mini - første generasjon fra 1959 målte 305... Foto: KNUT MOBERG
SPORTY HEKK: Takspoileren, sentralt plasserte eksospotter (bilen kan ikke trekke henger...) og grill dekor i støtfangeren, skal gjøre det klart at dette er en seriøs GTI-killer. Foto: KNUT MOBERG
SPORTY: Mini-raceren er her utstyrt med tilvalg som rødt tak og ytterspeil, hvitt sølv-metallic lakk og 18-toms John Cooper Works Cup-felger. Foto: KNUT MOBERG
POSØR: Med denne blir man lagt merke til i trafikken. Foto: KNUT MOBERG
RUNDT OMKRING: Rundinger er en del av Mini-stilen, så også i JCW-versjonen. Den sportslige stilen i sort og rødt er gjennomført. Foto: KNUT MOBERG
GODE SETER: Sportsseter er standard, men denne utførelsen i Dinamica og skinn koster ekstra. Foto: KNUT MOBERG
FOR SMÅVOKSTE: I baksetene hadde ikke to 13-åringer på nær 170 centimeter det særlig komfortabelt. Foto: KNUT MOBERG
SPESIELT: Det sentralt plasserte displayet ligner ingenting annet. Både navi og aludekor koster ekstra. Foto: KNUT MOBERG
EKPLOSIV: Den har et hissig inntrykk og det er ikke misvisende. Turbomotoren i Mini John Cooper Works gjør Minien til et fartsmonster som gir enda heftigere fartsopplevelse enn de 6,1 sekundene den bruker fra 0-100 skulle indikere. Foto: KNUT MOBERG


TEKNISKE DATA (Testbilen har sportsautomat. Tall for manuell versjon i parentes.)
Pris fra:443.400 kr (aut.) 439.000 kr (man.)
Pris testbil:557.600 kr
Motor:R4, 1.998 ccm, turbo
Girkasse:Aut. 6 (Man. 6)
Effekt:231 hk
Ved turtall:5.200 - 6.000 o/min.
Dreiemoment:320 Nm
Ved turtall:1.250 - 4.800 o/min.
0-100 km/t:6,1 sek. (6,3 sek.)
Toppfart:246 km/t
Forbruk blandet:0,57 l/mil (0,67 l/mil)
CO2-utslipp:133 g/km (155 g/km)
Lengde:387,4 cm
Bredde:172,7 cm
Høyde:141,4 cm
Akselavstand:249,5 cm
Bagasjerom:211 l
Egenvekt:1.220 kg (1.205 kg)
Tilhengervekt:0 kg
Prisen er veiledende før frakt og levering. (Tillegg levert Oslo er 13.800 kr).