TEST: Citroen Berlingo XTR

Berlingo er bilen der barnevognen trilles rett inn. For mange har denne praktiske bilen med stort volum løst bilkabalen på en rimelig måte.


Berlingo koster fra 180.000 kroner og tilbyr mer plass enn stasjonsvogner som koster mer enn dobbelt så mye. Ved å sette seter i en bil som i utgangspunktet er laget som varebil holdes kostnadene nede.

Utgangspunktet som varebil er også Berlingos største problem, personbilkomforten og kjørefølelsen kan til en viss grad forklare hvorfor ikke alle barnefamilier kjører biler av denne typen. Den høye varebilprofilen er først og fremst nyttig i bagasjerommet der det nesten er ståhøyde.

Billig eventyr

Erkerivalen Renault Kangoo kom for noen år siden med firehjulsdrift, og har gjort det ganske godt som budsjettalternativ til dyre firehjulstrekkere. Med god plass til bagasje er disse bilene velegnet for små og store eventyrekspedisjoner.

Citroens svar på konkurransen er Berlingo XTR, en bil som har fått designelementer fra terrengbiler samt egenskaper som kraftigere hjuloppheng og høyere bakkeklaring. Det den mangler er firehjulsdrift, men en differensialbrems som virker på forhjulene skal gjøre den mer egnet for terrenget enn en vanlig Berlingo.

Prishopp

Det generelle utstyrsnivået er høyere på XTR-utgaven, og i tillegg kommer kostnadene ved å klargjøre bilen for lett terrengkjøring. Prisen øker fra 212.000 kroner for en vanlig Berlingo med tilsvarende motor til 238.000 kroner for en XTR.

Om XTR-pakken er verdt prishoppet kommer vi tilbake til i konklusjonen, først ser vi nærmere på motor og kjøreegenskaper.