TEST: Citroën C8 2.0i aut.

Er det plass du er på jakt etter, er en flerbruksbil tingen for deg. Nye Citroën C8 er et av alternativene du bør vurdere.


Flerbruksbilen er en relativt ny oppfinnelse. De fleste regner nemlig Renault Espace, som kom i 1984, som flerbruksbilens stamfar. Dagens flerbruksbiler kjennetegnes ved sine voksne dimensjoner - de fleste flerbruksbiler er minst 460 centimeter lange, 180 centimeter brede og 170 centimeter høye. Flerbruksbilene karakteriseres også ved god plassutnyttelse. For eksempel er girspaken ofte flyttet opp i dashbordet for å frigjøre plassen mellom forsetene. Dermed øker muligheten for å få med seg svært lange gjenstander.

Tre seterader

Et annet kjennetegn er de tre seteradene, noe som resulterer i sju til åtte sitteplasser. Fleksible løsninger, som uttagbare seter, er også et typisk trekk ved flerbruksbilene. Praktiske elementer som koppholdere, nedfellbare bord, kjølemulighet i hanskerommet og tallrike oppbevaringsrom hører også med i et flerbruksbil-interiør.

Flerbruks- og fleksibilene

Vi har allerede nevnt at flerbruksbilene er store, de fleste er mellom 470 og 480 centimeter lange. Og det er nettopp dimensjonene skiller flerbruksbilene fra de mindre fleksibilene. I dag finnes det nemlig flere fleksibiler som kan skilte med sju sitteplasser, deriblant Opel Zafira og Volkswagen Touran. Fleksibilene er imidlertid mindre enn flerbruksbilene, vanligvis er de mellom 430 og 440 centimeter lange. Dermed blir de ikke fullverdige konkurrenter til flerbruksbilene, selv om flere av de mindre fleksibilene altså kan skilte med sju sitteplasser.

Rett under 400.000 kroner


Forskjellen i størrelse reflekteres også i prisene. Mens sjusetersutgavene av fleksibilene starter helt ned i 240.000 kroner, må du minst 100.000 kroner opp i pris for å bli eier av en ekte flerbruksbil. Billigste versjon av nye Citroën C8, med toliters motor og automatgirkasse, koster for eksempel 377.000 kroner. Og det er nettopp denne bilen vi har testet denne gangen.

C8, 807, Ulysse, Phedra

Citroën C8 tar over stafettpinnen etter forgjengeren Evasion og har en rekke nære familiemedlemmer. Citroën inngår nemlig i PSA-gruppen, der vi også finner Peugeot. Det betyr at Citroën C8 i praksis er den samme bilen som nye Peugeot 807. Men ikke nok med det, PSA har utviklet C8/807 i samarbeid med Fiat, noe som betyr at også Fiat Ulysse og Lancia Phedra i praksis er basert på samme understell. Dermed har PSA og Fiat overgått Volkswagen og Ford, som bare klarte å lage tre biler med basis i én - Galaxy, Sharan og Alhambra.

Pene linjer

Utseendemessig synes vi Citroën har gjort en god jobb med C8, som på ingen måte gir inntrykk av å være noen stor kassebil. Myke linjer, moderne frontlykter og høye baklykter bidrar sammen med den store takspoileren til at bilen oppleves som moderne og tidsriktig.

Men hvordan er den å kjøre? Og hvordan fungerer den automatiske girkassen? Les mer om motor og kjøreegenskaper her.