TEST: Citroën C6 med V6-diesel

Fransk luksus er sjelden vare i bilverdenen. Vi har latt oss besnære av Citroëns temmelig overbevisende C6.

Citroën er inne i en av sine mest dynamiske og kreative perioder på svært lenge. På ganske kort tid er hele modellspekteret blitt byttet ut og den første modellen med "C + et tall"-navn kommer om kort tid i annen generasjon; det dreier seg om C5. Egenartet design og originale løsninger er en del av oppskriften mens mer rasjonelle tekniske løsninger og en bedre integrasjon innen PSA-Peugeot Citroën-konsernet gjør det hele mer levedyktig rent økonomisk.

Inspirert

Vis mer
Vis mer

Det er ikke så mange årene siden det ble spekulert i merkets snarlige bortgang, men i dag bæres Citroën-fanen stolt og høyt, og nye symboler på denne renessansen vitner om en produsent som har funnet tilbake til sine røtter for å bli inspirert til fornyet fremgang.
Et av disse symbolene er det spektakulære, fornyede Citroën-huset på Champs-Elysées i Paris. Et annet er bilen vi skal ta for oss i denne testen: Citroën C6.

Diskret

Det er to år siden denne bilen ble lansert, men den er fortsatt bortimot ukjent her i landet. Så var det da heller ikke blitt registrert mer enn fem eksemplarer i utgangen av oktober. Lenge var det kun bensinversjonen som var tilgjengelig, noe som ikke har hjulpet. For øvrig, når man er ute etter en bil til langt over en halv million er det ikke franske bilmerker som havner øverst på listen. Men den som overkommer fordommene og tar en nærmere titt på Citroën-flaggskipet kan få seg en og annen overraskelse.

Eksklusiv

Den første overraskelsen risikerer dessverre å bli prislappen. 820.000 kroner er mye penger og gjør at man kan stille ganske andre krav enn til en vanlig storbil. En av våre oppgaver gjennom en slik test er å finne ut om bilen har en sjanse til å tilfredsstille slike krav. Og da kommer vi til de neste overraskelsene. C6 viser seg å være en troverdig luksusbil, og er både konstruert og utstyrt for å konkurrere med de tyske premium-merkene. Citroën kan langt fra sies å være noe premium-merke, men C6 er særdeles eksklusiv og holder på en overbevisende måte i hevd en premium-tradisjon som merkets store biler med varierende hell har skapt, fra den legendariske "padda" DS fra 1955 via den ekstravagante, Maserati-motoriserte SM og komfort-cruiseren CX frem til XM, som gikk ut av produksjon for syv år siden.

Full pakke

Vis mer


Citroën i Norge understreker sin toppmodells eksklusivitet ved å begrense tilbudet til to versjoner, begge med det høyest tilgjengelige utstyrsnivå som standard. Passende nok heter utstyrsnivået "Exclusive". Her er det meste på plass av standardutstyr: Navigasjon med 7-toms fargeskjerm, JBL-lydsystem med 10 høyttalere, CD-skifter og håndfri GSM-telefon og bluetooth, automatisk to-soners klimaanlegg med egne ventiler bak, skinninteriør, elektrisk justering i fem retninger av forsetene. På sikkerhetssiden kan bilen skilte med 9 kollisjonsputer - to front-puter, to sideputer foran og to bak, kollisjonsgardiner og en knebeskyttende kollisjonspute for føreren. ESP (antiskrens) er selvsagt standard, likeledes "vimsevarsleren" AFIL, systemet som varsler om man krysser linjene i veien uten at blinklyset er på. Svingbare bi-xenon-frontlys er standard, likeså Head-Up display, det vil si projisering i frontruten av vesentlig informasjon som hastighet og retningsindikasjon i forbindelse med navigasjon. Denne kan justeres i høyde eller slås av. Av annet utstyr kan nevnes de laminerte sidevinduene som vanskeliggjør innbrudd og demper støynivået, samt spoileren integrert i bagasjelokket som heves eller senkes automatisk i funksjon av hastigheten (tre nivåer).

Ekstrautstyr for direktører og ministre

Vis mer


Eneste ekstrautstyr, som testbilen var utstyrt med, er "Pack lounge" (12.000 kroner). Den inkluderer to separate lenestoler bak med elektriske innstillinger, blant annet muligheten for å flytte passasjersetet foran bakfra via en bryter på det bakre armlenet. Setene er oppvarmede og har tre innstillingsmuligheter for seteryggen mens hodestøttene på sideplassene kan justeres i høyde og vinkel. Med Pack lounge kan ikke baksetene felles ned.

Når det gjelder motorer er valget enkelt: Bensin eller diesel. Vår forrige test gjalt førstnevnte, med 3.0 V6-motor på 215 hestekrefter. Vi skal i dag ta for oss dieselutgaven. Motor og kjøreegenskaper kan du lese om her.