TEST: Diesel og automat for familen

Den magiske kombinasjonen er fortsatt rimelig men koster en del ekstra. Er den verdt det?

Da vi testet Hyundai i30 CW tidligere i sommer var det med den gode dieselmotoren på 115 hester og en femtrinns manuell girkasse. Etter forespørsler fra leserne har vi nå testet bilen med automatgirkasse.

Kvalitet: Pluss, Image: Minus

Vi likte bilen godt, men ikke nok til å utrope den til klasseleder - den var nemlig bra på det meste men fremsto ikke som noen klar vinner på noe. Hyundai har bygget seg opp et etterhvert ganske solid rykte for kvalitet, og prisene utvikler seg deretter. Men image og personlighet skorter det fortsatt på, noe som har gjort at Hyundai har valgt å designe og utvikle bilen her i Europa.

Fornuft

Foto: Knut Moberg Vis mer

TEST: Diesel og automat for familen

  1. Store bilder: Hyundai i30 CW
  2. Pris og spesifikasjoner
Foto: Knut Moberg Vis mer

For mange er (heldigvis) imidlertid ikke det det vesentlige, og som fornuftskjøp fremstår i30 som absolutt et alternativ. Etter forespørsler fra leserne har vi nå testet bilen med automatgirkasse i forbindelse med den fine dieselmotoren.
Er så dette et konkurransedyktig alternativ i kategorien kompakte stasjonsvogner med diesel og automat?

Vi oppsummerer her først vår generelle erfaring med bilen. For den grundigere testen henviser vi til testen av den manuelle utgaven (lenke nederst). Vi tar så for oss forskjellene som automatgirkassen tilfører.

"Crossover Wagon"

Først noen ord om i30 CW, som vi har omtalt her tidligere, men som ikke er svært kjent bak publikum ennå. CW er mer enn bare stasjonsvogn-utgaven av Golf-konkurrenten Hyundai i30, som er en mye mer moderne etterfølger til Elantra. CW står for Crossover Wagon og er ment å skulle være en mellomting mellom kombi og stasjonsvogn - dette for å rettferdiggjøre den dynamiske og svært lite kassevogn-aktige designen. Så er da heller ikke bilen klasseledende på bagasjeromsplass, selv om dette forsåvidt er greit nok. I våre øyne er uansett bilen en klassisk stasjonsvogn i kompakt/lavere mellomklasse. I forhold til kombien er den 23 centimeter lengre, og den har også mer akselavstand. I motsetning til hos konkurrenten, VW Golf stasjonsvogn, er det ikke lasterommet, men passasjerene som har fått prioritet. Så er det da også riktig god plass inne i kupéen.

Bra interiør

Foto: Knut Moberg Vis mer


Interiøret inngir tillit og er greit lagt ut. Kvalitetsinntrykket er bra, som når det gjelder resten av bilen. Hyundai har for øvrig scoret meget bra på kvalitetsundersøkelser de seneste årene. Som hos flere av konkurrentene er det derimot ikke spesielt lystig ombord, i hvertfall ikke med de grå-sorttoner som dominerte i testbilen. I motsetning til en del tidligere erfaringer med Hyundai var vi denne gangen fornøyd med setene, både når det gjelder støtte og justeringsmuligheter.

Grei på veien

Kjøremessig fant vi naturlig nok igjen egenskapene fra den manuelle versjonen vi kjørte tidligere i sommer. Denne bilen er på det jevne, med forutsigbare og betryggende kjøreegenskaper som ikke er spesielt dynamiske - delvis på grunn av den noe vage styrefølelsen.

Komfortabel

i30 er også en komfortabel bil. I forhold til søskenbilen Kia cee'd - som på sin side har en stor fordel i og med sin garanti på 5+2 år, og som også er tilgjengelig med denne motoren i kombinasjon med automat, er Hyundaien mindre stivt satt opp, og i denne klassen er bilens komfortnivå, både når det gjelder kjørekomfort og støynivå, absolutt godkjent.

Diesel-og-automat-versjonen

Så til det spesifikke med denne automat-utgaven, som i all hovedsak går på drivlinje, ytelser, forbruk og utslipp - og dermed pris.

Fin dieselmotor

Foto: Knut Moberg Vis mer


Den leveres med den samme motoren som vi testet sist, og det er et bra utgangspunkt. Vi minner om at denne motoren med sine 1,6 liter slagvolum, sine 115 hestekrefter og sitt dreiemoment på 255 newtonmeter mellom 1.750 og 2.250 omdreininger absolutt fremstår som konkurransedyktig i klassen både når det gjelder gangkultur, krefter og fordeling av disse. Vi minner om at i den manuelle utgaven nådde den 100 km/t fra stillestående på 11,9 sekunder, men opplevdes i praksis som kraftigere - noe som er typisk for dieselmotorer med god krafttilgjengelighet i mellomregisteret. Vi savnet imidlertid et sjette gir for motorvei, og konstaterte generende vibrasjoner under 1.500 o/min., men kun i femte gir.

