TEST: Daihatsu Copen - billig-cab med sjel

Daihatsu Copen er en morsom og sjarmerende bil. Men komplett, det er den ikke. Sjelen kan imidlertid ingen ta fra den.

Daihatsu Copen er langt fra noen ny bil. Faktisk har den rukket å bli omtrent fire år gammel, men dette er første gang vi kjører den knøttlille kupé-kabrioleten.

Grunnen er at Copen først nå blir importert hit til landet. Og det var med stor spenning vi mottok nøklene til den søte toseteren.

Copen har nemlig oppnådd nærmest kultstatus i Japan i løpet av de årene den har vært på markedet. Og på papiret, og ikke minst på bilder, virker den unektelig som en svært morsom og annerledes bil.

Fra Andeby

Og det er den definitivt. Stående ved siden av andre biler ser den nærmest ut som om den er hentet direkte fra Andeby. Dersom Bestemor Duck skulle hatt kabriolet, ville dette vært det soleklare førstevalget.

Og kanskje ikke helt uten grunn. I våre øyne er nemlig Copen en svært sympatisk utseende bil som kan vekke morsfølelsen hos både noen og enhver. Man vil like denne bilen.

En av de minste

Vis mer


Copen er bare om lag 340 centimeter lang, og plasserer seg med det midt i mellom konkurrenter som Nissan Micra CC og Mitsubishi Colt CZC og markedets minste kabriolet, Smart Fortwo Cabriolet. Sistnevnte er i en klasse for seg selv med en lengde på bare 270 centimeter. Men høybygd som den er, tilbyr den nok likevel like gode plassforhold som Copen. Men som du kan lese under plass og komfort, skal ikke det så mye til.

Fra 250.000

Daihatsu Copen koster 250.000 kroner og trenger strengt tatt ikke noe utstyr utover dette. Likevel er dette en relativt stiv pris, men det lar vi ligge til konklusjonskapittelet. Nå skal vi nemlig se på motor og kjøreegenskaper. Er Copen bare morsom å se på?