Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

TEST: Citroën C3 Picasso

Vi har tilbragt noen trivelige testdager med C3 Picasso. Her tar vi for oss bensinversjonen.

Citroën C3 Picasso er et friskt pust i fleksibilverdenen - ja i bilverdenen generelt. Den ungdommelige "Spacebox"-bilen er relativt dristig i sin fremtoning tross den i utgangspunktet konservative, nyttekjøretøy-orienterte fasongen.

205.000 kr

Dessuten er den noe så uvanlig som en fullverdig, velutstyrt og velkjørende personbil med god plass tross småbilplattformen den bygger på, til en pris som er relativt hyggelig: Fra 205.000 kroner (som sedvanlig, før ekstrautgifter og tilleggsutstyr). Utstyrsmessig har bilen det meste av det som trengs til denne prisen, og for drøyt 20.000 kroner ekstra får man så å si alt av ekstrautstyr.

Anti-varebil-look

Vi lot oss begeistre over designen på denne bilen da vi så den på bilutstillingen i Paris i fjor høst. Det vil sikkert forbause en del lesere, men saken er at det ikke er lett å få til "spiselig" design på en bortimot fullstendig kasseformet bil. Den varebil-baserte og noe større Berlingo er for så vidt grei nok men greier ikke å skjule sitt varebil-slektskap. Når det gjelder C3 Picasso tror vi ikke noen som vet litt om bil vil forveksle den med en varebil tross fasongen. Vi syntes bruken av glassflater, avrundingene og generell design på både front og hekk gir et ganske spenstig uttrykk - naturligvis sett i forhold til bilens uttrykte misjon, nemlig å frakte familien med bagasje på en behagelig men ikke kostbar måte.

Kompakt men høy

C3 Picasso, som deler plattform med Peugeot 207, er glupt pakket og designet. Dimensjonene forteller at vi her har med en bil utenfor de vanlige segment-definisjonene å gjøre; bilen er kun 408 centimeter lang, altså 12 færre enn en VW Golf. Den er heller ikke mer enn 173 centimeter bred - men sidene er ganske rette. Høyden på bilen er imidlertid cirka 15 centimeter over det som er vanlig i kompaktbilklassen. C3 Picasso rager nemlig 162 centimeter over bakken - 167 hvis man regner med takskinnene.

Småsært men trivelig førermiljø

Foto: Knut Moberg Vis mer



Interiøret virker umiddelbart trivelig og når man vet hvor kompakte dimensjoner bilen har er romslighetsfølelsen rett og slett imponerende. Når man setter seg i forsetene får man heller ikke småbilsfølelse selv om sitteputene kunne vært hakket lengre. Justeringsmulighetene for både sete og ratt er riktig gode og man finner lett en sittestilling som passer - naturligvis er denne ganske høyreist.

Dashbordet er dypt og har flere flater og hulrom hvor man kan legge fra seg ditt og datt. Både materialvalg og kvalitetsfølelse generelt må vi si oss fornøyd med. Den todelte A-stolpen gjør at utsynet skrått fremover blir uvanlig bra til å være en moderne bil. Så til det sære: Det burde ikke overraske i en Citroën når det gjelder betjening og instrumenter, men layouten er utenom det vanlige med hovedinstrumentene sentralt plassert, og bruk av digitalt speedometer. (Dette er for øvrig noe vi også finner i Toyota Yaris). Dette er noe som kan irritere men som de fleste ikke tenker mer over etter en stund. Vi må imidlertid kritisere mangelen på presisjon når det gjelder digital-displayet. Speedometeret reagerte med treghet og hoppet gjerne tre og tre kilometer i timen. Det finner vi ikke godt nok.

Bakseter: Bra

Foto: Knut Moberg Vis mer


Det er greit med plass bak, også til voksne personer. Sittestillingen blir også her mer rett opp-og-ned enn i lavere biler, men seteryggen kan vippes bakover og generelt er romsligheten god også her. Sittekomforten er av den faste typen og i det hele tatt har Citroën fjernet seg fra fordums "franske" myke og gyngete tolkning av begrepet komfort. Sidestøtten er det derimot så som så med, hvilket understreker at dette ikke er typen bil man hiver seg rundt i svingene med. To personer sitter for øvrig komfortabelt der bak og det er ukomplisert å komme til med barneseter.

Bagasjerom: Bra

Bagasjerommet er på størrelse som i en romslig kompaktbil selv med baksetene i bakerste posisjon og man kan laste en god del i høyden slik at man kan få med seg mer enn i eksempelvis en VW Golf eller en Peugeot 308. Med baksetene skjøvet til fremre posisjon blir det mer plass til feriebagasje men mindre til bena i baksetet. Bakseteryggene felles ned i en håndvending og gir et flatt lasteromsgulv (med mindre man fjerner det høytliggende gulvet for å få mer plass i dybden), og totalt sett imponerende lasteplass.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Motor og girkasse

I utgangspunktet nærmer vi oss her det som burde utgjøre bilens mest utpregede svakheter. Vi var på forhånd skeptiske til hvordan fremdriften ville være med en såpass sped maskin som en 1,4-liters bensinmotor i denne bilen. 95 hestekrefter er en ting, men 135 newtonmeter dreiemoment ved 4.000 omdreininger virker snaut på papiret. Bilen har tross alt en nyttevekt på rundt 1,4 tonn. Det finnes en 1,6-liters bensinversjon på 122 hestekrefter, men den tas ikke inn til Norge.

