TEST: Den ansiktsløftede Volvo V50

Volvos minste stasjonsvogn har fått en vellykket ansiktsløftning. Men er V50 god nok til å måle seg med tyske konkurrenter?

Sedanen Volvo S40 ble lansert her i landet våren 2004, for snart fire år siden. Et par måneder senere kom stasjonsvogn-utgaven - V50 - som avløste V40. Når har både S40 og V50 fått sine midtlivs-oppdateringer.

For V50s vedkommende betyr ansiktsløftningen blant annet en mye klarere tredeling av frontens nedre del. Det nye V50-luftinntaket er omtrent like bredt som grillen og flankeres nå av lakkerte flater som strekker seg ned fra støtfangeren. Samtidig er støtfangerlistene fjernet. De nye, runde tåkelyktene omsluttes inn av sorte, luftinntak-aktige rammer, som i sin tur flankeres av en liggende, L-formet profil som peker nedover mot asfalten. Den nye designen sørger i våre øyne blant annet for at V50 fremstår som mer fokusert og "mer nedpå".

Større emblem

Ansiktsløftet V50, med R-design Vis mer
«Vi er imidlertid blant dem som synes bilen tar seg best ut uten R-design-elementene, som i våre øyne tenderer mot harry.»
V50 før ansiktsløftningen Vis mer
Ansiktsløftet V50, med R-design Vis mer
V50 før ansiktsløftningen Vis mer
Vis mer


Også selve grillen har fått et helt nytt uttrykk. Mens den tidligere besto av svært mange vertikale og forkrommede spiler, har grillen nå fått et fåtall horisontale spiler i sort plast. Også denne endringen er sannsynligvis motivert ut i fra et overordnet mål om at modellen skal fremstå som mer "sportslig". Volvo har samtidig dristet seg til å gi V50-grillen et større og mer dominerende Volvo-emblem.

Ny lykt-innmat

Frontlykt-innmaten derimot, har blitt mer "jålete". Mens de ulike reflektorene tidligere var innrammet av lys grå plast, omkranses de nå av krom. Den nye organiseringen av lyktinnmaten sørger blant annet for at Volvo nå kan tilby sine kunder svingbare bixenonlykter.

Også på lakkfronten har V50 blitt mer jålete, i hver fall fra utstyrsnivå Momentum. Nå er nedre del av støtfangerne lakkert i bilens farve. Dette i motsetning til tidligere, da disse områdene var i sort plast.

Mindre dominerende baklykter

Ved første øyekast er det nok kun Volvo-kjennere som klarer å sette fingeren på endringene som har skjedd med bilens bakpart. Men hvis man ser nærmere etter, så vil man oppdage at det har skjedd ting også her. Blant annet er nedre del av baklyktene beskåret med tre centimeter, slik at de ikke fremstår som fullt så dominerende. Samtidig er dagens to hvite felter erstattet med ett.

Pene reflekser

Volvo er tydeligvis ikke lenger like opptatt av det praktiske, for også beskyttelseslisten på bakfangeren har forsvunnet. I stedet har bakfangeren fått en horisontal profil som løper helt frem til bakhjulene. Under denne profilen finner vi nye, langstrakte reflekser. Tar vi oss en titt på taket, finner vi ut at den lille, sorte takantennen er erstattet av enda lavere, haifinne-aktig variant av den lakkerte typen.

Fra siden er det få endringer å spore, bortsett fra at kanalene og nedre del av dørene nå prydes av lakk og at bilen har fått nye, litt større speilhus. Hadde det vært opp til oss hadde vi imidlertid V50 fått enda litt større sidespeil.

R-design

I sammenheng med ansiktsløftningen introduserer Volvo også et stylingprogram som kalles R-design. Vårt testeksemplar var satt opp med dette ekstrautstyret, som koster 24.500 kroner og som også kan leveres til C30- og S40-kunder.

En R-design-V50 kjennetegnes først om fremst ved flere detaljer i karosseriets nedre del. Foran finner vi en leppe og langs sidene "prydes" bilen av to profiler. Disse reflekteres også på bakfangeren. Sølvfarvede sidespeil, takspoiler, R-logo i grillen og en noe mattere grill-innramming er også blant R-design-elementene. Vi er imidlertid blant dem som synes bilen tar seg best ut uten R-design-elementene, som i våre øyne tenderer mot harry.

Ikke sportsfjærer

Den som velger R-design får også en del særpregede interiør-elementer, noe vi snart skal komme tilbake til. I motsetning til Audis S-Line, innebærer imidlertid R-design ingen endringer i hjulopphenget.

Les mer om de ulike motoralternativene her.