TEST: Effektkongen i Golf-klassen

Vi har testet Mazda 3 MPS, en av de absolutt råeste kompaktbilene. Den yter 140 hestekrefter mer enn den opprinnelige Golf GTI og kan også transportere familie og bagasje.

Mange vil hevde at den egentlige GTI-klassen døde ut tidlig på 90-tallet. Kategorien med sine stjerner - Golf GTI og Peugeot 205 GTI, sammen med en rekke imitatorer, representerte en oppnåelig nær-sportsbil-opplevelse for mange yngre bilentusiaster for 20 år siden og vel så det.

Kjøreglade - potensielt farlige

I ukyndige hender ble disse bilene dessverre til livsfarlige potensielle drapsvåpen. Man kan innvende at det gjelder forsåvidt enhver bil, hvis sjåføren ikke viser ansvar. Men her gjaldt det altså biler som på den ene siden henvendte seg til en ung kjøpergruppe, som ikke var reservert for de aller ressurssterkeste, og som i tillegg hadde en farlig kort vei til grensen for veigrep og kontroll ble nådd ute på veien. Mange uerfarne førere over hele Europa havnet for ofte i uopprettelige situasjoner i GTIene og biler som Fiat Uno i.e. Turbo eller Kadett GSi...

Modnere, tryggere

Vis mer
Vis mer


Dagens generasjon GTI-biler er ganske forskjellige fra de spenstige forfedrene. Kravene til både sikkerhet og komfort har økt enormt, og med dem egenvekten på bilene - vi snakker om flere hundre kilo med vektøkning. Teknologien har også gjort betydelige fremskritt samtidig som forurensningsvnivået fra bilene er betraktelig lavere. Alle disse fremskrittene har en ikke unnselig prislapp, og dagens kompakte råtasser, med effekttall på 200 hestekrefter og oppover, koster minimum 400.000 kroner. Det, sammen med at utseende gjerne er relativt diskret og "understated" (kjøreglede snarere enn "show-off" prioriteres), gjør at de henvender seg til kunder som har en høyere gjennomsnittsalder enn hva som var tilfellet fra 1977 og utover på 80-tallet.

GTI, ST, OPC, MPS...

Etter en periode hvor konturene var litt uklare i denne kategorien, har vi i dag en oppdatert og oppgradert GTI-klasse, og som tidligere har VW greid å plassere seg som referanse i segmentet med sin briljante 200-hesters GTI. Den ble lansert høsten 2004 og vi kunne i februar 2005 utrope den til suveren klasseleder etter test.

Siden den gang har det imidlertid skjedd ting i segmentet og spesielt Ford med sin meget sportslige Focus ST og Opel med OPC-versjonen av Astra og 240 hester, har lirket listen oppover. Så har VW svart på tiltale og lansert Golf R32 med firehjulsdrift og 250 hestekrefter. Vi begynner altså å ane konturene av en "super-GTI"-klasse, noe premium-merkene er med å bygge opp om: BMW har lansert sin 130i (265 hk) og Audi sin sportslige A3-versjon S3 med samme topp-effekt.

Japans representant

Vis mer


Som vi ser er det i hovedsak Europa som er representert i dette selskapet, selv om Mitsubishi og Subaru har et par råskinn - litt på siden av GTI-kategorien som vi vil se i konklusjonen. Mazda 3 er altså Japans innlegg i debatten - selv om den delvis er i slekt med en viss Ford Focus og dermed har noen europeiske gener.

En fin bil

Mazda 3, som ble lansert i 2003, har lenge vært en av våre favoritter i kompaktklassen, men har salgsmessig havnet fullstendig i skyggen av Golf, Corolla, Peugeot 307 og noen andre. Forklaringer: Modellen manglet lenge et diesel-alternativ og kan ikke fås som stasjonsvogn. I tillegg gjennomgikk Mazda-organisasjonen for et par år siden en omstendelig restrukturering på det norske markedet grunnet importørbytte. Modellen fortjener imidlertid bedre, for den kan skilte med solide og gode egenskaper både når det gjelder kjøreopplevelse og praktiske forhold. Det er den største av kompaktklassebilene og byr på god plass. Designmessig er vi blant dem som synes 3 er ganske så vellykket, med en sporty stil som passer til de dynamiske kjøreegenskapene. Videre har Mazda et solid rykte når det gjelder driftssikkerhet.

Helt til MPS-versjonen kom på markedet i fjor var det sprekeste alternativet Mazda 3 2,0 Sport som vi etter test i januar 2005 syntes var et trivelig bekjentskap med sine 150 hester, men i dyreste laget. Dagens testbil representerer et kvantesprang når det gjelder toppeffekt - den plusser nemlig på med 110 hk!

Som vi skal se har Mazda 3 MPS en rekke gode argumenter å slå i bordet med i super-GTI-debatten, og blant dem er hverken sist eller minst en flott motor og overraskende kjøreegenskaper. Disse kan du lese mer om her.