TEST: Citroën C1 1.0i SX

Med en startpris på bare 131.000 kroner er Citroëns nye minibil blant Norges absolutt rimeligste nybilkjøp. Hva får du for pengene?

Vis mer


Toyota er ikke kjent for å samarbeide med andre bilprodusenter. Mange lot seg derfor overraske da det ble kjent at Toyota og den franske PSA-gruppen (Citroën og Peugeot) hadde bestemt seg for å samarbeide om utviklingen av en helt ny minibil. Den nye bilen skulle tilpasses de tre merkenes ulike designspråk, men alle skulle produseres ved samme tsjekkiske fabrikk.

Ved utgangen av 2004 sendte Citroën, Peugeot og Toyota ut en felles pressemelding, der alle de tre modellvariantene - C1, 107 og Aygo - ble presentert. Bildene viste at alle de tre variantene hadde fått sin egen identitet i form av ulik front. C1 og 107 fikk en nærmest identisk bakpart, mens Aygo i tillegg fikk en helt egen hekk.

Aygo først ute

Vis mer


Førstemann til Norge skulle vise seg å bli Toyota Aygo, som var på plass allerede på senhøsten 2005. Citroën C1 er nettopp ankommet landet, mens Peugeot 107 introduseres i løpet av de nærmeste ukene.

Vi har altså denne gangen tatt for oss Citroëns alternativ - C1. C1 preges i enda større grad enn sine søsken runde former og generelt myke linjer. C1 fremstår derfor på en måte som trekløverets "snilleste" og mest sjarmerende bil.

Dører møter baklykter

C1 er kun 343,5 centimeter lang. Likevel produseres bilen, i likhet med sine søsken, i både tre- og femdørs utgaver. Det å få plass til fire sidedører på en så kort bil er i seg selv et kunststykke. For de to franske variantenes vedkommende har resultatet blitt at bakdøren faktisk møter baklyktene, noe som er et svært sjeldent syn selv i dagens mangfoldige bilverden.

Utelukkende fem dører hos Citroën

Vis mer


Både Peugeot og Toyota har valgt å ta inn både tre- og femdørsutgaver av sine biler, mens Citroën har bestemt seg for å satse helt og fullt på sistnevnte. Dette er en beslutning vi har stor forståelse for. Biler uten bakdører er særdeles upraktiske kjøretøyer, noe nordmenn flest har forstått. Salget av tredørs kombikupeer har nemlig stupt de siste årene.

Hvis vi smugkikker på Peugeot- og Toyota-prislistene viser det seg i tillegg at prisen man må betale for å avansere fra en tredørs- til en femdørs utgave er latterlige 2.000 kroner. Vi er derfor spente på å se om Peugeot og Toyota i det hele tatt vil selge noen tredørs-utgaver.

Kun manuell girkasse

Trekløveret "C107go" leveres i utgangspunktet med en femtrinns manuell girkasse, men Peugeot og Toyota tilbyr i tillegg en halvautomatisk variant. Denne kalles 2 Tronic hos Peugeot og MMT hos Toyota og koster rundt 5.000 kroner som ekstrautstyr.

Også her har Citroën-importøren valgt å gå sine egne veier. Velger man C1 må man nemlig ta til takke med den manuelle girkassen. Tiden vil vise om dette er en smart eller dum strategi.

C1 1.0 SX: 149.000 kroner

Vis mer


Den potensielle C1-kunden slipper dermed å ta mange valg. I praksis slipper man unna med å velge en av de åtte farvene og ett av de to utstyrsnivåene. Med utstyrsnivå X koster C1 kun 131.000 kroner, og er dermed en av de billigste bilene man kan få kjøpt her i landet. Når det er sagt må det understrekes at X-utgaven er så ribbet at den ikke kan anbefales. Med det høyeste utstyrsnivået, SX, stiger prisen til 149.000 kroner. Det er SX-utgaven vi har testet denne gangen.

Du skal få vite mer om både utstyr, plass, komfort og konkurrenter etter hvert. Men først kikker vi nærmere på den supergjerrige motoren og de morsomme kjøreegenskapene.