TEST: Citroën C4 2.0i VTS

Med nye C4 beviser Citroën at merket fortsatt er blant Europas mest nyskapende. Vi har denne gangen testet tredørsutgaven, som er enda mer oppsiktvekkende enn den mer familievennlige femdørsutgaven.


Citroën har lang erfaring med å lage særpregede og spesielle biler. Etter et tiår med relativt forsiktig designspråk, er Citroën nå tilbake med modeller som skiller seg ut i mengden. Eksponentene for den nye trenden er først og fremst C2, C3 og C3 Pluriel, men også den ansiktsløftede C5 viser at Citroën igjen tenker spennende tanker.

Spesiell bakrute

Den mest interessante eksponenten for Citroëns renessanse er imidlertid den nye kompaktklassebilen C4. Vi har allerede testet femdørsutgaven, som uten tvil er klassens mest innovative bil, både ut- og innvendig. Men tredørsutgaven er faktisk enda mer spennende. Denne har en helt annen bakpart enn sin navnebror og kan blant annet skilte med en helt spesiell, delt bakrute. Den nedre halvparten av bakruten er nærmest loddrett og strekker seg langt ned mot støtfangeren.

Den uvanlig høye hekken prydes attpåtil av en kraftig hekkspoiler, noe som gir C4 Coupé, som Citroën selv kaller bilen, et langt mer sportslig uttrykk enn femdørsutgaven.

Grill med integrert logo


Fronten er imidlertid uforandret og preges av tøffe frontlykter som på BMW-vis smalner av og strekker seg langt oppover mot frontruten. Den uvanlig lave grillen sørger ikke bare for å slippe luft inn til radiatoren, men danner samtidig en stor og distinkt Citroën-logo.

Vi mener C4 Coupé har blitt en vakker bil, en oppfatning som ble styrket i løpet av perioden vi disponerte bilen. Alle som uttalte seg om bilens utseende hadde positive kommentarer.

2.0i VTS

Vi ga en grundig beskrivelse av design, motorutvalg og utstyrsnivå i vår lanseringsartikkel i november. Denne artikkelen finner du her.

Denne gangen skal vi imidlertid konsentrere oss om den sprekeste C4-utgaven, 2.0i VTS. Les mer om motoren og kjøreegenskapene her.