TEST: Dodge Caliber

Den kan friste med futuristisk design, høy bakkeklaring, god plass, praktiske løsninger og et uvanlig høyt utstyrsnivå. Vi har stiftet bekjentskap med Dodge Caliber, som viser seg å være et spennende Golf-alternativ.

Vis mer


De færreste nordmenn har et forhold til bilmerket Dodge. Og de som faktisk kjenner Dodge, forbinder nok merket først og fremst med den ekstreme sportsbilen Viper og den enorme pickupen Ram.

Men nå er Dodge altså på banen med en ny og langt mer folkelig modell. Caliber er nemlig en av modellene som skal gi Dodge fotfeste i Europa. Nestemann ut er SUVen Nitro, som i likhet med Caliber viser at Dodge åpenbart har sansen for maskuline modellnavn.

Daimler-Chrysler-merke

Dodge er et engelsk verb, som kan oversettes med "springe til side", "sno seg" og "skvette unna" (som i "dodge the bullet"). Bilmerket Dodge er imidlertid oppkalt etter to Dodge-brødre, som startet bilproduksjon i 1914. I dag eies det amerikanske bilmerket, i likhet med Chrysler og Jeep, av Daimler-Chrysler. Sammen utgjør de tre merkene Daimler-Chryslers amerikanske gren, mens Mercedes-Benz representerer Europa. Det er tette bånd mellom alle de tre amerikanske merkene, men aller tettest er båndene mellom Dodge og Chrysler. De to produsentene utveksler motorer, plattformer og annen teknologi og setter til og med sine emblemer på nærmest identiske modeller.

Sistemann ut

Vis mer


Takket være Chrysler Voyager og Jeep Cherokee, som tidvis har solgt svært godt både her i landet og på kontinentet, har de fleste bilinteresserte europeere et forhold til disse merkene. Nå har Daimler-Chrysler altså bestemt at også Dodge skal få sjansen til å vise at merket har draget på europeiske bilkunder. Vil Dodge lykkes i Europa?

Mange faktorer

Vel, svaret på dette spørsmålet avhenger av en lang rekke faktorer, deriblant forhandlernett og markedsføring. To av de mest avgjørende faktorene er imidlertid modell-utvalg og priser. Klarer Dodge å levere biler som tiltaler et kresent europeisk publikum? Og er prisene lave nok til å lokke tyskere, briter og nordmenn til Dodge-forhandlerne?

Umoderne

Vis mer


I likhet med mange andre motorjournalister har vi her i DinSide utviklet en viss skepsis til amerikanske bilmodeller. Årsaken er at amerikanske modeller samlet sett har fremstått som mindre moderne enn europeiske og tildels japanske konkurrenter. Mange modeller har scoret relativt lavt når det kommer til sikkerhet og opplevd kvalitet og har tidvis vært kjennetegnet ved sære løsninger. Høy egenvekt og umoderne motorer har for flere modellers vedkommende også gitt høye driftskostnader. Selvsagt finnes det hederlige unntak, men samlet sett har amerikansk bilindustri fremstått som mindre nyskapende og innovativ enn europeiske og japanske konkurrenter.

Europeisk-amerikansk samarbeid

Vis mer


Chrysler og Jeep er imidlertid blant de amerikanske merkene som har fremstått som de mest vellykkede og konkurransedyktige sett fra europeisk perspektiv. En viktig forklaring er selvsagt at de to merkene er blant de få amerikanske produsentene som har satset på Europa. Dermed har de vært nødt til å skaffe seg kompetanse på europeiske preferanser.

Etter at Chrysler-gruppen inngikk sin allianse med Mercedes-Benz i 1998, har amerikanerne fått tilgang på slik kompetanse i fullt monn. De siste årene har vi også sett en rekke eksempler på teknologi-utveksling mellom selskapets europeiske og amerikanske grener. Blant annet har Jeep Grand Cherokee tatt i bruk Mercedes-Benz-motorer, mens modeller som Chrysler Crossfire og Chrysler 300C er basert på Mercedes-Benz-plattformer. Vi hadde derfor relativt høye forventninger til Dodge Caliber.

Spesiell konfigurasjon

Vis mer


Du skal straks få vite om våre forventninger ble innfridd. Først unner vi oss imidlertid noen ord om hva slags bil Caliber egentlig er. Dodge Caliber er nemlig en svært spesiell bilmodell, som ikke uten videre lar seg plassere i bås. Ved første øyekast fremstår bilen som en futuristisk SUV, men det er den egentlig ikke. Caliber har riktignok høy bakkeklaring, kraftige hjulbuer og store hjul, men er bare 154 centimeter høy og mangler firehjulsdrift (Caliber selges med firehjulsdrift i USA).

Golf-konkurrent

Med en lengde på 441,5 centimeter befinner Caliber seg i området mellom kompaktklassen og mellomklassen - i likhet med mange fleksibiler. Caliber er imidlertid ikke høy nok til å passe inn i denne klassen. Caliber mangler også lengdejustering av baksetene, en typisk fleksibil-egenskap.

Hva slags bil er Caliber da? Vel, Caliber er noe for seg selv. Likevel velger vi, med bakgrunn i innvendig plass og prisnivå, å kategorisere Caliber som et artig og annerledes alternativ til kompaktklassebiler som Volkswagen Golf, Opel Astra, Peugeot 307 og Toyota Corolla. Dodge Caliber med 1,8-liters bensinmotor og 150 hestekrefter har nemlig en startpris på 250.000 kroner.

Vårt testeksemplar var imidlertid utrustet med en 140-hesters dieselmotor - fra Volkswagen. Les mer om motor, bremser og kjøreegenskaper her.