Disponibel og trekkvillig

Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Comfort
Pris204.900 kr
  
Ekstrautstyr, testbil: 
Designpakke med panoramaglasstak og 16" alufelger9.900 kr
Komfortpakke pluss7.900 kr
Metallic lakk3.300 kr
  
Motor 
4 syl. 1.4 l bensin 
Effekt:95 hk
Dreiemoment:135 Nm/4.000 o/min
Toppfart:178 km/t
0-100 km/t:12,2
Forbruk, blandet:0,68 l/mil
Utslipp, CO2:157 g/km
  
Dimensjoner 
Lengde:4.078 mm
Bredde:1.730 mm
Høyde (uten takskinner):1.624 mm
Nyttevekt:1.376 kg
Tilhenger:1.100 kg


Og noen racer er da heller ikke denne versjonen av C3 Picasso. Men det er selvsagt ikke meningen, og når det er sagt: Den lille bensinmotoren fungerer overraskende ubesværet med disponibel trekkraft over et anselig register og med noen dagers tilvenning fikk vi fin flyt på fremdriften og slapp å stresse for å holde følge med trafikken - så lenge bilen var moderat lastet. Med full ferieoppakning blir det mer omstendelig å få fart på bilen igjen etter nedbremsing og forbikjøringer vil kreve mer planlegging. De som ønsker relativt aktiv fremdrift i slike situasjoner bør nok vurdere dieselversjonen. Dette er for øvrig en ganske vanlig problemstilling.

Ytelsene er ellers på det jevne og helt akseptable med 0 til 100 på 12,2 sekunder og en toppfart som er oppgitt til 178 kilometer i timen.

157 g CO2

Forbruket er ikke avskrekkende men imponerer heller ikke. Det er oppgitt til 0,68 liter per mil ved blandet kjøring, og vi anser at man fint bør klare å holde seg under 0,8. CO2-utslippet på 157 gram per kilometer er i meste laget; tenker man klima er dieselvarianten et bedre alternativ - og da får man bedre ytelser i tillegg.

IKKE varebil å kjøre

Foto: Knut Moberg Vis mer


Når det gjelder kjøreegenskaper overrasker igjen C3 Picasso positivt. En slik bil, med sitt høyt plasserte tyngdepunkt, vil nemlig ofte ha en tendens til å krenge og forsterke understyringstendenser som er naturlige for forhjulsdrevne biler med beskjedent dimensjonerte understell. Riktignok går utviklingen her i riktig retning selv for moderne varebiler, men her får man overhodet ingen varebilfølelse. C3 Picasso kan kjøres aktivt og man opplever kun den naturlige, lett understyrte balansen som gjelder for lavere og velkjørende biler i kompaktklassen. Bilen har i utgangspunktet samme chassis som Peugeot 207, og det er en god referanse som her viser at den takler mer enn utfordringer fra lave småbiler.

God kjørekomfort

Kjørekomforten i C3 Picasso er meget god og ujevnheter filtreres effektivt vekk. Det hopper og spretter ikke, men det duver og gynger ikke heller. Et effektivt og moderne kompromiss - som nok en gang bekrefter at franskemennene i større grad enn tidligere har lagt seg på den "tyske" kompromisslinjen når det gjelder forholdet komfort / kjøreegenskaper. Når i tillegg støynivået, tross at man kunne forventet den typiske resonnans-effekten i "kasse-formede" biler, er holdt på et behagelig nivå kan vi totalt sett bare konstatere at Citroën her har gjort en grundig jobb og at vi har med et forseggjort produkt å gjøre.

Konkurrenter?

Foto: Knut Moberg Vis mer



Det er ikke lett å identifisere klare konkurrenter til C3 Picasso. Alternativer når det gjelder romslighet og plass til en relativt rimelig penge finner man i klassen VW Caddy Life, Citroën Berlingo/Peugeot Partner eller Renault Kangoo, men disse oppleves mer som personfraktende varebiler. Skoda Roomster er også en litt annen type kjøretøy. Av rene mini-fleksibiler kan vi nevne pioneren Opel Meriva, som nærmer seg aldersgrensen men som fortsatt kan anses som et alternativ rent definisjonsmessig. Vi anser imidlertid både denne modellen og den uklart posisjonerte Ford Fusion som lite konkurransedyktige. Nissan Note er en ikke ueffen kompakt og fleksibel konkurrent, men også her synes vi C3 Picasso har gått et skritt videre i utviklingen uten å bli slått på pris.

Konklusjonen vår blir egentlig at C3 Picasso er noe for seg selv, men at den med sine egenskaper med fordel kan erstatte en god del eksisterende kjøretøyer for de som trenger romslighet i en velkjørende og behagelig bil i budsjettkategorien under 250.000 kroner. Ser du etter denne typen løsning finner du akkurat nå ingen tilsvarende løsning verken hos Toyota, Volkswagen, Ford, Peugeot eller Opel...

(Vi gjør oppmerksom på at C3-modellene det refereres til nedenfor er utgående modell. En helt ny, basert på samme lest som C3 Picasso, er på trappene...)