TEST: Den pene Passaten

Dette er en god del mer raffinert enn vanlige Passat...

Ikke la dere lure av oppsynet: Passat CC er ikke noen kupé, men en sedan med en elegant, kupé-lignende fasong på karosseriet.

Anti-traust

Vi har faktisk lurt på hvorfor VW ikke har gitt denne bilen et helt annet navn; den er nemlig ganske så forskjellig fra den velkjente, trauste familiebilen Passat - som for øvrig så å si utelukkende selges som stasjonsvogn. Den luksuriøst utseende kupé-lignende CC er både lavere, bredere og lengre enn en standard Passat sedan.

Utfyllende test

Vår kollega Aabakken har tidligere levert en grundig analyse av den nye modellen i forbindelse med den internasjonale lanseringen. DinSide fikk da også stifte bekjentskap med andre motorer. Denne artikkelen er derfor et komplement til den presentasjonen og tar for seg den spesifikke opplevelsen med versjonen 1.8 TSI Carat på norske veier. For øvrig viser vi til ovennevnte artikkel - se lenke nederst i saken.

Audi haler innpå

Foto: Knut Moberg Vis mer
Foto: Knut Moberg Vis mer


VW Passat er uvilsomt et av de beste kjøpene man kan gjøre i mellomklassen her i landet. Etter 35 år er den nå i sin femte generasjon, og ligger så langt i år på en tredjeplass på registreringsstatistikken over nye biler. Nylig har imidlertid den kraftig forbedrede premiumbilen og konsernbroder Audi A4 - som imidlertid ikke er knalldyr i sine mer moderate versjoner - tatt igjen Passat og den gikk til og med såvidt forbi i oktober.

Utvider markedet

Da kan det være på sin plass å ha en mer premium-preget versjon for å utvide kundegrunnlaget, og dette har vært utgangspunktet for Volkswagens strategi som har gått ut på å imitere Mercedes' vellykkede lansering av E-klasse-baserte CLS, en mer luksuriøs og kupé-lignende sedan i luksus-mellomklassen. CLS dukket opp våren 2004 og overgikk de - moderate - forventningene i salg. Sammenligningen stopper der; rimeligste Mercedes CLS koster over 900.000 kroner mens du kan få en velmotorisert og bra utstyrt Passat CC fra 373.000 (2.0 TDI CR 140 hk).

Bensin bedre enn diesel

Foto: Knut Moberg Vis mer
Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi har tidligere erfaring med denne motoren fra Audi A4. Volkswagen kaller den 1.8 TSI mens den heter 1.8 TFSI hos Audi. Ikke desto mindre er det den samme motoren, og hvilken motor! Dette er laveste motorisering i Passat CC-rekken (1,8 liter - 160 hestekrefter), og etter vår mening den beste. Med denne har bilen en toppfart på 222 kilometer i timen og den greier 0 til 100 på 8,6 sekunder. Disse tallene forteller imidlertid lite om motorens karakter - fyldig, disponibel og kvikk i turtallene. En anelse turboforsinkelse finnes, men det er ikke sjenerende. Det eneste man kan si seg litt skuffet over er motorlyden som er ganske anonym og typisk rekkefirer. Men den er til gjengjeld stillegående. Etter å ha kjørt denne ville vi ikke lenger vudert 2.0 TDI, som støyer mer, har et klart smalere arbeidsregister og arbeider mindre jevnt.

Sterk, jevn og tilgjengelig

Foto: Knut Moberg Vis mer


Maskinen er en turbomatet 1,8-liter som snodig nok har samme ytelsesnivå (160 hk), som 1,4-literen vi nylig kjørte i Scirocco og som nye Golf er utstyrt med. Det som gjør den så fantastisk god å kjøre er tilgangen på jevn trekkraft over en stor del av registeret. 250 newtonmeter er tilgjengelige fra 1.500 til 4.200 omdreininger per minutt. Dette sørger for en gangkultur som ikke fantes for bare få år siden, og det er bare hos BMW (både bensin og diesel) og Peugeot/Citroën (kun diesel), vi har vært borti like behagelige motorkarakteristikker. Når det gjelder utslipp er selvsagt bildet et noe annet, med en 2.0 TDI som slipper ut 153 gram CO2 mot denne motorens 180.

Får i ulveklær

Foto: Knut Moberg Vis mer


Kjøreegenskapene er trygge og fine, men vi ble under kjøringen minnet om at CC står for "Comfort Coupé", og at det ikke er en bil å hive rundt i svingene med horn i pannen. CC er mindre sporty på veien enn standard-sedanen/stasjonsvognen. Styringen er presis nok, men gir begrenset tilbakemelding. Bilen er av karakter akseptabel men markant understyrer og inspirerer til sedat opptreden på veien. Dette til tross for at bilen var utstyrt med både sportsunderstell med adaptive dempere, som er standard på Carat-versjonen, og ganske heftige hjul (ekstrautstyr), med 18-toms Interlagos-turbinfelger og dimensjonene 235/40-18. Allerede som standard finner man 235/45-17, hvilket også kategoriseres som lavprofil.

