TEST: Daewoo Tacuma 1.8 SE

Daewoo er blant landets minst solgte bilmerker. Nå skal det lille merket forsøke å tiltrekke seg flere norske kunder med nykommeren Tacuma.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Tacuma plasserer seg naturlig i fleksibilklassen. Denne bilklassen kjennetegnes ved stor takhøyde, familievennlighet og fleksible løsninger. Fleksibilklassen har imidlertid kun fem sitteplasser. Det er i hovedak dette som skiller dem fra de større og dyrere flerbruksbilene.

Enorme baklykter

Man kan si hva man vil om Tacumas design, men ingen kan nekte for at Daewoo har klart å lage en særpreget bil. Dette gjelder spesielt bakparten, som karakteriseres ved de enorme baklyktene. Men også sett fra siden skiller Tacuma seg fra mengden. Den bakre vinduskarmen har en unormalt buet form, som matches av en profil i underkant av vinduet. Den forkrommede grillen er også med på å gi bilen særpreg.

Problemer

Tacuma koster snaue 227.000 kroner, noe som i utgangspunktet høres rimelig ut. Tacuma er jo en stor og rommelig bil utrustet med en nokså stor motor. Daewoo har imidlertid et par store problemer. Et av problemene er konkurrentene, som vi skal komme tilbake til. De andre problemene kan du lese mer om i kapittelet "Motor og kjøreegenskaper".