Fire trinn

Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi ble ikke plaget av vibrasjoner med automatgirkassen. Denne er et tilvalg for de som ikke ønsker å være belemret med kløtsjpedal og manøvrering av girspak, og er selvfølgelig ypperlig ved køkjøring og lange transportetapper. Kort sagt når man ikke kjører spesielt aktivt. Problemer med noe femte trinn risikerer man ikke med denne bilen - av den gode grunn at det ikke finnes noe femtegir. Dette er altså en firetreinns automatkasse, og vi må trekke litt på smilebåndet over bruken av ordet "høyteknologisk" i brosjyren.

Stjeler krefter

Nå som det stadig dukker opp nye muligheter for automat uten den - ofte i overkant slurete - momentomformeren, og de aller fleste automatkasser uansett har fem - og gjerne seks - trinn, virker ikke Hyundais løsning særlig tidsmessig. Og slik oppleves den da heller ikke.

Riktignok opplevde vi den som mindre masete og "vimsete" enn den vi prøvde på Sonata for tre år siden, men det skulle også bare mangle i en så moderne bil. De fire trinnene virket for øvrig greit utvekslet, og det er desto mer frustrerende å konstatere at så pass mye av motorens krefter "forsvinner" på vei ned til hjulene. I forhold til den manuelle utgaven er nemlig ytelsene klart dårligere, både når det gjelder ren akselerasjon og når det gjelder forbikjøringsegenskaper. 0 til 100 med automat er oppgitt til 13,4 sekunder, men vi greide ikke å reprodusere det tallet. Girskiftene foregår heldigvis mykt og raskt nok til ikke å legge til frustrasjonen.

For glad i suppe

Foto: Knut Moberg Vis mer


I våre dager er det kanskje ennå mer alvorlig at forbruk og utslipp øker til de grader; der hvor den manuelle utgaven greide seg med 0,49 liter på milen - et tall vi faktisk greide å reprodusere - trenger i30 CW med automat 0,6 blank, og vi konstaterte vel 0,65 på moderat langkjøring.

Dette medfører i sin tur et utslippsnivå av CO2 som ikke er politisk korrekt i klassen, nemlig 159 gram per kilometer i den blandede syklus.

Konklusjon og konkurrenter

Foto: Knut Moberg Vis mer


Hva blir da konklusjonen angående denne attraktive familiebilen i forhold til konkurransen, tatt i betraktning at automat-løsningen ikke yter den full rettferdighet?

i30 CW i premium-utførelse, det vil si med det man trenger av utstyr, koster 283.000 kroner med automat, opp fra 262.000 kroner med manuell girkasse. Slik sett fremstår ikke påslaget avskrekkende, og årsaken er det som er det mest positive med denne automatkassen: Den er billig. Faktisk er påslaget i pris før avgifter bare på 6.300 kroner for automat. Derimot blir påslaget i engangsavgift, grunnet vekt men i hovedsak CO2-utslipp, vel 13.000 kroner - altså to tredjedeler av det totale påslaget for automatgir. Resten er forskjell i moms.

I praksis har vi identifisert kun fire direkte konkurrenter, hvis vi ser snevert på det. (kompakt stasjonsvogn med diesel over 110 hester og automat).

Foto: Knut Moberg Vis mer


Kia cee'd SW er den mest åpenbare. Den er nylig kommet på markedet med tilsvarende dieselmotor og automat. Den er hakket mindre komfortabel, kjører like bra, har bedre bagasjeplass men noe mindre plass i kupéen, og den har altså 5+2 års garanti. (5 år "vanlig" og to ekstra på drivlinjen). Pris i sammenlignbar versjon: 275.000 kroner.

Også Volkswagen kan være aktuell med sin Golf stasjonsvogn som koster 284.000 kroner, da med noe svakere utstyrsnivå og med svakere og mindre kultivert motor, nemlig 1.9 TDI/105 hestekrefter. Imidlertid kan VW nå skilte med en syvtrinns dobbeltløtsj-automat, som teknologisk sett er Hyundais løsning overlegen. På papiret vil vi tro denne totalt sett er opplevelsesmessig konkurransedyktig, men vi har ennå ikke prøvekjørt denne kombinasjonen. Som nevnt har for øvrig Golf dårligere passasjerplass men bedre bagasjeplass. Den slår heller ikke i30 på komfort. Det samme gjelder for så vidt Skoda Octavia, som tilbyr tilsvarende konfigurasjon til vel 277.000 kroner.

Til slutt to "outsidere" som er gode biler i klassen men blir for dyre - over 300.000, og da nærmer vi oss mellomklassens prisnivå. Opel Astra drar på årene, men er et romslig alternativ og fås med en 120 hesters diesel i kombinasjon med automat til 305.000 kroner. Peugeot med sin utmerkede 308 SW har bare automat i forbindelse med den kraftige toliters-dieselen på 136 hester og priser seg dermed ut med sin prislapp på 350.000 kroner. Vi anser for øvrig den manuelle utgaven med 1.6-litersmotor for å være klasseledende i dette segmentet.

I klassen opp mot vel 280.000 fullt utstyrt står imidlertid kampen, foruten VW og Skoda som vi ovenfor har satt litt på sidelinjen, mellom Hyundai og Kia. Selv om vi har til gode å teste sistnevnte kan det se ut som om cee'd SW trekker det lengste strået med kort margin - med vippefaktoren syv års garanti.

  • Pris og spesifikasjoner finner du her.
  • Se store bilder her!