Komfortabel og stillegående

Foto: Knut Moberg Vis mer


Men som sagt, dette til tross - og for så vidt heldigvis - komforten er ivaretatt på en overbevisende måte. Både seter og hjuloppheng bidrar til dette. Vi opplevde uansett Passat CC som overraskende komfortabel og stillegående. Ja- også på norske veier bekrefter Passat CC inntrykket fra lanseringen, av en spesielt stillegående bil. Motoren høres i praksis ikke bortsett fra under høy belastning, og rullestøyen filtreres greit, selv om den naturlig nok er høyere på ruglete norsk asfalt enn den var under den første prøvekjøringen i Tyskland.

Mellom kupé og sedan

Foto: Knut Moberg Vis mer
Foto: Knut Moberg Vis mer


Som nevnt er Passat CC lengre og bredere, men lavere enn standard Passat. Samtidig er setene lavere, så plassforholdene foran er storbilaktige. I og med at materialvalgene er mer kresne får man i forsetene følelsen av å sitte i noe i nærheten av en luksusbil. Når det gjelder baksetene merkes at form har gått foran funksjon. Derfor har også VW valgt å gjøre Passat CC til en bil for maks fire personer, og annen seterad består av to individuelle seter med god sidestøtte men relativt begrenset klaring over hodet på grunn av den kupé-aktige, fallende taklinjen. Når det er sagt - er man mindre enn 1,80 høy kan man sitte rett opp og ned. Er man større vil man enten skyve seg fremover eller bøye nakken. Førstnevnte er heldigvis mulig, da det er godt med benplass. Bagasjerommet er for øvrig ordentlig stort, og behøver ikke rødme i selskap med de største sedaner på markedet.

Carat

Vi kjørte Passat CC med utstyrsnivå Carat, som i utgangspunktet koster 423.000 kroner. Det betyr at det adaptive/aktive understellet er på plass, likeledes skinnseter og adaptive bi-xenon frontlys. Vi har allerede nevnt de solide hjulene, som overrasket ved at de ikke sporet så mye som vi vanligvis erfarer med såpass heftige hjuldimensjoner. For øvrig koster Interlagos-turbinfelgene (som på bildene), 4.300 kroner ekstra. Det flotte panoramataket som testbilen var utstyrt med koster 10.800 kroner ekstra, parkeningssensorer foran og bak koster 5.000 (og anbefales, for det er ganske uoversiktlig ut fra kupéen) og navigasjonssystem som vist på bildene kommer på 20.500 kroner og inkluderer da et 250 watts lydsystem.

Konkurrenter? Tja...

Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi har ikke kommet lenger i konkurrentanalysen enn vi hadde da vi presenterte bilen i forbindelse med Europa-lanseringen. Vi ser fortsatt Audi A5 som den farligste konkurrenten; den er nemlig en vaskeekte kupé og gir dermed hakket mer av den sporty følelsen samt den slående designen som hører med til denne kategorien bil. Det at den er en del dyrere veier den opp med mer premiumverdi, eksempelvis det (enda) mer påkostede interiøret og de mer velbalanserte og inspirerende kjøreegenskapene. Helt direkte konkurrent er den imidlertid ikke da Passat CC er en sedan og dermed har et klart overtak når det kommer til det praktiske aspektet. Frakter man jevnlig voksne i baksetene er Passat CC å foretrekke til dette formålet. Men da kan man jo innvende at hvis det er praktiske hensyn som skal gjelde, er det Passat stasjonsvogn som er det åpenbare valget.

Foto: Knut Moberg Vis mer


Innenfor budsjettrammene vi snakker om - innstegspris rundt 400.000 kroner - er såvidt også Peugeot 407 coupé med på notene - men da skal man være spesielt motivert overfor linjeføring og særegenhet; A5 er et klart mer rasjonelt valg i to-dørskategorien.

Når det gjelder Mercedes CLS, som er inspiratoren til denne bilen, så befinner den seg i en annen kategori og er ingen konkurrent. Hvis det er spenstig design som er kriteriet så kan for så vidt både nye Citroën C5 og Opel Insignia som firedørs sedaner betraktes som konkurrenter.

Konklusjon

Vi liker Passat CC. Den er etter vår mening en pen bil, den er mer stillegående og komfortabel, og gir mer premiumfølelse enn standard Passat. Er man følsom for eksteriørdesign og samtidig trenger en romslig bil med plass til fire er dette et godt valg.

Per i dag kan vi konstatere at Passat CC 1.8 TSI ikke egentlig har noen direkte konkurrent, men - klarer du deg med to dører - ta en titt på Audi A5.

  • Pris og spesifikasjoner finner du her.
  • Se de store bildene her!
  • Den fullstendige introduksjonen av Passat CC, med alle detaljene, kan du lese her!