Vis mer

Test din egen bil

Fra 70.000 til gratis på veldig kort tid.

Å teste biler krever ofte en mengde utstyr. Før i tiden var dette utstyret både stort, komplisert, og kostbart. I dag er situasjonen en helt annen, og deler av utstyret har smeltet ned til en applikasjon for mobiltelefonen. Prisen? Så godt som gratis. La meg likevel få presisere at det er forskjell på utstyr for profesjonelt bruk og en app for mobiltelefonen, men forskjellen er ikke overveldende. I hvert fall ikke om prisen tas med i betraktningen. Den er derimot veldig morsom å leke seg med.

En i mengden

Det finnes en mengde applikasjoner for mobiltelefonen som kan måle hastigheter, akselerasjoner, og så videre. De fleste benytter den innebygde GPS-enheten i mobiltelefonene som hjelpemiddel, og strengt tatt, mer skal ikke til. Som ytterligere verktøy har noen av telefonene en slags gyro. Disse verktøyene utgjør i kombinasjon et godt team.

Styr bilen med mobilen

Er det mulig?

Overraskelsen var stor da vi begynte å lete frem hva som egentlig finnes av slike app'er, og vi ble enda mer overrasket da vi fant hva de gjør, samt hvor godt de gjør det. Som biltester er man nødt til å være talljunkie, og hva er vel da bedre enn dingser som gir oss mange og riktige tall? Vi må bare være sikre på at sluttresultatene er riktige. Derfor er det blant annet viktig at telefonen settes fast i en holder i frontruten, for bedre satellittmottak, men også for å unngå uønskede bevegelser. Blant de som bedriver fysisk fostring er det viden kjent at det finnes en mengde treningsapplikasjoner for både Android og iPhone. Disse virker i all hovedsak på samme måte som bilapplikasjonene, men presenterer bare resultatene med andre verdier. Teknikken bak er den samme.

Kronestykker

Et av våre valg er PocketDyno +. Versjonen uten plusstegnet er gratis, og kan gjøre test av én enkel bil én gang. For å kunne teste på nytt må du slette resultatet før du måler igjen. Er du i markedet for et slikt verktøy kommer du garantert til å kaste inn de kronestykkene den betalbare koster. Den gir deg mer omfattende resultater, kan lagre et ubegrenset antall biler, og du kan måle så mange ganger du vil per bil. Den er rett og slett nødvendig, ettersom gratisversjonen bare kan lagre to målinger av kun en bil. Deretter må det forrige slettes før nye målinger kan gjennomføres. +-versjonen forteller deg også i form av Google Maps hvor målingen ble gjort, og på hvilken høyde over havet.

Et særdeles godt resultat

Akselerasjon

Vis mer


Pocket Dyno er først og fremst en akselerasjonsmåler. I et og samme drag får du resultatet for 0-25 km/t, 0-50 km/t, 0-100 km/t og 0-150 km/t. Dersom du fortsetter draget, så får du også oppgitt hvor lang tid du har brukt til den høyeste hastigheten innen draget. Dersom du passerer kvartmila, så får du også oppgitt tiden på dette.
Som eksempel gjorde jeg en test med Porsche Panamera Turbo S. Resultatet ble 0-100 km/t på 3,56 sekunder. Dette ligger rett i underkant av fabrikktallene, noe som ikke er uvanlig fra Porsche. I tillegg fikk jeg oppgitt at kvartmila gikk unna på 11,43 sekunder, og at toppfarten på kvartmila var 203,54 km/t.

Hvor mange hester?

I utgangspunktet er ytelser ren matematikk. Applikasjonen henter ut data som hastighet, påførte g-krefter, og tid. Ut fra de forskjellige kjente parameterne kan den også beregne ca. effekt på bilen. Dette avhenger av at du legger inn vekt på bilen, pluss alle som er med, bortsett fra føreren. Du bør også spesifisere antall sylindere og slagvolum. Når draget er ferdig får du opp en graf som innenfor relativt god margin viser deg hvor mye krefter som måtte til for å få det resultatet du fikk. Vær oppmerksom på at resultatet oppgis i effekt på drivhjulene, ikke motoren målt i benk.

En elektrisk rekord

Starter automatisk

Som om ikke dette er nok lagrer PocketDyno også dato og klokkeslett for draget. Gjør du flere drag med samme bil får du tilbud om å hente ut gjennomsnittet av alle testene, det beste av alle dragene, eller en full oversikt over de beste tallene for hvert enkelt målepunkt for hver enkelt bil. Når selve målingene skal gjennomføres trykker du start på selve applikasjonen før du egentlig starter selve draget. Gyro og GPS kjenner når du setter i gang, og starter dermed klokken på et mye riktigere tidspunkt enn du klarer selv. Du har annet å gjøre.

Flere alternativer

Dersom PocketDyno ikke gjør nettopp den oppgaven du er ute etter, så kan du også prøve app’ene iTachimeter, iTachometer, Rally Clock, eller DynoBox. Utviklingen av slike dingser har løpt med racerfart gjennom tidene, og det er utrolig hvor mye enklere det er å gjøre målinger av biler i dag, mot for bare noen år siden. I profesjonell sammenheng må vi fortsatt stole mer på annet utstyr, som Racelogic Driftbox og andre, men for den gemene hop gjør applikasjonen for mobiltelefonen en overraskende god og riktig jobb.

Og mere til ...

Også målinger av støy kan gjøres med en applikasjon. Vi har tidligere skrevet om app'en Audio Kit. Denne har funksjonen SPL Meter, som betyr Sound Pressure Level Meter. I en bil er det her vanlig å måle flere forskjellige nivåer, som stillestående på tomgang, 100 km/t på høyeste gir, og på høyeste turtall for eksemple i andre gir. Målingene fremlegges da med et gjennomsnittsresultat tatt over fem sekunder, og brukes i første omgang i til å sammenligne forskjellige biler. Audio Kit viser også gjennomsnittsresultater. Foreløpig har vi ikke funnet en applikasjon som egner seg godt til dynamiske tester av mellomakselerasjoner, men det skal du få vite så snart vi finner den.

Vet du om andre applikasjoner som kan være til nytte? Debattfeltet venter på deg.

Se skjermbildene av PocketDyno:

Slik ser resultatene ut etter et \\\\\\"dragrace\\\\\\".
Akselerasjonen oppgis opp til 150 km/t. I tillegg får du tiden også på den høyeste hastigheten.
Dersom du gjør flere målinger med samme bil kan du hente hut gjennomsnittet, det beste løpet, eller alle de beste resultatenen.
Et kart lagrer sted og tid for målingen.


Tidligere metoder

Vår overraskelse over denne applikasjonen trenger en forklaring. Som biljournalist gjennom nær sagt en mannsalder har vi benyttet utrolig mange rare hjelpemidler gjennom årene. Før i tiden var det mildt sagt mye arbeid å få gjort måletester av akselerasjon, mellomakselerasjoner, bremselengder, toppfart, og så videre. De færreste medier valgte å gjøre denne tungrodde jobben, men ethvert medium med respekt for leserne fant det nødvendig. Derav har jeg også sett primitive løsninger som eksempelvis videokameraer med telleverk som filmer speedometeret. Deretter har de reist hjem og spilt av resultatet. Dette blir selvfølgelig helt feil når vi vet at de fleste speedometer har 4-6 % misvisning.

På nittitallet var det frem med det såkalte femte hjulet. Dette ble hektet bak på bilen, og koblet til en PC inne i bilen. PC’en måtte styres av en egen person som var med under testkjøring. Etter at utstyret var koblet opp måtte det kalibreres. Dette ble gjort ved å kjøre en på forhånd oppmålt strekning på akkurat 1000 meter. Deretter kunne de egentlige målingene gjøres.

Noen år senere ble vi begunstiget med en “langt” enklere løsning. Det femte hjulet kunne parkeres hjemme, for nå hadde det kommet en løsning hvor man satte det femte hjulet utenpå et av bakhjulene, med en stang som gikk fra navet og opp på skjermbuen. Denne målte deretter rotasjonen på hjulet, og ga svaret inn til pc’en, som fortsatt måtte være med. Det samme med han som styrte den.

Ytterligere noen år senere kom en enda enklere løsning, en diger føler som vi satte utenpå bilen med en sugekopp. Dessverre viste denne seg å være lite anvendelig på vått føre, så da var det frem med den gamle løsningen igjen. Så, brått en dag kom et stort gjennombrudd, og løsningen het GPS. Nå kunne vi kjøpe en koffert med alskens remedier. I kofferten var det et digert batteri, en GPS-modul så stor som en kartong sigaretter, pluss en kablet GPS-antenne vi kunne montere på taket med magnet. Fortsatt måtte pc’en og den ekstra mannen være med, men du verden. Nå tok monteringen bare ti minutter, mot tidligere en halvtime. Best av alt. Denne var ikke værsyk. Og hurra, den kostet “bare” 70.000 kroner.

I god tro om at dette var den endelige lykken testet vi biler år etter år. Tusenvis av måledata ble lagt i en database, en base som bare vokser og vokser. Slik holdt vi på i god tro om at vi gjorde alt på enkleste måte. En dag, tidlig på 2000-tallet, skulle jeg til svenske BSR for å gjøre en sak på deres tuningvirksomhet. Der skulle jeg få meg en styver av et sjokk. Vi dro ut på en testbane for å sjekke resultatet på en av deres oppgraderinger. Ut av et skap dro testføreren en liten dings på størrelse med en håndholdt navigasjonsenhet. Siste skrik, flirte fyren, og jeg forstod med en gang hva det var. Et måleinstrument. Dingsen hadde alt. Den brukte siste generasjon GPS.mottager den gang, satt på en egen sugekopp, og lagret alle data på et minnekort. Best av alt., den kunne monteres på innsiden av ruten, og opereres av føreren. Hjelpemannen ble dermed overflødig. Og hurra, den kostet “bare” 30.000 kroner.

Jeg trenger ikke fortelle at det i ettertid er kommet andre og langt rimeligere versjoner, men nå er teknikken på en måte den samme, bare i mindre og mindre innpakning. For den som ikke skal gjøre vitenskapelige tester er det faktisk veldig akseptabelt med en applikasjon til mobiltelefonen. Med god satellittdekning får du resultater med stor grad av nøyaktighet. Det finnes flust av muligheter der ute, og mange gjør mye av det samme. Prøv deg litt frem blant gratisløsningene, og les deg frem til hva de betalbare gjør i tillegg. Sjekk gjerne de tidligere nevnte versjonene, og du finner garantert noe som dekker dine behov eller ønsker.

Denne artikkelen ble publisert første gang 7. juli 2011